Door mij omgedoopt tot Pentatonies [-isch is zo ouderwets ;]

Pentatonies houdt in dat we 5 tonen uit de toonladder pakken (penta betekent 5). Dit doen we om tonen die 'moeilijk' klinken te elimineren. Deze ladders kunnen erg handig zijn voor beginners, maar ook vergevorderde gitaristen gebruiken ze nog steeds, omdat ze vaak zo lekker simpel van vorm zijn, en dus erg makkelijk erg snel gespeeld kunnen worden. Er zijn vele soorten, maar ik behandel er hier twee: majeur en mineur pentatonies.

De eerste (en meestal als makkelijkst bevonden) is de E mineur pentatonies in de 1e positie:

- - - - - - - -
rechtshandig - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - linkshandig

Speel iedere toon in het 2e vakje met je middelvinger, en 3e vakje met je ringvinger.

Speel van laag naar hoog: begin bij de E (je dikste snaar los/open), speel vervolgens de G in het 3e vakje, dan de A snaar los/open, dan de B in het 2e vakje, D snaar los/open, E 2e vakje, en zo verder.

Oefen dit ook andersom, van hoog naar laag: G (3e vakje dunste snaar), E (dunste snaar open), D (B-snaar 3e vakje), B (B-snaar open), enz.

De tweede is de A mineur pentatonies in 5e positie: rechts of links handig

Speel iedere toon in het 5e vakje met je wijsvinger, 7e vakje met je middel- of ringvinger, 8e vakje met je ringvinger of pink.

Zoals je misschien opgevallen is, dit is eigenlijk dezelfde als de E mineur pentatonies, maar dan 5 vakjes verder opgeschoven. Zo kan je bijv. ook G mineur pentatonies spelen, je speelt dezelfde vorm als A mineur, maar dan vanaf het 3e vakje op de lage E snaar (3e fret/positie). Of B mineur pentatonies vanaf vakje 7.

Iedere mineur pentatoniese ladder heeft ook een majeur parallel:
E mineur pentatonies = G majeur pentatonies
A mineur pentatonies = C majeur pentatonies

E mineur en G majeur bestaan beide uit dezelfde tonen, alleen heeft iedere toon een andere functie. Hier kom ik later nog wel op terug.

Probeer zelf eens te bedenken wat de parallel is van bijv. D mineur of D majeur!

Tot slot twee pentatoniese ladders die de hele hals bestrijken:

E mineur / G majeur Pentatonies

A mineur / C majeur Pentatonies