Ik speel al dik 30 jaar gitaar en ik ben verre van virtuoos, maar ik kan gewoon lekker mijn dingen spelen.
Nu heeft mijn dochter onlangs het gitaarspelen ook ontdekt en ze heeft afgelopen woensdag haar eerste elektrische gitaar gekregen: een mooie Squier Affinity Strat. Paar plectrums erbij, een Positive Grid Spark 40 en spelen maar!
Nu zag ik dat ze wat moeite had met het plectrum en ik heb de wijsheid niet in pacht, dus ben k eens gaan kijken hoe je dat ding eigenlijk hoort vast te houden, Meeste wat ik zie is: tussen duim en wijsvinger. En nu kom ik erachter, dat ik het dus blijkbaar al jaren fout doe. Ik heb het plectrum als een pen vast. Dus: tussen duim, wijsvinger en middelvinger. En dan tussen de vingertoppen.
Als ik het nu probeer zoals het "hoort" klinkt het voor geen meter. Ik blijf meer achter snaren hangen, dan dat ik ze gericht bespeel. Als ik de overige vinges relax, draai ik onbewust telkens de voluime knop steeds verder dicht, het plectrum draait meer toeren tussen mijn vingers dan een F1 motor enz enz. Kwestie van oefenen? En waarom is hoe ik het doe eigenlijk zo slecht? Gaat het me tegenhouden in snelheid ontwikkelen?