Ik ben sinds begin augustus de trotse bezitter van de Harley Benton GA5 combo
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel...89724c534a5fbd

Het gaat hier om een vrijwel exacte kopie van de Epiphone Valve Jr. combo, met een toegevoegde 'tone'-potmeter. Het effect van deze potmeter is vrijwel 0, en voor een beter geluid wordt aangeraden om deze potmeter te verwijderen.

Ik heb de pcb's van een Valve jr (versie 2) en mijn GA5 eens naast elkaar gelegd en zie op het eerste gezicht de volgende verschillen (op de foto van de GA5 in rood aangegeven):

1. Op de plek waar op de Valve jr. R15 (1,5k) zit, heeft de GA5 J4 zitten.
2. De steker voor verbinding met het tone-printplaatje op de GA5
3. Rechtsonder zit in plaats van een blauwe een gele draad aangesloten op T10.

Voor de rest lijken de pcb's in ieder geval vanaf de voorkant identiek. Ik heb helaas geen foto's van de achterkant van de Valve jr2 pcb kunnen vinden.

Om mijn GA5 terug te bouwen naar Valve jr specs en dus de toonregeling te verwijderen denk ik dat ik de volgende verandering moet doorvoeren:

Volgens het schema van de Valve jr loopt R15 naar steker2 van de buis. Op zich zou ik dus J4 kunnen verwijderen en dan een 1,5k weerstand van J4 naar Steker2 moeten laten lopen (op de foto in het rood weergegeven).
Aangezien de Vjr geen 'tone-steker' op de pcb heeft, vermoed ik dat op die pcb de verbinding is zoals in oranje aangegeven.

Ik zit nu met de volgende vragen:
- Weet iemand of er nog meer verschillen tussen beide versterkers zijn, of heeft iemand foto's van de achterkant van de pcb van een Valve jr versie 2?
- Weet iemand of er een verschil bestaat tussen de blauwe en gele stekker? Volgens de trafo van mijn GA5 is geel 115V.