Hey,
wat gebeurt er als er live een pedaal kapot gaat? kan je dan blijven doorspelen? Hoe gaat dat dan??
Printable View
Hey,
wat gebeurt er als er live een pedaal kapot gaat? kan je dan blijven doorspelen? Hoe gaat dat dan??
Wat denk je zelf?
Nee hoor, maakt niks uit...
http://youtu.be/H8dZwXnMrRU
In het ergste geval heeft het zoveel impact dat je even pauze moet pakken en het moet oplossen. Als het echt een belangrijk deel van je geluid is en het niet kunt oplossen dan heb je een probleem
Hangt ervan af. Het effect kan je niet meer gebruiken, maar als het pedaal signaal doorlaat kan je wel gewoon doorspelen. Hangt dus ook maar net af van wàt er kapot is aan het pedaal....
Doorspelen kan altijd, ongeacht of je geluid hebt of niet ;)
Het zal afhangen van wat er stuk gaat en waar in de signaalweg. Heb je een 'true bypass' pedaal en kun je het effect nog uitschakelen, dan zal alleen het onbewerkte geluid via de bypass nog wel doorkomen.
Heb je geen 'true bypass' en gaat een buffer stuk dan heb je niks meer. Ook als je een mechanisch defekt / onderbreking aan een jack hebt zal er niks doorkomen. Of als de voeding (adapter) uitvalt of de batterij leeg is, dan heb je niks ook meer. Pedaal er tussenuit halen en vervangen door een backup of het pedaal ervoor en erna rechtstreeks aan elkaar pluggen is dan een remedie om verder te kunnen.
Maar ja, hoe vaak zal het gebeuren dat tijdens een set een pedaal het spontaan begeeft?
Bij mij is een pedaal live een keer kapot gegaan. Een uur later werd ik wakker in een steegje zonder kleren en geld en een gebroken been. Nooit weer!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
:seriousf:
Nou ja, in het geval van The Edge valt het geluid weg als hij zelf van het randje valt:
https://www.youtube.com/watch?v=rta9CHp7bEE
Als je een pedaaltje gebruikt voor je scheur. En die gaat stuk en de versterker kan dit niet leveren dan is het rot. Een goede riff valt niet met een flanger, phaser etc minder.
echte pedalenkerels zorgen ervoor dat ze hun board, bekabeling, voeding enz zo goed mogelijk zijn, checken, dubbelchecken voor een gig ook enz... ik was nooit een echte pedalenman en had dus vroeger zowat elk optreden wel iets aan de hand, deels door gebrekkig materiaal maar ook foutief gedrag, kabels uittrappen, te hard op pedalen duwen enz... altijd miserie. ben uiteindelijk zonder pedalen gaan spelen om die risicofactor te elimineren. Nu gebruik ik terug wat pedaaltjes maar ben wat voorzichtiger, helpt veel. en ook, heb lang zonder gespeeld, dus als er nu iets mankeert gaat de kabel dadelijk rechtstreeks de amp in en doorspelen.
Ik heb altijd kabels en wat extra pedals mee, maar met één overdrivepedaal rechtstreeks in de amp kun je ook een optreden afmaken.
ik lig plat van dat eerste filpje ;-):crazyhappy:
Ik heb er een heilige schrik voor dat er iets met mijn spullen zou misgaan live (wat overigens een paar keer gebeurd is), daarom probeer ik, in de mate van het mogelijke, er altijd voor te zorgen dat ik iets van back up mee neem.
Ook check ik voor elk optreden of mijn spullen allemaal in orde zijn.
Ik had bijvoorbeeld altijd een ht dual overdrive/distortion van blackstar op de reserve bank.
Gaat er iets mis met de pedalenplank dan kan deze mij altijd uit de nood helpen, meer nog, gaat er iets mis met de versterker kan die blackstar in geval van nood rechtstreeks de mengtafel in.
Dus eender wat er qua pedalen of versterker mis gaat kan ik me behelpen om het optreden af te werken,
want per slot van rekening kan je als band een avond voor een organisator volledig naar de kloten helpen door niet voorzien te zijn op een eventuele panne.
Intussen heb ik een koffertje samengesteld met die ht dual, een delay, wat reserve patchkabels, batterijen, reserve microfoon enz...
Ook altijd reserve gitaar bij en extra kabels.
Dat is wel handig idd.
Ik heb eigenlijk nooit een reserve amp bij. Weleens gedacht om een of andere transistor head erbij te kopen, maar ja, die kan ook kapot.
Ik heb live nog nooit een kapotte amp gehad, dus als ik daar dan een backup voor mee zou nemen, kan ik erop wachten dat die het dan ook niet doet.
Pedalen heb ik weleens stukken aan gehad, dan moet het in 2 tellen op te lossen zijn, anders gaat de hele zooi er tussenuit en gaat de gitaar direct in de amp (eerlijk gezegd, zo repeteer ik ook altijd, zonder effecten).
Kapotte amp heb ik ook nooit niet mogen meemaken, maar ik heb tot een paar maanden geleden altijd met een pod hd500 gespeeld,
en dan heb ik het ooit gehad dat die het begaf met als resultaat, geen amp meer maar ook geen pedalen meer. Da's het grootste nadeel als alles in één bakje zit. (was gelukkig in de bisnummers).
Nu heb ik altijd zoveel mogelijk reserve spul bij. Better safe than sorry.
In mijn geval drive/distortion-pedalen. Geen backup delay, chorus of flanger, als je dat bedoelt. Ik kan me echter niet voorstellen dat de hele board ineens de geest geeft. Een pedaal dat kuren vertoont, kun je er snel tussenuit halen. Heb ik ook wel eens gehad.
Bij optredens neem ik ook altijd een reserve-amp mee. Ik heb twee identieke tops voor mijn coverbandwerk.
Er zijn eigenlijk maar 3 pedalen die functioneel zijn in de zin van: ik wil harder, ik wil vervormd en ik wil stemmen, de rest is fancy aankleding. Harder kan je met je gitaar volumepot opvangen en stemmen kan je op het gehoor dus alleen als je overdrive opgeeft ben je screwed (en dan nog alleen in geval dat er geen master op je amp zit)
Een extra overdrive pedaaltje meenemen kan maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit meegemaakt dat een pedaal kapot ging. Kabels, snaren, amps, bottleneck wel maar overal valt wel een mouw aan te passen dus ik zou me er niet zo druk over maken.
Aangenomen dat je niet in U2 speelt.
Met 3 distortion pedaaltjes (geen vervormd kanaal op mijn amp) en een extra reverb op mijn floorboard (naast de reverb op mijn amp) zijn de twee belangrijkste effecten altijd dubbel aanwezig. Overigens heb ik nog nooit een defect pedaaltje gehad en pas 1x een amp die het tijdens de soundcheck begaf. Behalve wat gebroken snaren dus eigenlijk nooit podiumpanne. Die kans lijkt mij dan ook erg klein. Wel heb ik altijd een paar zekeringen, batterijen, snaren en kabeltjes aan reserve bij me.
Ha ha , de gitarist en leider van de band van een neef van me had een stel van die Morley pedalen . Dat figuur was een echte nitpicker behalve als het om de degelijkheid van zijn snoertjes ging , op dat punt was hij erg laconiek . Bij een bepaald optreden viel de boel uit tijdens een nummer , hij kreeg het niet meer aan de praat .
Toen heeft hij woedend de boel opzij geschoven en rechtstreeks ingeplugd . Man wat een kaal geluid vergeleken met zijn met effecten aangekleed geluid
In geval van nood kan ik altijd via mijn Harley Benton American Sound (€29,- koopje van het jaar haha) rechtstreeks de mengtafel in. Het pedaaltje heeft een speakersim die dan heel aardig klinkt.
Ik heb wel af en toe een kabel kapot gehad (maar ook al meer dan 10 jaar geleden). Wel 1x een kapotte input jack van mijn wah kapot, vanwege >90kg van zanger in vol enthousiasme; de kabel met plug was toen wonderwel nog gewoon heel, en 1x een cleanboost kapot omdat er een deerne in mijn pedalenbak stond te dansen.
Toch gek. Liters bier zijn eroverheen gegaan, allemaal geen probleem, maar 1 vrouw en het gaat allemaal naar de klote. Go figure. :D
Je kan altijd door blijven spelen, en als niemand je hoort kan dat ook prima zijn.
Ik speel al jaren met een roland GP100 naar m'n mesa 50/50. Een paar jaar geleden had ik het idee dat de gp100 wat wankel aan het worden was en heb ik een GT-8 gekocht als back-up. Nou zijn dit apparaten die wel wat tweaken vergen en daarom heb ik de GT-8 een tijd lang gebruikt in plaats van de gp. Op die manier maakte ik een goede back-up. Maar de GT-8 was lekker en ik heb de situatie omgedraaid: GT-8 als main en de gp als back-up. Totdat een paar knopjes van de GT-8 het begaven waardoor hij niet meer te programmeren was. Nu is de gp100 weer de basis. Prettige hernieuwde kennismaking moet ik zeggen.
Vorige week heb ik de american tone en een compressor besteld. Samen met een DS1 een SD1 en een flanger die ik nog heb liggen moet daar wel een back-up bordje van te maken zijn. Nog ergens een delay scoren, een beetje reverb van de zaal erop en klaar ben ik.
Maak je vooral niet teveel zorgen. Er zijn honderdduizend scenario's en je kunt lang niet alles van tevoren voorspellen.
Meestal leer je er alleen maar van als iets kapot gaat. Een gig is ook maar een gig. Breek je een snaar? Als je zelf geen reserve bij je hebt, kun je vast wel even spelen op die Telecaster van dat andere bandje. Jack kabel kapot? Geluidsman heeft vast nog wel iets. Wahwah kapot? Mooi, kun je dat funknummer overslaan. Stemapparaat begeeft het? Vertrouw je oren of plug even in bij je bassist.
Belangrijkste is misschien wel dat als je veel speelt (en dan niet thuis), je vanzelf merkt wat werkt en wat niet werkt. Zowel qua spullen als hoe je met problemen omgaat. Wat dat laatste betreft: je leert dat geen enkel onderdeel van je gear essentieel is. Ja, 't is misschien kut als je met een totaal andere fuzz moet spelen, of als je de gain van je andere pedaal open moet draaien omdat je fuzz het niet meer doet. Maar dat is maar dat ene half uurtje die die gig nog duurt. Daarna heb je een smoes om een nieuw pedaal te kopen. En ik ben écht niet van de school dat je zo min mogelijk pedalen moet gebruiken. Ik denk gewoon dat er per show, als er 50 man zijn, misschien 1 of 2 mensen tussen zitten die het opvallen dat jij die prachtige delay hebt - laat stáán dat ze het missen als die wegvalt!
Afgelopen maart brak ik tijdens de climax van de show mijn strijkstok (!). Wat doe je dan? Nou gewoon, met de handen aanslaan. En daarna eens een keer een nieuwe strijkstok kopen - en wel een stevigere. Laatst tijdens een repetitie begaf de delay van onze bassist het. Nouja, de bypass ervan. Nu had ik toevallig een looper bij me, dus daarmee kon hij even vooruit (dus delay in een loop). Vervolgens heeft hij de bypass laten repareren.
Moraal van het verhaal: je verzint wel iets als het probleem zich aandient. Voor en na de show gewoon voorzichtig zijn met je spullen, tijdens de show je vooral niet druk maken.
edit: en dus: leer van je fouten. Als je steeds die snaar blijft breken, kun je daar iets aan doen (brugzadel bijvijlen bijvoorbeeld, en neem je in het vervolg wel een extra gitaar mee. Dat soort dingen. Maar tijdens de show doe je het met wat je hebt.
+1, ik heb een humbucker en een SC gitaar bij en de andere gitarist "slechts" een strat. Als de zijne sneuvelt pakt ie mijn tweede maar, als er een amp naar de klote gaat is er desnoods met een stereo in pedaal een mogelijkheid om twee gitaren op een amp te gebruiken, de toetsenist kan via een DI naar de tafel en dan hebben we nog een amp over...
Ik heb een Nova systeem en een OCD, de andere kant een boss GT5, dat is ook drie keer scheuren waarvan een het kan/mag begeven en er zwerft ook nog ergens een bad monkey rond en desnoods red ik het wel op mijn amp zonder effecten (volle bak op mijn amp met slechts mijn humbuckers is instant ACDC en normaalgesproken boze bandleden, maar nood breekt wet :D)
Ik maak me dus ook niet zo druk...
Het hangt er vanaf wat er kapot gaat . Als je chorus er mee uitscheid dan is dat niet echt een ramp . Wel wanneer je overdrive of distortion pedaal er mee uitscheid . Zeker als je muziek gebouwd is op een overstuurde sound . Wanneer je een distortion en een overdrive op je plank hebt staan zit je wel goed . Als een van de twee kapot gaat dan heb je de andere nog . Een overdrive is geen distortion en andersom maar ze kunnen elkaars rol voldoende overnemen om de avond door te komen .
Heb je alleen maar 1 vervormer op je plank dan zou ik een back up pedaal meenemen .
Ook geen DI waar je direct kon inpluggen of amp met stereo ingang?
Is nu jullie carrière naar de klote? ;)
Nee, ik bedoel dus niet dat je je nergens op moet voorbereiden he! Maar meer dat je je niet van tevoren zoveel zorgen moet maken om wat er zou kunnen gebeuren als een pedaaltje het begeeft. Ik bedoel... ja wij breken weleens snaren, dus zorgen we dat we niet met maar 2 gitaren naar een gig gaan. Het is goed om voorbereid naar een gig te gaan. Maar TS opent dit topic omdat hij zich afvraagt wat er zou gebeuren als een pedaal het live begeeft. Ik denk dat als je je pedalen een béétje op orde hebt, je je daar totaal niet druk over hoeft te maken. En als een pedaal het tijdens de show het niet meer doet, dan haal je hem uit je keten en speel je verder, that's it.
Les 1: goede spullen.
Lang geleden had ik haperende kabels of adapters en die repareerde ik niet en werd dan op optredens verrast. Nu zorg ik dat mijn gear 100% goed werkt. Heb geen brakke kabels. Als in de oefenruimte een kabel hapert dan gaat hij meteen apart en schroef hem thuis open. Als ik geen oorzaak kan vinden gaat de kabel de container in.
Les 2: pas op voor overduidelijke risico's.
Heb een keer een voorprogramma gedaan en bij tweede nummer schopt de zanger een volle fles bier mijn pedalboard in. Delen begonnen uit te vallen en heb aantal pedalen eruit moeten halen. Haalt je hele ritme uit je set.
Dus pas op voor gevaarlijke dingen zoals bier op een versterker.
Ga ook niet buiten optreden in april met een 12 snarige gitaar.
Op een podium die heel erg wiebelt zet ik mijn head niet op de 4x12 kast maar ernaast.
Les 3. Grote gigs, zorg voor een backup.
Heb u2 gezien in Hannover en daar viel de Vox uit tijdens Beautyful day. De crew heeft dan een minuut nodig en dan is de tweede versterker aangesloten. Aftikken en opnieuw nummer inzetten.
Ik neem op grote gigs (komt niet veel voor maar dit jaar bv TT festival) reserve spullen mee.
In 2012 een U2 coverband gezien in Groningen op Vismarkt en de gitarist zijn effecten deden het niet goed, optreden afgebroken. Die band kwam uit Spanje en geen reserve effecten mee.
Les 4. Een backup moet wel een backup zijn.
Heb een keer een band gezien die problemen met een (solid body) gitaar had. Als reserve gitaar had hij een semi hollow, grote klankverschillen en veel feedback. Optreden snel vergeten.
Les 5. Stroom op festivals!
Vraag de crew welke socket je moet hebben, plug niet overal in!
Op festivals klopt de stroom soms niet en kan voor gekke storingen zorgen. Zorg voor apparatuur die de klappen op kan vangen. Zoals een powerconditioner.
Onze toetsenist heeft een keer zijn Roland opgeblazen door hem op krachtstroom aan te sluiten.
Bittere scherpe geur, ruik je meteen maar dan is het te laat.
Les 6, van Guus geleerd, neem risico's. De mooiste bloemetjes groeien aan de rand van afgrond.
Het hangt er volgens mij ook erg vanaf wat voor optreden je hebt.
Staat er een pa met geluidsman en spelen er nog andere bands, dan zal er altijd wel iemand zijn die je even uit de nood kan helpen zodat je je gig kan afwerken.
Maar je bevind je ook niet altijd in een omgeving waar dat mogelijk is.
Veel bandjes hebben zelf een kleine pa bij en spelen zonder dat er een andere band aanwezig is,
dan spreek ik vooral over optredens in kroegjes, verjaardagen, huwelijken enzovoort.
En daarom zorg ik ervoor dat ik, zover het kan, altijd zoveel mogelijk backup spul bij heb.
Gaat je chorus, delay, phaser ofzo eraan tijdens een gig dan zal het echt de zaak niet maken, dan kan je perfect zonder verder gaan.
Voor drive pedalen kan dat een ander verhaal zijn, vooral als je er bv maar eentje gebruikt.
Of je amp begeeft het opeens, dan is het game over voor die avond.
En dan is het echt wel handig dat ik een ht dual met speakersimulatie bij heb, op vijf minuten tijd ben ik opnieuw aant spelen, misschien met wat minder gevarieerd geluid maar het optreden zal er niet door in het water vallen.
Of zoals hiervoor gezegd door Joost, eender welke pedaal met wat speakersimulatie voldoet en hoeft niet veel te kosten (harley benton american sound = 29 euro) en je weet dat je altijd voort kan.
Ik ben van mening dat, als je betaald wordt om te gaan optreden en de mensen op je rekenen voor een avond muziek, je een verplichting hebt om er een beetje rekening mee te houden dat er al eens iets mis kan gaan.
Backup gitaar, reserve kabels, batterijen, zekeringen en dergelijke vind ik zowieso verplichte kost op een gig.
natuurlijk, verantwoordelijkheid is belangrijk. Net zoals we verantwoordelijk zijn dat ons busje onderhouden wordt, zodat we op tijd aankomen. Dat is bij ons eerlijk gezegd een pijnlijker punt dan die veel te dure kabel van mij die het al 7 jaar prima uithoudt ;)
hahaha
Nu zie ik hier een beeld voor me van een busje dat half uit elkaar valt, waar een zwarte rookpluim van onder de motorkap uitkomt, tot de nok volgeladen met instrumenten en speakers, dat op de pechstrook van de snelweg voortgeduwd door de band :seriousf:
Het scheelt niet alles...
Nee, geen amps met stereo ingangen, en geen drive pedaal omdat we allebei de distortion van de amp gebruiken. Clean in de DI daarom geen optie, want dan krijg je ploink ploink door de chugga chugga, da's niks, kun je beter 1 gitaar doen.
En de carrière...ach..om een carrière naar de klote te helpen moet je eerst een carrière hebben.
Helaas heb je twee dingen nodig daarvoor: talent en/of ambitie.
Ik heb beide niet :D
Ach, ik heb ook geen talent..... maakt toch niets uit, als je maar lol hebt!
Ik heb standaard op mijn plank een DI met cabsim. Ik speel op een clean platform, en haal vervorming(Distortion en Overdrive) uit pedalen. Mocht ik optreden en mijn versterker stopt ermee, kan ik nog met de DI spelen over de PA en Monitors.
Maar aangezien ik (nog) niet zo goed ben, zal het voorlopig nog wel even loslopen met het optreden.
Robin.
Een keer een brakke patchkabel tijdens een optreden gehad. Ik heb veel reservekabels mee (lang en kort). Daarnaast een Line6 pocket pod express met kabeltjes voor als alles uitvalt. Dan kan ik de PA in.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als ik dit zo allemaal lees lijkt het erop dat ik redelijk voorbereid ben.
Prettig om te constateren, en leuk om er op geattendeerd te worden door dit topic :)
Ik sjouw een buizen amp en een transistor amp mee (doorgelust dus geen stereo ofzo, gewoon bovenop elkaar) en heb een drive, een fuzz, en een distortion op het bord staan, dus kan zo de cleane transostor amp in, mocht er nog meer aan stuk gaan kan ik nog met de GT-6 de PA in :) ( niet dat ik dat wil btw brrr)
En een 2e gitaar natuurlijk, en wat kabels en snaren, en een extra onespot mét daizychain..
en een extra groupie als het kan, maar dat kan nooit :P
linkerhand ;)
Overigens heb ik wel een tijd lang een tas met reservespul meegenomen. Volgens mij gaat die nog steeds weleens mee, ik heb hem alleen (even afkloppen) nooit nodig. Het is goed om voorbereid te zijn! Ik zeg ook niet dat wij daar niet over nadenken ;), maar je merkt vanzelf wel wat nodig is en wat niet.