Hoi,
Ik was aan het componeren en ik kwam op dit akkoord:
133010
De vraag dus, wat is de benaming?
gr leif
Printable View
Hoi,
Ik was aan het componeren en ik kwam op dit akkoord:
133010
De vraag dus, wat is de benaming?
gr leif
http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php zegt :
F maj9(no 3rd)
Major 9th chord (no 3rd)
maj9, M9, maj7(9)
1-3-5-7-9
Die site werkt heel handig. Je klinkt gewoon met je muis op het plaatje van de hals, waar je normaal gesproken je vingers zou zetten. En dan kun je direct het (hopelijke juiste) antwoord aflezen.
http://www.gootar.com/guitar/
Hou het maar op een F majeur 9 (Fmaj9 of FM9).
Met een beetje kennis over intervallen kan je ieder akkoord zelf benoemen ;)
F A C = 1 3 5 = Fmaj
F A C E = 1 3 5 7 = Fmaj7
F A C E G = 1 3 5 7 9 = Fmaj9
F C E G = 1 5 7 9 = Fmaj9(no 3rd)
Ook een leuke benaming voor dit akkoord: Fsus2maj7 :rockon:
En dan nu de vraag, hoe pak je dat in godsnaam :D Met middelvinger op die hoge C kan ik de rest niet meer zover strekken hoor...
T = thumb (duim)Code:e |-0--
B |-1-- 1
G |-0--
D |-3-- 4
A |-3-- 3
E |-1-- T
Fmajeur7 sus2
met een beetje gymnastiek lukt het ook zonder duim hoor :satisfie:
(hoewel ik het juist niet met mn duim kan, en wel met mn vingers)
dit is trouwens ook een leuk akkoordje
0
3
0
3
3
1
idd. gewoon lezen
Hou het maar op een F majeur 9 (Fmaj9 of FM9)
;)
Een majeur accoord hoef je niet als zodanig te benoemen. Zeker jouw tweede notatiewijze zal vraagtekens bij vele oproepen, omdat die M normaal gesproken staat voor 'mineur'.
De 'maj' in (bijvoorbeeld) het Gmaj7 accoord, heeft betrekking op de septime, niet op de terts.
M.a.w., wil je dit accoord reduceren tot wat het voor de meeste gitaristen daadwerkelijk inhoudt, dan volstaat de notatie 'F9'.
In het voorbeeld van de topicstarter wordt er echter tevens een septime gespeeld. In dat geval zou je moeten spreken van een 'Fmaj7 9'.
Dit hele verhaal gaat echter niet op indien het accoord is geplaatst in een reeks accoorden waarbij de F een duidelijke mineur-functie heeft. In DAT geval geval zou je spreken van een Fm maj7 9 omit 3 (da's een hele mond vol). Theoretisch is dit heel goed mogelijk, doch erg waarschijnlijk is het niet en gaat het gewoon om een majeur accoord met de 9 als toevoeging.
Echter, gezien het feit dat de 9 lager wordt gespeeld dan de septime, zou je de 9 feitelijk moeten behandelen als zijnde een 2. Het ontbreken van de terst binnen het accoord, maakt van de 2 een sus2. Het gaat dus ook om de ligging. Door de beperktheid in onze mogelijkheden om bepaalde grepen te pakken op de gitaar, nemen wij gitaristen het echter niet zo nauw met de wetten van de theorie en lijkt derhalve, in dit specifieke geval, de eerder genoemde 'Fmaj7 9' de meest voordehand liggende benaming voor dit accoord.
Fmaj9 volstaat volgens mij ook zonder die 7 ... ?
Ik kom meer uit op Fsus2 maj7, omdat de terts naar zijn grootje wordt gebracht en vervangen wordt door de G. . Maar ja.
Op zich klopt dat, maar in het gitaristenwereldje wordt het voldende accoord doorgaans eenvoudigweg Bb9 genoemd, ook al is het accoord onzijdig.
|| o | | |
|| o | | |
|| | | o |
|| | | o |
|| o | | |
X| | | |
Uuuuuuh, blijkbaar gaat dit niet zo......
Zo dan:
E: 1
B: 1
G: 3
D: 3
A: 1
E: x
..En dat maakt die Bb9 van Vulvasonic voor mij echt wel een Bbsus2.
(zou toch raar zijn. Schrijf ik mijn partijtje op voor het gitaristenwereldje, speelt de pianist doodleuk een Bb9 ipv een Bbsus2. Wat zal dat lekker klinken samen! :D )
(Ik zou dus ook met een Bb9 de 9, de 7 én een terts erbij spelen )
Nee, F9 volstaat niet, als het een septiem is moet je het vermelden, want je kan ook gewoon een 9 toevoegen. (maar als je Jazz speelt ofzo is het meestal wel duidelijk dat er een septiem achteraan komt)
Ik weet dus wel hoe muziektheorie in elkaar zit, foutje....:) Lekker nors ook meteen...
Hehe, k. Ben soms beetje slordig met dat soort dingetjes :seriousf: