Kunnen jullie mij vertellen wat voor secunden dit zijn.?
E Eis
Eis F
Eis Ges
Es E
Es Eis
R0n2ld
Printable View
Kunnen jullie mij vertellen wat voor secunden dit zijn.?
E Eis
Eis F
Eis Ges
Es E
Es Eis
R0n2ld
Se cunden best wel eens kleine secunden zijn.
Geen verminderde ?
Dit is het voorstel toppic toch?
Misschien kan je je hier beter voorstellen en je vraag stellen in het Speeltechnieken & Theorie topic:ok:
(niet lullig bedoelt, gewoon 'n tip haha)
En welkom natuurlijk!:cheerup:
Alstublieft en Welkom op het forum!
Theorie:
Van een toon/letter (A,B,C..) naar dezelfde is een Prime, de afstand ertussen bepaald of het verminderd, groot, klein, rein, etc is.
Van de ene toon/letter naar de volgende is een secunde en de afstand ertussen bepaald dan weer het type secunde.
Etc.
Niet helemaal Realeigo... Op de vraag watvoor secundes dit zijn, zijn dit de antwoorden (zie onder). Maarreh topicstarter, nu zitten wij een beetje jou huiswerk te doen man!
E Eis = kleine secunde
Eis F = verminderde secunde
Eis Ges = kleine secunde
Es E = kleine secunde
Es Eis = grote secunde
grt D!
Ik verplaats hem even naar theorie
Kunnen jullie mij vertellen wat voor secunden dit zijn.
E Eis
Eis F
Eis Ges
Es E
Es Eis
Het zijn niet allemaal secunden. Puur volgens de theorie is een secunde de afstand tussen twee opeenvolgende tonen, dus a-b of f-g, en wat jij doet is dezelfde stamtoon (E) twee keer, met de ene verhoogd.
Dus:
E Eis Geen secunde, tenzij je hem schrijft als E-F
Eis F Wel een secunde, maar hij klinkt als F-F, en er is geen toonladder waar hij in voorkomt.
Eis Ges Dit klinkt als een kleine secunde, maar E-G is een terts, dus zal het geschreven worden als F-Ges.
Es E Klinkt als kleine secunde, maar moet geschreven worden Dis-E
Es Eis Zelfde, twee keer een E-variant, schrijf je als Es-F
En verder verplaats ik hem naar Theorie.
Volgens mij ook, ik ben met Raeleigo's opsomming eens.
Overigens, had "dubbel-verminderd" niet een andere naam?
Ik ben dol op schema's. Voor de pianolessen die ik ooit gehad heb, heb ik een keer zo'n schema opgesteld:
In de eerste kolom de afstand in tonen (hele en halve toonafstanden, etc.); In de tweede kolom de naam van het interval, in de derde kolom een 'synoniem'. Tot slot voor het gemak even met voorbeelden geredeneerd vanuit C (zie tweede regel) met een aantal (maar niet alle) praktische en theoretische notennamen. Dit alles gebaseerd op een gelijkzwevende stemming (het was pianoles). Achter tritonus heb ik een uitroepteken gezet i.v.m. mogelijke duivelsoproeping.Code:-.5 verminderde prime b (Ces)
0 (reine) prime verminderde secunde C (bis)
.5 kleine secunde overmatige prime Cis (Des)
1 grote secunde verminderde terts D
1.5 kleine terts overmatige secunde Dis (Es)
2 grote terts verminderde kwart E (Fes)
2.5 (reine) kwart overmatige terts F (Eis)
3 overmatige kwart verminderde kwint Fis (Ges) (tritonus!)
3.5 (reine) kwint verminderde sext G
4 kleine sext overmatige kwint Gis (As)
4.5 grote sext verminderde septiem A
5 kleine septiem overmatige sext Ais (Bes)
5.5 grote septiem verminderd octaaf B
6 (rein) octaaf overmatige septiem C' (Bis)
6.5 overmatig octaaf Cis' (Des')
Dat is helemaal geen tritonus, daar heb je drie tonen voor nodig.
Ja, "tritoon" toch?
Ik maak excuus over de tritonus, ik haalde twee zaken door elkaar.
Wat betreft de secunden, je hebt in zoverre gelijk dat ze wel klinken als secunden, maar een secunde is een theoretisch begrip, de afstand tussen twee aaneensluitende tonen, dat betekent dat je altijd twee opeenvolgende nootnamen gebruikt. In een toonladder komt ook nooit dezelfde stamtoon twee keer voor (Een stamtoon is dus de letter, zonder -is of -es). Als je je daar niet aan houdt, kom je nooit uit je accoorden, en valt de hele theorie in stukken uit elkaar.
Wat een lekker onzin topic is dit ;)
E Eis = E F = b2
Eis F = F F = 1
Eis Ges = F Ges = b2
Es E = Dis E = b2
Es Eis = Es F = 2
Heb je t topic wel gelezen, J.?
Want wat jij schrijft zei ik al op pagina 1... En o.a. Realeigo en Bert K zijn het dus niet met ons eensch. Wat ik ook wel snap btw, want in principe hebben ze gelijk.
ECHTER... Het gebruik van dubbele kruizen en mollen vind ik persoonlijk het meest onzinnige deel van de hele muziektheorie. Ik gebruik dat nooit, ook niet in mijn lessen. Of eigenlijk juist niet in mn lessen... Ik heb een complete methodiek geschreven die een aantal van dit soort overbodige theorethische zaken juist vermijd. Dat er nooit tweemaal dezelfde stamtoon in een toonladder voor zou mogen komen is imho ook onzinnig, ben het er al helemaal niet mee eens dat dan 'de hele theorie in stukken uit elkaar zal vallen' en kom ook prima uit mn akkoorden verder.
D.
Ik lees idd niet alles. Gaf antwoord op de TS. Vergeef je 't me?
Eis F vind ik toch wel de meest onzinnige, en al helemaal om het dan een verminderde secunde te noemen.
Officieel zal het allemaal best kloppen, maar ik ben nog nooit een verminderde secunde tegengekomen in de bijna 30 jaar dat ik muziek maak.
Dit is waarschijnlijk ook waarom het conservatorium nix voor mij was :listen: