Bijzonder interessant filmpje...
https://youtu.be/n02tImce3AE
Printable View
Bijzonder interessant filmpje...
https://youtu.be/n02tImce3AE
Ja, leuk filmpje. Verrassend.
Okay, bijzonder
:cheerup::seriousf:
// ik heb geluisterd op een iPad \\
Dus das duidelijk,..Nooit geen Tom Anderson gitaar van guitarworks kopen
Op z'n zachtst gezegd bijzonder. Loop ik daar te kutten met m'n goedkope gitaartjes van het verkeerde hout. :soinnocent:
Daaag orpheo 👋
Ik heb dat soort discussies ook met Peer Dellen gehad maar dat is gewoon een enorme houtfreak, al van zijn vader geërfd. Hij wist wel meer van nitrolak en zo, maar dat zal z'n leeftijd zijn. :sssh:
Diverse keren stelde ik hier de vraag al waarom mooier hout beter zou klinken, ik bleek niet deskundig te zijn, wat natuurlijk klopt.
Geen zin dat hele filmpje te kijken. Maar de houtsoort maakt dus geen klote uit voor de sound, als het maar niet kromtrekt?
Daar komt het ongeveer op neer, marginale verschillen tussen klank in de houtsoorten. Belangrijker lijkt o.a. de afstelling van elementhoogte.
Pickup hoogte en mensuur lijken het vooral te doen. En natuurlijk of het een massieve of fineer top is.
Maar wat maakt een hele goeie gitaar dan een hele goeie gitaar, uit een hele batch dezelfde gitaren?
Afstelling wellicht?
Persoonlijke voorkeur: wat ik een perfecte gitaar vind kan voor jou een brol zijn, en andersom.
Leuk onderwerp, het Leonardo project heeft vier jaar geleden een filmpje gepubliceerd waar zestien identiek gebouwde (akoestische) gitaren van verschillende houtsoorten bespeeld worden. https://youtu.be/RPgpioRTO34
Meer weten? https://leonardo-guitar-research.com/ (site is intussen niet meer compleet, veel dode links)
Lijkt me een goede vraag. Harley’s produceren doorgaans een zwaarder geluid, dus gewoon beter voor basgitaren.
Ik heb een ‘onderzoek’ van ongeveer 40 jaar gedaan. Heb ik hier vaker over geschreven.
Mijn HiLo’s hebben in een gretsch gezeten, in een zelfbouw, in een stuk of wat andere gitaren, in een Yamaha 120 (vandaar, geen Honda gitaar helaas) etc. En het kenmerkende HiLo geluid ging keurig mee van de ene naar de andere gitaar. Van wat voor hout ook. Ook in een gitaar die uit laagjes berken triplex was gemaakt. Maakte door een versterker geen moer uiten ik speel altijd tamelijk clean.
Heb die HiLo’s aan een GN’er gegeven, maar die heeft tot dusver niks gepost daarover. Da’s dan wel weer een beetje jammer.
Wat denk je dat een groter verschil maakt:
- Toonhout
- 12 pedalen
Snaren, snaarlengte, pickups (voor mij de meest doorslaggevende factor), en afstelling.
Ik hoor niks over dat Peter Green zijn pups giga scheef (als hoog bij de hals kant van de pup en laag bij de brug kant van de pup) in zijn LP had zitten.
Luister naar de live uitvoering van World in Harmony, waarin zijn LP bijna als single coil klinkt. Iets dat je ook kunt bereiken door een van de pots op te offeren voor een stereo pot, die de tweede spoel van de pups erin of eruit kan draaien. Naar mijn smaak een huge invloed op het geluid.
Maar hout? Ik vind dat gebrande hout voor de hals erg mooi.
Mijn mening maar.
(Dank je @WOML, hij doet het nog fabelachtig!)
Vriendelijke groet, Gus
Waarschuwing: Capslock en niet mijn visie.
NEE ZELFS ALS HIJ OP LUCHT SPEELT ZIT HET NOG AAN EEN BUREAU VAN HOUT GEMAAKT EN VAN DAT HOUT KOMT DE TOON!!!
MIJN TOONHOUDT REEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Alles meer dan een model zoals bijvoorbeeld steinberger ze maakt is alleen maar nodeloze versiering zou je kunnen concluderen.
Lijkt me wel lastig om steeds die bureau’s mee te moeten nemen naar een optreden....
Zelfs een Steinberger heeft blijkbaar te dure versiering... 't kan nog kosten-efficienter.
Het is allemaal leuk & aardig maar het heeft niks met gitaren te maken,
althans, niet heel veel
stel, je hebt 10 gitaren,
daarvan is eentje het duurste, eentje de goedkoopste, eentje het beste gebouwd, ander het meeste bang for the buck, eentje het kostbaarste, ander het best klinkende, fijnst spelende... mooiste kleur enz enz
Als je maar 1 gitaar hebt is hij sowieso overal winnaar in.
Ik zelf hecht veel aan de categorie meeste lol.
Geen idee of daar een houtsoort aan gekoppeld kan worden, ik gok van niet.
Ok, carry on.
Steve Vai's tube powered Holly Steampunk Special Overdrive Deluxe (basswood)
https://pbs.twimg.com/media/FJ_EnTZX...jpg&name=large
Nog een duit in het toon zakje… geven zware en dikke gitaren meer sustain?
https://youtu.be/sYK0XX-nDVI
Antonio de Torres maakte een gitaar met achter en zijkanten van papier maché omdat ie erachter wilde komen in hoeverre dat invloed zou hebben op het geluid. Niet noemenswaardig.
Misschien is het verhaal in de loop der tijd aangedikt of misschien was het een hele goede papier maché.
Enniehoe, de strekking is dat je als luthier best kan klootviolen zolang je bovenblad maar goed zit.
John Veleno bouwde voor de halve rockscene al alu gitaren, van Dolly Parton tot Eric Clapton
In de 70's zag je Todd Rundgren vaak met zijn Ankh Veleno
ik heb altijd gedacht dat wanneer je Trussart voor Prince een gitaar zou laten bouwen er zoiets uit zou komen
maar dit is dus al mid 70's
tis nou wachten tot iemand zegt dat het 1977 was
https://www.vintageguitar.com/wp-con...DGREN_ANKH.jpg
Een paar jaar geleden las ik in 'The Guitar Magazine' een interessant artikel waarin ze stapsgewijs allerlei '50s Gibson onderdelen monteren op een Les Paul kopie en deze vervolgens vergelijken met enkele echte Gibson Les Pauls uit de jaren '50. De conclusie was dat de pickups het meest belangrijk zijn, gevolgd door de hardware. Potmeters, condensatoren en het hout maken niet veel uit.
Ondertussen heb ik op zo'n beetje al mijn gitaren het nodige vervangen en kan zeggen dat ik het er volmondig mee eens ben. Vooral het vervangen van de hardware door ander materiaal (staal/messing ipv zink bijvoorbeeld) kan echt een gitaar transformeren.
Die laatste poging deed me denken aan de "Diddley Bow" waarmee de blues ooit begonnen is. Die Fazley brug/tremolo lijkt wel verdacht veel op die van mijn Steinberger Spirit. Zonder dat er "Patents" enz. op staat.
Ik heb uitgebreid geknutseld aan goedkope gitaren, betere pickups en hardware enz. Ik heb nu bijv. een MIC Epi LP met Gibson 490/498 hums. Ik heb een GLP Studio gehad met dezelfde pickups, dat was echt wel een betere gitaar hoor.
Vond zijn werkbank ook wel lekker klinken, fijn roots.
In dezelfde categorie verbaas ik mezelf over gitaristen die veel doekoe uitgeven aan gitaren en dan over miserabele versterkertjes spelen.
Zie ik ook vaak, dat ik denk; doe jezelf een betere amp cadeau man, i.p.v. nog een gitaar.
Pfff verdorie heb ik nou m'n EVH Stratje verbrand omdat de body van lindehout was en dus goedkoop en slecht volgens vele internetexperts...oh nee wacht :cooler:
Volgens mij is Leo Fender ook alleen maar palissander voor de toets gaan gebruiken omdat dat blanke esdoorn zo lelijk werd van de vieze klauwen van de gebruikers en niet omdat het zo anders klonk.
Zeg Tio, wat is dat met dat Pepe? :sneaky:
Geen idee....nog 27540 posts te gaan en dat zit ik op het Pepe niveau :soinnocent:
Laatst ook al twee neo proleten, complot zeg ik je:)
Zeker weten
Kwestie van tijd .......en ......zitten we ook nog met een Trio Pepe
Dit riekt van alle kanten
Nee, het is Tio Pepe en Trio Bier. Beetje opletten graag.
Houtsoort body van een electrische gitaar maakt wel degelijk uit... voor mensen die geloven dat dat uitmaakt ... (Not me). Het menselijk oor is namelijk geen objectieve receptor. Dus als je denkt dat mahonie warmer klinkt dan esdoorn, dan zal je dat ook effectief zo horen: subjectieve perceptie. It's a religion ! vandaar dat de discussies over tonewood ook tot in de eeuwigheid zullen doorgaan. Dat is au fond belachelijk maar ook wel plezant op een of andere manier.