Ik zit nog wat te dubben hoe mijn Axefx uit te versterken: via Full range kasten (M12-4 plus, QSC K12 oid) of met EVM12L of Bag End kasten icm een eindtrap.
Zijn er hier mensen die de Bag Ends daarvoor gebruiken (of geprobeerd hebben)?
Printable View
Ik zit nog wat te dubben hoe mijn Axefx uit te versterken: via Full range kasten (M12-4 plus, QSC K12 oid) of met EVM12L of Bag End kasten icm een eindtrap.
Zijn er hier mensen die de Bag Ends daarvoor gebruiken (of geprobeerd hebben)?
Hey srv-man. Long time no see ;-)
Ik zou het niet doen omdat ik denk dat je toch een eventuele kleuring van je signaal krijgt dat je moeilijk ongedaan krijgt. De Bag-Ends zijn mooie speakerkasten die een beetje een EV-achtig karakter hebben maar het signaal wel enigzins beïnvloeden waardoor je weer naar een specifiek karakter gaat terwijl de Axe-Fx juist alle variaties biedt.
Ik zou persoonlijk voor een goede monitor set gaan. Heb zelf de M10-2 van dB technologies en ben er zeer tevreden mee.
Ik heb ontzettend veel Bagend kasten. O.a. twee custom made TA2000 kasten in berken. Bagend heeft speciale drivers die ik heel mooi vind klinken. M.n. om het time aligned principe te verkrijgen. Ze klinken geweldig. Als je een paar Bagend kastjes vind zou ik het zeker doen. Maar soms is een compacte set belangrijker dan iets anders. Een 2x12 cabinet die je stereo kan zetten zou mijn voorkeur hebben nu. Omdat het minder slepen is.
Ik heb ook twee 1x12 kastjes van Trace elliot. Geweldig. Maar die kleine kastjes zijn ook onhandig. Je kan minder makkelijk stapelen. Het ziet er minder gelikt uit.
Simpel maar doeltreffend; een 2x20 watt eindtrap (buizen) van Marshall en een 2x12 cabinet naar keuze. Dat is het handigst... Bogner/Marshall, Bagend, Engl, Mesa Boogie. Allemaal lekker spul. Als je ooit nog Wet dry Wet wil spelen zou ik kiezen voor een 4x10 cabinet. dat is compact en heeft 2 drivers voor center en 2 drivers voor links en rechts...
Zorg dan dat je bescheiden eindtrappen aanschaft. Want met 2x50 of 2x100 watt buizen eindtrappen heb je een bootanker. Ik zou wel een buizen eindtrap aanraden...
Ik zit nog met hetzelfde 'probleem'. Hoe mijn Axe-fx live uit te versterken.
3 opties voor mij:
-een actieve monitor
-een poweramp en een niet/weinig kleurende kleinere cab (eventueel twee cabs voor stereo)
-of een (kleurende) versterker plus cab, en dan de Axe-fx als effect processor en niet als amp en cab modeller
Ik bang dat ik bij alleen een monitor de impact van een echte versterker ga missen. Dus nu ligt mijn voorkeur bij de 2e optie. Maar ik moet het nog gaan uitproberen
Ik zou dit soort gear altijd fullrange uitversterken. Met een kleurende eindtrap en boxen ga je toch aan het doel van het apparaat voorbij IMO. Bovendien beperk je jezelf in de mogelijkheden ervan. En die wapperende broekspijpen, ach...
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Alhoewel veel bekende gebruikers toch de Axe fx vaak alleen als effect processor gebruiken in combinatie met een versterker/cab.
Mijn voorkeur ligt dan ook bij optie 2 (power amp plus neutrale speakerkast(en)). Dan heb je een beetje 'best of both worlds' lijkt mij. Ik heb nog geen idee wat het precies voor spul gaat worden, daar heb ik me nog niet in verdiept. Als er suggesties zijn, hoor ik het graag.
Dat kan natuurlijk ook, maar als je hem alleen als effect processor gebruikt betekent dat je een amp hebt voor je basissound. Of een preamp. Of een combinatie van de amp en het preampgedeelte van de AxeFX. En dat is weer iets heel anders dan het uitversterken van de AxeFX zelf en in dat geval werkt een gitaar georienteerde poweramp en kast weer beter.
Mannen, bedankt voor de reacties.
@tnijland: idd long time no see, ben een tijdje wat minder intensief met de apparatuur bezig geweest.
Om de achtergrond van de vraag verder toe te lichten. In principe zou ik ook zeggen dat een Axefx het best met een full range systeem versterkt wordt, daar is het apparaat immers voor ontworpen.
Maar in mijn bandje wordt in de praktijk niet met een PA gespeeld. Mijn bandmaat versterkt zijn Axe met 2 DB M12-4 plus en dat werkt zeer goed. Maar bij optredens (zonder PA dus) kost het daarmee wat meer moeite om er doorheen te prikken. Daar heb ik met mijn buizenbak dan weer geen enkele moeite mee. Is ook logisch, daar zijn al veel verhandelingen over geschreven.
In de discussies op het fractal forum las ik dat Yek en Herrieman om die reden weer zijn overgestapt naar een fullrange eindtrap (GT800FX) + 2 EV TT-kastjes en daarmee zeer content zijn.
In het verleden heb ik zelf zowel Thiele EV kasten als Bag End S12D's gehad en vond ze toen te weinig kleur hebben. Dat zou ze dan weer geschikt kunnen maken voor versterking van Axe (vooral de bag ends denk ik), om in een situatie zonder PA toch een lekkere sound te hebben.
Is het zo dat je met een actieve monitor kast minder door de mix heen prikt dan met een poweramp +speakerkast?
En voor de degene met een poweramp plus Axe fx: spelen jullie live dan rechtstreeks (met DI dus) op de PA of zetten jullie toch een microfoon voor de speakerkast?
Mijn ervaring met de 11r is, is dat het met een buizen eindtrap (in dit geval de eindtrap van mijn Blackmore) en een cab (V30's in deze) een stuk natuurlijker en lekkerder klinkt dan via een (goede) hifiset. Hoe een actieve monitor dat doet weet ik niet, maar ik vind vaak de cabinet modelling het net weer verneuken. Dan liever geen keuze in speaker modelling.
Tis maar wat je verwacht.
Verwacht je de tone van een blazende stack, ja dat krijg je niet via full range uitversterking.
Verwacht je de tone van een (goed) opgenomen blazende stack. AHA!!! :cheerup:
Ik heb een actieve monitor geprobeerd, op zich prima maar miste toch een amp geluid. Voor het publiek maakt het niet veel uit maar het bandgeluid is toch anders met een monitor. Het zal uiteraard ook liggen aan hoe je het eea instelt en wat voor monitor je hebt. Ik gebruikte een LD systems 12".
Ik ben bij Alexander (Yek) langs geweest om zijn set te beluisteren en dat klonk toch een stuk lekkerder. Ik heb nu een TT-cab met een EVM. Als versterker mag ik even Alexanders z'n Matrix testen, en dat klinkt erg goed. Deze week twee repetities en dan eens kijken hoe het in de mix klinkt. Ik heb goede hoop.
Zelf heb ik mn 11r gebruikt met een 15"actieve monitor. Werkt super. Als we niet op in ear over zouden gaan zou die zeker blijven.
Mijn Bagend TA5000's via een 3x 600 watts classe D eindtrap van powersoft. Allebei inpluggen via een mixer en dan allebei draadloze in ear...
Ik weet niet waar jullie wonen. Maar ik kan zo een setje zo voor jullie neerzetten. Klinkt geweldig...
Als je allebei een volume pedaal gebruiken kun je allebei je volume iets verhogen voor solo. Een keer oefenen en de settings zijn duidelijk...
Zo'n set geeft je de gelegenheid overal op te treden en eventueel door te linken naar elke willekeurige grotere P.A.'s.
Ik kan je best helpen met zo'n setup. PM me maar.
Ja, dat geloof ik zonder meer. Maar de TA5000 is dan ook een full range speaker, dus dan heb je een PA-tje staan.
Is er iemand die de Axe met de welbekende S12D kastjes heeft geprobeerd?
Even een kleine toelichting. De reden dat ik van de SLA2 naar de GT800FX ben overgestapt is de betere geluidskarakteristiek, aansluitingen, vermogen, en gewicht van de GT. Daarna de speakers verwisseld van de Beyma 12GA50 naar de EVM12L. Dit omdat ik gewoon "de ballen" miste in de fullrange Beyma. Ik heb in tegenstelling tot Yek WEL de cab sims aan staan en kan met het extra pushen van de freq boven de 4,5 / 5 kHz voor mij voldoende extra hoog in het geluid krijgen voor de cleane / crunchy sounds en het eventuele zware effecten werk. Kortom heb nog steeds de mogelijkheden van de cab sims die de snax bied. Een probleem is dat dit handeltje wel zo onnoemlijk hard kan dat mijn arme 1x12 studio TT-cabs het niet helemaal trekken.
Dus ben nu met Dirk van TT-cabs in dialoog voor 2 2x12 TRex dozen. Daarnaast mag ik voor Matrix hun nieuwe EVM12L cloontjes testen die dan direkt in de nieuwe kasten verdwijnen. Heb ik gelijk mijn eigen muur van 2x400 watt achter me staan wat zoooooo old school is. Maar wel erruuuug lekker!:seriousf:
Het is duidelijk dat de FRFR oplossingen qua ballen en uitstraling niet aan mij besteed zijn. Wat ik nog wel een keer wil proberen is de oplossing van Galo van het FAS en TGP forum met de coaxiale Eminence spulletjes. Heb je voor een strak budget toch een waanzinnige (schijnt) passieve FRFR oplossing met ballen en de juiste looks. Weer zo'n voordeel van een goede losse eindtrap en enkele TT-cabjes. Je kan combineren tot je scheel ziet.
Overigens heb ik nog een GT800FX te koop staan (gekocht voor back-up maar inmiddels volledig overbodig gebleken). Bij interesse gewoon even op gitaarmarkt of marktplaats kijken en op te halen in Utrecht :-)
welke EVM12L kasten voor de Axe-fx kunnen jullie aanraden trouwens?
Natuurlijk hangt dat van je budget af en andere eisen zoals de cab tunen op 55Hz. Ik zou mijn wensen en vragen sturen naar TT-cabs omdat je dan zeker bent dat je je goede geld niet uitgeeft aan een in chinai in elkaar geplakte doos. En TT-cabs maakt the cab zoals jij dat wil.
aan welke prijs moet ik dan ongeveer denken voor een TT cab?
Gewoon je hier vergapen:
http://www.tube-town.net/ttstore/ind...-Cabinets.html
om welke cab gaat het dan precies? als ik het goed begrijp bestel je een cab en laat je dan er hier een EVM12 speaker inzetten? sorry voor de noob vragen. Dit is nieuw voor mij. Altijd met combo's gewerkt.
OK hier de aanpak:
- Begin met de 1x12 REX-lijn vanwege de brute power van de EVM12L. Je hebt aldus dik materiaal nodig 15 mm gaat maar 18 mm is beter.
- Vraag je af hoe je cab er moet uitzien qua Tolex, grill, etc.
- selecteer de andere zaken zoals speakersnoer etc.
- Heb je extra wensen zoals het tunen van de cab met een poort stuur een mail naar TT-cabs
- bestelen
- betalen
- wachten
- levering
Als je nog geen speaker hebt kan je hem direct bij TT-cabs bestellen en erin laten zetten. Je kan de EV natuurlijk ook gewoon er later zelf inzetten. Fluitje van een cent.
- genieten
Ik heb een 2x12 cabinet van Bagend. Da's LEKKER...
Ik heb ook 2 1x12 van Trace elliot. Met Classic Lead speakers. Klinkt ook goddelijk. Maar een 2x12 is gewoon handiger... Vandaar.
Ik wil zelf nog een 2x10 +1x12 maken. Ongeveer als in de grootte van een 2x12. Met de 2x10 aan de zijkant of juist schuin...
Een mooi 2x12 cabinet wat past bij je top lijkt me een prima keuze. Wil je ooit meer of anders kan er altijd een 2x12 bij. En dan ziet het er ook netjes uit. Toch wel fijn hoor. Als het er een beetje kek uitziet.
Wat ook kan is een Marshall 4x12 of 2x12 style cab waarvan het voorpaneel uitschroefbaar is. Dan kun je altijd een plaat met gaten maken. Erin schroeven, grille ervoor en niemand die het weet of ziet, maar je hebt wel een cabje om mee te groeien zeg maar.
Die 2x12 van Marshall hmm.... hoe heet dat ding...
http://a2.images6.thomann.de/pics/prod/171173.jpg
2061cx is ongeveer 500 euro....
In die baffle is altijd wel ruimte on 2x10 bij te schroeven (speakers staan schuin onder elkaar). Mocht je dat ooit willen. En toch wat bescheidener.
Naar aanleiding van deze discussie heb ik het gewoon maar eens uitgeprobeerd met mijn eigen speakers. Nou heb ik dit geprobeerd met mijn Mesa Boogie 295 Simul class met 6L6 buizen en een stereo 2x12" Paul Lenders Clubcab, voorzien van een Eminence speaker combinatie.
Eerst begonnen met de Axe-Fx II die direct over de de 295 eindtrap werd aangesloten.
De Axe-Fx II klinkt in mijn oren gewoon niet erg mooi over deze combi. Het gevoel bekroop me een beetje dat ik soms heb met een pedaal dat niet goed werkt met een buizenamp en daardoor indirect en een beetje hifi-achtig overkomt. Na het uitzetten van de speaker emulatie (CAB) werd het een stuk beter. Helaas bleef het de hele tijd net niet... Nu kleurt de PL natuurlijk wel maar het bewees voor mij duidelijk dat je voor een Axe-Fx toch een goede full-range versterking & boxen nodig hebt. Daarmee heb ik ook twijfels gekregen over bijv. een Line6 HD i.c.m. een Line6 DT50 amp.
De tweede test was met de Groove Tube Trio + GMajor in een Ernst (paralelle) looper en daarna over dezelfde eindtrap en PL cabinet. Resultaat was direct een perfecte sound met mooi vol clean, prachtige smeuige marshall en een (niet helemaal mijn smaak) heavy recto-achtige lead sound.
Wat me opgevallen is tijdens deze test en (let op) met deze combinatie:
- De Axe-Fx II is behoorlijk goed in staat om cleane en heavy sounds te produceren die in de buurt komen van het orgineel. De recto-sound van de GT was redelijk na te bootsen.
- De Axe-Fx kan goede tot zeer goede clean sounds produceren die vrijwel niet voor de GT onderdoen. Echter niet alle cleane amps klinken goed (hangt een beetje van het amp model af).
- De achilleshiel lag imo bij het benaderen van de Trio crunch (mean channel). De Axe-Fx kreeg dat smeuige niet voor elkaar.
Uiteindelijk de Axe-Fx II weer angesloten op mijn monitoren en ook dat is ineens weer een groot verschil. Ofwel er is nog steed een behoorlijk verschil met de speakerkast sound (zonder mic) en de PA oplossing. Voornaamste verschil met de buizen-sound vind ik persoonlijk het distortion karakter dat bij de Axe-Fx ietsje minder subtiel is en het hifi-hoog dat er ook nog een beetje teveel in zit. Men is zeker op de goede weg qua feel maar de sounds kunnen met name in het low-gain bereik nog wat updates gebruiken.
Ik ben dus zeer benieuwd naar andere combinaties die dit goede produkt nog beter kunnen maken ;-)
Op dit moment (na een weekje Axe-Fx II) vind ik de mooiste cleane sounds in de volgende modellen:
- Shiver
- USA Clean 1 & 2
- Double verb
- Vibrato verb
- Deluxe Verb (voor een mooie tweed sound)
Nadeel is wel dat het opschroeven van bijv. USA Clean2 (Triaxis Green channel) niet dezelfde smeuige sound geeft.
Ik heb even geinformeerd en TT raadde mij deze cabs aan:
http://www.tube-town.net/ttstore/pro...12-REX-M5.html
Iemand ervaring met deze?
ze zijn al getuned op 55hz en zijn 18mm dik.
Ik neem aan dat 8 ohm voor de EVM12L (classic) het beste is als je met 2 kastjes stereo wil spelen?
Of heb je 4 ohm nodig voor het volle vermogen? De EVM12's zijn er alleen in 8 of 16 ohm.
Ik heb er twee. :-)
Weet niet waar je woont maar je kunt ze evt proberen.
Deze kast is prima als je met de EVM een zo neutraal mogelijk geluid wil.
Een soort FRFR dus maar dan met een echte gitaarspeaker.
Sommigen spelen hiermee met cab sims (na een paar mnd als de EVMs voldoende "ingebrand" zijn) of zonder cab sims zoals ik.
Nadeel van de EVMs is dat ze op laag volume niveau niet tot hun recht komen.
Ik heb zelf deze
http://www.tube-town.net/ttstore/pro...---CUSTOM.html
Zelf de cabinets getuned op 72Hz met 1 gat van 10 cm. Zijn kleiner dan die van Alexander en klinken iets minder "vol". Wel lekker handzaam.
Hier cab sims aan.
Voor het grotere zwaardere werk komen er 2 IRT212 aan.
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=irt212
Redelijk goede kasten en waarschijlijk moeten de speakers helaas verwisseld worden. Komende weken maar eens testen.
Ik begin op basis van deze (voor mij nieuwe informatie) wel een beetje nieuwsgierig te worden. Is het inderdaad mogelijk om de basis sound nog behoorlijk te verbeteren met dit soort cabinets t.o.v. een goede actieve PA speaker?
Voor zover ik het begrijp:
Niet de sound, wel de feel ("wapperende pijpen")
ok, dat is nieuw voor mij. Wat bedoel je met laag volume? huiskamervolume? In een gemiddeld (repetitie en optredens) bandvolume komen ze dan wel tot hun recht? Ik maak geen snoeiharde metal of rock.
En maakt het in dit verband nog of het 8 of 16 ohm is?
PS bedankt voor het aanbod, maar Leiden is wel een behoorlijk eind van mij vandaan (Noord-Limburg)
Noem het wat je wil. Ik omschrijf het als ballen/druk/voelen, het dat extra wat ik altijd miste met de FRFR oplossingen. Je hoort je gitaar niet alleen je voelt hem ook. Maar de oplossing van Galo met de coaxiale eminence oplossing in een traditionele ported cabinet schijnt dit ook te hebben. Dus er zijn verschillende wegen. Overigens gisteren weer op band volume bezig geweest. Heeeeeeeeerlijk.
Wat ik me afvroeg is of degene die met een poweramp/cabinet combinatie spelen de Axe-fx live rechtstreeks naar de PA sturen of niet. Of toch een microfoon voor de cab(s)?
als je dan zonder cab simulatie speelt op het podium/repetitie zal je toch 2 verschillende signalen nodig hebben? Eentje voor jezelf en eentje voor naar de PA.
en spelen jullie met de poweramp simulatie (bij Global) uit?
Ligt aan de geluidsman. Die kan van mij een direct signaal krijgen met cab simulatie, of een mic voor de cab zetten.
Het is eenvoudig om 2 signalen de Axe uit te sturen. Voorbeeld (er zijn meerdere manieren):
-- fx --- amp -- fx --- FXL --- cab ---
Door de effects loop (FXL block) voor de cab te zetten, stuur je het signaal zonder cab simul. naar Output2. Het signaal met cab simul. komt uit Output1.