Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 84
  1. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruezzz
    Heren, ik wou eigenlijk een nieuw topic openen, maar doe het toch maar hier.
    Zoals half musicerend Nederland ben ik ook bezig met een 'studio' te bouwen (uit te breiden eigenlijk). Wat ik nu al heb (3,5 x 3 m) wordt controlroom en de aangrenzende ruimte (5,5 x 3 m) komt erbij. (Dubbel thermopane glas ertussen)
    Wellicht toch verstandig om je "eigen" topic te openen ivm overzichtelijkheid.
    Betreft het glas, daar kom ik zo op. Lees ook de andere topics betreft studio bouw.

    Over de isolatie heb ik wat vragen.
    Het principe van ontkoppeling snap ik inmiddels, maar zal op sommige vlakken wat lastig worden.
    De wanden zouden als volgt kunnen worden geisoleerd:
    Enkelsteens muur (aangesmeerd) > Isofix > gipsplaat > Glaswol > voorzetwand (bottleneck contact?) > gipsplaat.
    Basis van geluidsisolatie is Massa en Vering. Kijk in de andere topics betreft MVM (masa-veer-massa) muren. Dan hoef ik dat hier niet nog eens uit te leggen. Dan/daarna zul je meteen begrijpen dat de door jouw voorgestelde situatie niet optimaal is.

    Voor ramen gelden ook de zelfde regels als bij muren en deuren. Massa=isolatie. De massa van het glas moet de muren waarin het glas wordt geplaatst complimenteren. Glas is van nature een materiaal met hoge massa, ongeveer 3x zo zwaar als gips met de zelfde dikte. Bij een muur met 3x12mm gips zou dus een raam van 1x12mm moeten worden gebruikt om de muur te matchen wat betreft de massa. Bij tussenwanden, waar 2 gips wanden tegenoverelkaar staan, moeten dus ook 2 glazen ramen worden gebruikt.
    Wel is het zorg dat deze goed worden afgekit.

    Door de ramen (ten opzichte van elkaar) iets te kantelen wordt “spiegeling” voorkomen wanneer er door de ramen worden gekeken. Voor de isolatie factor is dit niet van belang. Enkel de(zelfde) resonantie golven binnen de ramen zullen minder worden versterkt dan wanneer deze parallel staan en voor iets minder trilling zorgen. Gelamineerd glas komt in aanmerking voor genoemde eisen. Aan de binnenkant bekleden met stof om de spouw (openingen) te bedekken en toegang tot ongedierte (bv spinnen) tegen te gaan. Door dat de spouw tussen de ramen overgaat in de spouw van de muren is er voldoende ventilatie om vocht aan de binnenkant van de ramen te voorkomen.

    Eisen: massa, spouw, demping, verschillende diktes (ivm complimenterende resonantie), ontspiegeling.
    nb: Thermo glas heeft een kleine luchtlaag tussen de 2 glazen. Kies voor enkel glas indien je 2 ruiten gaat plaatsen om MVM te creeeren. Gelamineerd glas is wat je wilt gebruiken.

    Het plafond bestaat uit dragende dwarsbalken waarop underlayment plaat ligt dat meteen de zoldervloer is. De zolder is niet geisoleerd - je kijkt tegen de golfplaten aan.
    Als ik nu de ruimtes tussen de dwarsbalken bekleed met isofix en dan glaswol, zal ik de gipsplaten voor het plafond tóch tegen de dwarsbalken moeten schroeven (met regelwerk ertussen). Dus toch contactgeluid...?
    M.a.w. hoe krijg ik het plafond zwevend zonder dat het naar beneden flikkert.
    What's with the ISOfix? Dat spul alleen gebruiken voor vloeren. Het heeft niet de massa om als isolatiemateriaal te fungeren, maar is te "dicht" om als absorptie te fungeren.

    Je kunt inderdaad sway-brackets (beugels die ontkoppelen) gaan gebruiken. Zijn inderdaad niet zooo makkelijk verkrijgbaar. Let wel dat deze beugels en de verwachte massa overeenkomen. Dus je zult op z'n minst moeten weten hoe zwaar het hangend plafond wordt. Gips weegt zo'n 800 k/m3.
    Je kunt ook Recilient channels gebruiken, kijk eens bij Auralex. Dat is in NL via pro audio in Rotterdam verkrijgbaar.
    Wol gewoon op de gipsplaat leggen (absorbeert en dempt meteen de trillingen in de gipsplaten)

    Tussen de draagbalken kun je massa aanbrengen TEGEN het bestaande plafond/zoldervloer. Bijvoorbeeld gips, wel afkitten. Bijvoorbeeld 3x12mm gips tussen balken. dan wol en dan je plafond. Alles goed kitten.


    De tussenmuur: die waar dus het controleroomraam inkomt, moet ik daar ook nog wat aan doen? (qua isolatie, niet qua akoestiek bedoel ik)
    Je scheidingswand is natuurlijk gewoon een muur. Dus ook hier goed isoleren. Een scheidingswand bestaat dus ook uit MVM. 2xframe met wol en gips gescheiden van elkaar.

  2. #42

    Standaard

    Thanx allemaal, door jullie tips heb ik mijn plannen wat gewijzigd, hopelijk met goede resultaten.
    Ik houd jullie op de hoogte.
    De plafondbeugels zijn inmiddels besteld.
    Ik ben er al wel uit dat het hele project wel aardig wat eurootjes duurder wordt dan begroot... ach, dat was te verwachten...laten we het dan ook maar gelijk goed doen, anders is het sowieso weggegooid geld.

    Ik zal binnenkort es wat pics posten.

  3. #43

    Standaard

    Zouden jullie het verschil in geluidsdemping kunnen omschrijven bij de volgende situaties/opzetten? (Hoeveel verschil in lawaai hoor je buiten met bijvoorbeeld een acoustische drumkit als je optie 1 en 2 vergelijkt)

    1. Enkelsteens muur > Stukwerk > Isofix (Vlokkenschuim) > Gipsplaat


    2. Enkelsteens muur > regelwerk met Glaswol ertussen > Gipsplaat > Isofix (Vlokkenschuim) > Gipsplaat

    (In beide gevallen gaan we uit van een binnenruimte die volledig ontkoppeld is van wand/vloer/plafond d.m.v. Isofixlaag en zwevend plafond)

    Ik vraag me dus af of er een aanzienlijk verschil is wanneer ik de laag 'regelwerk met Glaswol ertussen > Gipsplaat' weglaat.


    Als er een miniem verschil te verwachten is kan ik de ruimte beter besparen.

  4. #44
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard



    STC is de hoeveelheid demping. Een gewone muur is 33 db en enz
    Zie vorige pagina voor uitleg.
    Vriendelijke groet,

  5. #45

    Standaard

    Je kunt het beste de ISOFIX achterwege laten, scheelt meteen enorm in de kostenpost. Frame + wol van de muur af bouwen (dus ontkoppeld). De totale spouw wordt de luchtruimte die je dan krijgt plus het wol in de frame. Laat minimaal 2,5 cm lucht (is afstand frame/muur) over.

    De steensmuur scheelt je al enorm, zeker als er een cementlaag over is gestuuct. Alles potdicht. Tevens alles goed kitten (elke gipslaag, ook het frame rondom)

    De STC (Sound Transmission Class) waarden die hierboven in het plaatje worden genoemd zijn voor studio/oefenruimte doeleinden niet echt geschikt (ivm metingen buit het laag gebied) maar geven wel inzicht in wat het beste isoleert.

    Dus hou je aan de massa(steenmuur)-veer(spouw)-massa(gips constructie en you'll be fine.
    De stenen muur heeft al een STC van 60dB(a) ong. Elke verdubbeling van massa scheelt 3dB.

    Oh, had ik al gezegd dat ISOfix te vergeten? (tenzij je het voor de vloer gebruikt)

  6. #46

    Standaard

    Hmmm, Isofix heb ik allemaal al in huis... moet er toch maar op nu...
    Het zou geschikt moeten zijn voor het ruimte in ruimte principe.
    Het wordt in ieder geval verkocht als geluidsisolatie...

    Verder, het Isofix dat ik voor het plafond gereserveerd had kan nu op de vloer. Plafond (gips) wordt zwevend met beugels, glaswol erop en tussen de balken van het huidige plafond.

  7. #47

    Standaard

    Dat spul dient NIET, nogmaals NIET, als geluidsisolatie (de platen die je ws uit de bouwmarkt hebt wegen zo'n 60kg/m3, da's niet veel masse, eh). Laat je niet misleiden door wat de verpakking zegt. Sterker nog, laat je niet door een ieder zomaar iets aanspreken (dus ook niet door mij ). Geluidsisolatie en akoestiek is een vak waar vele myths in bestaan. Isofix als isolatie is daar één van, naast de meest bekende "eierdoppen-dozen" en "matrassen".

    Je kunt de ISOfix (aggloschuim heet dit trouwens) als ontkoppelend materiaal gebruiken. Let wel, de agglo moet aan het frame en gips platen moeten weer aan de agglo. We hebben het dan over een stuk massa die aan de platen agglo moet hangen. Als je met schroefen gaat werken (door de aggloschuim) dan verlies je meteen je ontkoppeling.

    Gips weegt ong 800 kg/m3 (net als MDF), dus bereken je massa aan de muren en vraag je dan af of dat aan isofix kan blijven hangen (met lijm oid)... nee dus.

    In andere woorden, probeer die isofix terug te brengen bij de bouwmarkt en koop van dat geld meer gipsplaten. Je zult ook nog geld overhouden. Als je toch in de bouwmarkt bent, kijk rond voor een dozijn (acryl)kit. En een goede kit-spuit.

    * aggloschuim is prima om vloeren op te leggen, laat de zwaartekracht haar werk doen. Let wel dat je enige massa gebruikt voor je vloer. Dus platen 12mm MDF is wel het minimum.

  8. #48

    Standaard

    HA Ruezzz, vraagje; die ontkoppel stukken voor het plafond, die heb je los kunnen kopen ? want ik heb er maar een paar (zeg 5-10) nodig, dus mocht je een doos hebben gekocht... u voelt waar dit heengaat... ben weer een stapje verder, alles opgemeten, De glaswol is in de aanbieding bij de Gamma (hahaha) dusheb er zin in. Vraagje aan Roman; Hoe belangrijk is het om de muur te stuccen met cement? het kan nu nog, maar stuccen schijnt een vak apart te zijn...

  9. #49

    Standaard

    Het stuc werk (8 tot 10mm cementmortel) zorgt voor afdichting van kieren, gaten, scheuren in je muur. Het gemiddelde totaal scheelt zo'n 3 tot 5 dB.

    Stuccen kun je door een pro of beunhaas laten doen, maar als je wat rond kijkt op internet etc dan zou je zelf nog wel deze job kunnen klaren.

    Trouwens.. ontkoppeling van plafond (en ook vloer en muren natuurlijk) kan alleen als de verende constructie ook echt als veer werkt. Dus bij overbelasting zal de veer helemaal uitgerekt zijn en verliest het de ontkoppelende waarde. Zelfde geldt voor onderbelasting. Immers; een veer werkt pas als hij beide kanten op kan. Dus bereken je totale belasting van je plafond en pas daar het aantal "veren" (die haken dus) op aan. Je moet wel weten wat de maximale en minimale belasting van die krengen is. Het kost je wat rekenwerk, je kunt dit ook door de leverancier laten doen vaak.

    Gips weeg 800 kg/m3. Een plaat van 10mm (1m2) weeegt dan dus 8 kg. etc.

  10. #50

    Standaard

    Thanx, noem me maar eigenwijs, maar ik denk dat ik een plan van aanpak heb.

    1. Toch isofix ;-) op de muur en vloer als ontkoppeling van de buitenruimte.
    Afgewerkt met gipsplaat. (gips kun je schroeven in de rachels van de Isofix - schroeven gaan er niet helemaal doorheen - dus geen contact met buitenmuur.
    2. Plafond zwevend (gips) met beugels (bovenop gedempt/geisoleerd) met Glaswol.
    3. In principe is dan fase 1 klaar. Ik check dan hoeveel herrie aan de buitenkant nog hoorbaar is met bijv. een drumstel.
    Is dat binnen acceptabele waarden, laat ik het zo.
    4. Als dat niet acceptabel is, schakel ik over naar fase 2 en zet er een extra wand bij in. (lucht, regelwerk, glaswol, gips). (oftewel Massa - Veer etc.) Deze extra wand rust dan op de reeds ontkoppelde vloer.

    @ guhlenn: de plafondbeugels kun je ook per klein aantal bestellen bij www.warmteplan.nl (1,90 euro p/st ex BTW en verzendkosten).
    Ik vermoed dat ik er niet veel zal overhouden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top