Ik heb via MP een Blues Deville 410 uit begin jaren 90 gekocht. Vanmiddag de originele pre amp buisjes vervangen. Klonk gelijk een stuk beter. Ik vroeg me af of het zinvol was om de filtercaps te vervangen. Soort van voor de zekerheid...
Printable View
Ik heb via MP een Blues Deville 410 uit begin jaren 90 gekocht. Vanmiddag de originele pre amp buisjes vervangen. Klonk gelijk een stuk beter. Ik vroeg me af of het zinvol was om de filtercaps te vervangen. Soort van voor de zekerheid...
Mooi ding. Vraag me af of die kleine 22uF's veel invloed hebben op het geluid, naast bijvoorbeeld de 33uF.
Ja hij klinkt wat zwaar, veel laag. Wel lekker hoor! Misschien ook wat andere waarden op de caps? En veel gain op het clean kanaal, volume is wat slecht regelbaar. Zat te denken om op V1 een 12AT7 of 12AY7 te zetten. Iemand ervaring?
Elco's die worden blootgesteld aan hitte en/of veel wisselstroom te verduren hebben zijn na 30 jaar wel na vervanging toe ja. Dan doel ik vooral op de eerste elco na de gelijkrichter, en elco's die dicht op hete onderdelen zitten.
Voor de zekerheid kun je elco's die deel zijn van het 'signaalpad' ook vervangen, al zijn ze dat technisch gezien bijna allemaal.
Hier moet ik wel bij zeggen dat ik met name wat heb met de theorie. Voor de ervaringsdeskundige moet je bij Frans zijn. (cluseau)
Ik heb een Blues Deluxe uit ‘93, zelfde ding maar 1x12. Ze persen uit de Deville wel 60 watt geloof ik ipv 40.
Ik heb een tijd lang met een 12ay7 in V1 en een 12at7 in V3 gespeeld. Dan wordt de gain inderdaad wel getemd en volume gaat veel geleidelijker. Je verliest wel volume. Uiteindelijk vond ik de hoeveelheid laag toch te lastig op het podium: zelfs met bass op 0 gingen de bassen over hun nek met humbuckers op gig-volume. Het ding is echt bedoeld om Strats en Teles vet te laten klinken maar met semis en hollows met humbuckers gaat ‘t mis.... misschien dat de 4x10” het wat dat betreft beter doen?
Uiteindelijk heb ik het circuit aangepast:
- twin stack mod
- toonregeling, NFB en fasedraaier naar Blackface waarden
- bias-pot ingebouwd
- reverb minder schel
https://i.imgur.com/Bss9Q3t.jpg
Klinkt en werkt voor mij veel beter.
De 27 jaar oude elco’s zijn nog prima, maar versterker is altijd regelmatig gebruikt (van stlstaan drogen elco’s uit). Uitgedroogde elco’s vertaalt zich volgens mij bijna altijd in brom en bijgeluiden dus als je dat niet hebt zijn ze volgens mij nog goed (someone correct me if I’m wrong!)
Gewoon een treble-booster ervoor, ben je mooi klaar mee.
Hoe ze gemaakt zijn, hitte en tijdsduur, dat zijn de bepalende factoren. Hitte kan komen van buitenaf of van een grote rimpelstroom. (1e elco na gelijkrichter.)
Luisteren of je elco's rot zijn is wel lastig zonder vergelijkingsmateriaal. Zodra je het hoort zijn ze waarschijnlijk al een tijdje brak.
Ik ga denk ik iig geval die grote filtercaps vervangen en die buisjes bestellen. Ik twijfel nog om die andere caps in het signaal pad te vervangen/upgrade. Is dat laatste nodig?
Mij valt het op dat veel van de Fender buizen amps in de afgelopen 30 jaar niet zo heel erg doordacht ontworpen zijn. Veel mods (te vinden op interweb) zijn doodsimpel en maken de versterkers een stuk bruikbaarder.
Ik heb het idee dat de hele hot rod- en blues-serie ontworpen is om op laag volume bij uitproberen in de winkel veel laag te produceren en heel powerful te klinken zodat de klant denkt “wow die moet ik hebben” maar live on stage vallen ze toch tegen: ze prikken niet door de mix en klinken erg schel in het hoog en de bassen worden oncontroleerbaar op hoger volume.
Paar weerstanden voor een paar euro vervangen en dan klinken ze veel beter.....
Ja heb al wat websites gevonden voor een paar mods. Maar aanvullingen zijn welkom.
Ik speel er overwegend met humbuckers op
Schiet mij ineens te binnen dat ik in een oefenruimte steeds de ene BDV 410 gebruikte en toen een keer de andere en die klonk véél beter. Daar zaten andere speakers in, niet de originele. Nooit gekeken welke dat waren trouwens.
Ze doen er wel eens Jensen speakers in of oude bassman speakers, alnico's
Ja, dat schiet wel op! Ik heb een keer een Fender Blues Jr. onder handen genomen. Het circuit meer als een ouwe blackface gemaakt en de speaker vervangen. De nieuwe was een Eminence, waarschijnlijk van de Amerikaanse lijn, met de blauwe achterkant. Weet niet meer precies welke speaker het was, maar dat was een mega transformatie! Jemig, wat was die originele speaker kut zeg.
Zijn deze mods hetzelfde voor de deville qua waarden en zijn dit alle mods die jij beschrijft?
Gericht aan mij of Fredjuh?
Volgens mij zijn de Deville en de Deluxe nagenoeg gelijk aan elkaar. Er zullen wat verschillen in de eindversterker of output trafo zijn die maken dat de Deville er wat meer watts uit perst (leg de schematics eens naast elkaar) maar de mods die ik heb toegepast op mijn Blues Deluxe zullen zonder problemen op de Deville kunnen worden toegepast!
Thanks! Ik ga het uitzoeken 👍
Ik zal eens kijken of ik een hi-res plaatje van de mods ergens kan hosten want dat imgur verlaagt de resolutie veel te sterk.
Het schema ...
Op de bovenste balk klikken, je ziet dan een grotere versie. Dan nogmaals op de foto klikken, het wordt weer groter. Dan op die grootste afbeelding rechtsklikken en uit het menu kiezen voor opslaan.
https://www.amps-unlimited.nl/temp/B...20edit2017.jpg
Superfijn dit! Dank je wel -;)
oke, ik heb eerst geleerd dat solderen op zo'n pcb en uberhaupt uit elkaar halen een rotwerkje is. Vereist geduld!
Ik heb bijna alle elco's vervangen met nieuwe Tad's. Ik heb C25 en C26 iets lager gemaakt voor minder bas. Ik heb een paar weerstanden vervangen die veel te verduren krijgen (R57 en r58). Ik heb C6 een upgrade gegeven naar een mallory cap. Voordat ik verder ga een check.
Toen ik hem openmaakte zag ik dat iemand in het verleden al wat aanpassingen heeft gemaakt. Zo heeft hij (of zij) een verbinding gemaakt tussen de min pool van C88 (zo'n grote cap) naar R38 die naar de plus gaat van C35. Daarnaast zijn er twee weerstanden gesoldeerd van 100K over de weerstanden R52 en R51. Wat zijn die voor een aanpassingen en wat doen die? Kan iemand even meekijken voordat ik verder ga.
Ik heb het schema toegevoegd....https://irationaudio.files.wordpress...es_deville.gif
C88?Verschrijving? Ik zie geen C88? R38 is de reverb pot in mijn schema...
volgens mij bedoel je C38 en R83?
C6 vervangen door een Mallory cap met dezelfde waarde? Tsja, ik kom uit het kamp dat zolang caps dezelfde waarde hebben ik geen verschil hoor tussen merken en typen caps, maar baat het niet het schaadt ook niet ;-)
Solderen op de PCB: ik vond een tin-zuiger onontbeerlijk en veeeeel geduld (zeker ook met de- en monteren van de print). Overigens zaten in die van mij op veel plekken breuken in de soldeerverbindingen, vooral rond buisvoeten, input-jacks en die twee grote keramische weerstanden in de op-amp stroomverzorging (R85 en R86). Vooral dat laatste zorgde voor leuke problemen: uitval en random kanaal-switchen. Heel leuk net voor je solo..... Kan geen kwaad om de soldeerverbindingen op die plekken even na te lopen. Inputs vervangen is eigenlijk ook wel een must bij deze.... het plastic breekt als je er naar kijkt en de schroefdraad is erg snel aan gort als de je moer een beetje schuin draait (been there, done that).
Er vanuit gaande dat je C38 en R83 bedoelt: die verbinding is er ook in het schema al. Misschien was het spoor op de PCB losgekomen/beschadigd en is een by-pass gemaakt?
Eroverheen? Parallel? Dat verlaagt die weerstanden (1/Rt = 1/R1 + 1/R2) en geeft een andere (gain?) instelling van de fasedraaier. Mijn theoretische kennis is te beperkt om te weten wat dat voor het geluid doet.... Volgens mij verhoog je de gain-instelling van de buis zo een beetje en worden de eindbuizen dus iets sterker aangestuurd. (Pas op, ik weet net genoeg om gevaarlijk te kunnen zijn, dus laat iemand anders dit verifiëren of corrigeren!)
Ik denk inderdaad een type fout. Ik ga die nog even uitzoeken. Het gaat in ieder geval om C34 (de min kant) die naar R83 gaat die naar C35 gaat (de plus kant). Hij zit gesoldeerd aan de kant van de weerstand die naar de plus kant van C35 gaat.
hi jay,
kun je me iets meer vertellen over die mods die jij hebt gedaan. Ik heb de schema's naast elkaar gelegd en volgens mij passen ze 1 op 1.
Die toonregeling, twin stack en reverb mod lijken wat eenvoudiger dan die NFB/fasedraaier mod. Wat doet die laatste?
Ik heb een eenvoudige redenering gevolgd: ik hou van het geluid van mijn Twin Reverb en die heeft het AB763 circuit. Ik heb daarom gekeken hoe ik het BDLX circuit zoveel mogelijk gelijk daaraan kan maken. De NFB mod is heel eenvoudig: een kleinere weerstand om meer negatieve feedback te krijgen. NFB is vooral bedoeld om storingen en ruis te compenseren maar maakt de amp ook strakker en misschien ook wat tammer, wat ik wel gewenst vind. De PI-mod met weghalen van de presence-pot versterkt dat nog. Wil je toch wat rauwheid overhouden, laat dan de presence pot in het circuit. Voor de NFB kun je experimenteren met verschillende weerstandswaarden om te zien wat je het lekkerst vind klinken (je zou ook de presence pot als variabele NFB kunnen aansluiten).
Check! Ik ga iig de spullen bestellen. Ik kom er net achter dat de reverb niet goed meer werkt. Ik denk dat ik iets heb kortgesloten op de PCB toen ik zat te priegelen. Shit! Als ik hem dichtdraai geeft hij gewoon basisgeluid. Als ik hem opendraai doet hij vooral iets in de toon, wat meer treble, en een beetje reverb. iemand een idee of wat troubleshooting?
De reverb is transistor en die worden gevoed door het 16v circuit, als daarin iets mis zit zal de reverb ook niet meer goed functioneren: voltages meten en verbindingen controleren.
Kan ook de veer zelf zijn; ik had daar een afgebroken verbinding in zitten aan de input kant (kwam erachter door er tegen te tikken, dat kwam door dus return kant functioneerde nog). Maar dan doet ‘ie waarschijnlijk gewoon niks meer.
Ik ga zo even tikken -;) met die waarden moet ik even geholpen worden.
als ik op de veer tik, hoor ik in de verte wel en reverb achtig geluidje. Zoiets als dat de reverb vol aan staan en je tegen de versterker aan loopt -;) dat geluid....maar dan heel zacht. Voor de rest verandert er alleen iets in de klankleur als ik aan de potmeter draai.
Een goeie stamp op de veertank of de versterker even rammelen moet een soort onweer geluid geven.
Nee dat doet hij niet meer, heel ergens in de verte dus...
Zou iemand met mij de metingen kunnen doornemen? Dan weet ik of ik een nieuwe reverb tank moet kopen of niet 😉
Kom maar op met die metingen:)
Oke, ga ik doen. Van die TL872 toch?
TL072, ja.:cooler: