In navolging op dit onderwerp, een speciaal onderwerp voor de BOSS MT-2 !
Het is niet voor niets een van de best verkochte scheurpedalen ooit en wie heeft (of had) er nu niet een ? Voordat ik fatsoenlijke versterkers kon betalen, voelde ik me de koning te rijk met een Metal Zone. Gain in overvloed, maar een kreng om in te stellen. Op ongeveer 2% van alle mogelijke standen klonk het ding pas een beetje.
Sommige muzikanten lukt het toch om hier met veel gedraai een behoorlijk geluid uit te halen, maar daar gaan we het nu niet over hebben.Nee, we gaan kijken hoe we met een soldeerbout zoveel mogelijk van de overige 98% kunnen benutten !
Let wel, het is ook een kreng om in te werken. Om hier het maximale uit te halen, moet bijna de hele printplaat leeg worden gehaald en opnieuw worden gevuld met onderdelen van een betere kwaliteit. Dit is ten zeerste af te raden voor de nog wat minder ervaren pedalisten, maar met enkele kleine ingrepen die iedereen kan doen, is er ook al heel wat van te maken.
Laten we beginnen met luisteren wat de bekende figuren van de MT-2 weten te maken:
Robert Keeley Electronics Boss MT-2 Twilight Zone Mod
Place is a madhouse, feels like being cloned ..
Meneer Keeley heeft de Metal Zone enigszins verbeterd en er een schakelaar met drie standen op geplakt. De volgende geluidsfragmenten zijn steeds met dezelfde MT-2 in dezelfde stand gemaakt, met de schakelaar steeds in een andere stand. Het kan aan de dweil liggen die dit heeft opgenomen, maar ik vind dit persoonlijk nog niet overtuigend. En dat terwijl het besluit om wel of niet over te gaan tot een dergelijke modificatie vaak vooral afhankelijk is van de geluidsfragmenten op de site:
"Triple Diode" mode MT2 sound clip
"Stock" MT-2 position sound clip
"Ultra" mode MT2 sound clip
Analog Man MT-2 Metal Zone mods
Kijk, luister .. huiver ! Het eerste fragment is zoals het uit de fabriek komt, het zeurende kind (nehhh). Alles gaat verloren in de wirwar van geluiden, maar nadat meneer Mike hierin heeft geprutst, zijn het losse noten die goed samenwerken .. uit een Metal Zone !:
Stock pedal
Our mod
Tone sweep, first stock, then our mod.
Indyguitarist.com / Guitartone.net
Meneer Wampler is ook geen opname-wonder, maar wel een puike pedalist. De "boogie" doet me persoonlijk niet zoveel, maar bliksem .. die Bogner / Diezel ! Als Boss ze toch zo eens uit Taiwan konden pompen.
MT2 Stock
"marshall - boogie" mod clip 1
"marshall - boogie" mod clip 2
customer soundclip of the "Bogner Diezel mod"
Monte Allums Superior Sound Designs
Tot slot is heer Monte Allums een relatief onbekende knakker, maar hij verkoopt pakketjes met onderdelen waarmee je zelf het geluid van je Metal Zone (of een ander minder optimaal pedaal) mee kunt opknappen. Zowel op zijn site als via eBay
MT2_1
MT2_2
MT2_3
MT2_4
MT2_5
MT2_6
Goed, dat doen de bekende soldeerders die hier (deels) hun brood mee verdienen, maar wat kunnen wij doen ?
Beginners binnen deze hobby en gevorderden gelijk, zullen met een tang, soldeerbout en voor een paar cent aan onderdelen (bier is optioneel) van dit wespennest al een pedaal kunnen maken dat prettig in het gehoor ligt. Veel van het karakter van de oversturing zit namelijk in de diodes.
Ere wie ere toekomt, ik zou jullie graag willen vertellen wie de volgende ingrepen heeft uitgevonden, maar ze staan al heel lang opgeslagen bij mij in een anoniem .txt-bestand. Herken je ze, laat het ons weten !
Een grappig feitje hierbij is dat de zilveren jubileum versterker en de "Slash signature" van Marshall hun scheurgeluid deels verkrijgen uit kleine rode LEDs, die maken dan ook vaak deel uit van mijn Split Channel JCM 800 mods.Verwijder de condensatoren C24 en C35.
Vervang de diodes D3 en D4 voor een germanium diode van het type 1N34A en een kleine rode LED.
Zet een condensator van 47nF paralel met de diodes.
Je kunt je hier echter helemaal op uitleven en experimenteren met alle diodes en verschillende kleuren leds die je maar kunt vinden. In een van de drie standen van de MT-2 van Robert Keeley, heb je zelfs drie diodes aan het scheuren !
Heer Monte Allums stopt in zijn pakketje onder andere een 1N34A en een 1N4002 en ik neem aan dat een van de condensatoren hier paralel over gaat om het "wespennest" om zeep te helpen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat die verbetering nog niet genoeg voor je is. Maar als dit je eerste project is, kun je beter niet verder gaan prutsen en hem opsturen naar een van de professionele pedalengozers zoals die hierboven genoemd.
Boss denkt met de portemonaie, niet met de oren van hun klanten en daarom zitten er niet de meest optimale onderdelen in hun pedalen.
Heer BXD heeft een lijstje opgesteld met hoe hij een magistraal pedaal heeft gemaakt. Ik zou hier graag aan toe willen voegen dat het ook raadzaam is om alle weerstanden te vervangen voor metaalfilm-weerstanden. Dit is een pedaal met lomp veel gain en alles wat je kan doen om ruis te beperken, is meegenomen.
Code:BOSS MT-2 Metal Zone parts replacement list for bdx version 1.0 applied to serial #BK53038 (second hand, October 2000, made in Taiwan) by bdx <bdx@k2r.org> 27-OCT-2000 Basic Modification Strategy: Basic circuitry is well-designed so no fundamental modification Remove electrolytic capacitors whenever possible Use high-grade electrolytic capacitors whenever possible Semiconductors: LED1 (CHECK LED): 3mm red (LN-28RP) -> 3mm bright blue LED (E1L33-3B) Q1: 2SC3378-GR -> 2SC3113-B Q4: 2SC3378-GR -> 2SC3113-B Q7: 2SC3378-GR -> 2SC3113-B Q8: 2SC3378-GR -> 2SC3113-B Q10: 2SC3378-GR -> 2SC3113-B Resistors -> Current Regulative Diodes: R2: 10kohm -> Semitec CRD E102 (source follower load) (Semitec CRD E102: Current Regulative Diode, 1.0mA, replaceable by JFETs of similar Idss values) Electrolytic Capacitors: C1: 10uF 16V -> MUSE (unipolar) 10uF 16V C2: 10uF 16V -> MUSE (unipolar) 10uF 16V C3: 1uF 50V -> Film 0.56uF 50V C4: 1uF 50V -> Film 0.56uF 50V C5: 10uF 16V -> MUSE (unipolar) 10uF 16V C8: 0.22uF 35V -> Film 0.22uF 50V C11: 1uF 50V -> Film 0.56uF 50V C19: 100uF 6.3V -> MUSE (unipolar) 100uF 16V C20: 0.22uF 35V -> Film 0.22uF 50V C21: 1uF 50V -> Film 0.56uF 50V C27: 10uF 16V -> MUSE (unipolar) 10uF 16V C30: 10uF 16V -> MUSE (unipolar) 10uF 16V C37: 1uF 50V -> Film 0.56uF 50V C39: 1uF 50V -> Film 0.56uF 50V C40: 100uF 6.3V -> MUSE (unipolar) 100uF 16V C41: 100uF 16V -> MUSE (unipolar) 100uF 16V
Zo ! Tot zo ver alles wat ik te melden had over aanpassingen op de MT-2. Ik zou het erg leuk vinden als iemand die zich hieraan waagt, zijn bevindingen deelt met de rest en vooral de bevindingen van (diode-)experimenten.
Het zou helemaal geweldig zijn als je er dan ook nog geluidsfragmenten bij zou kunnen plaatsen, vooraf en achteraf hetzelfde stukje muziek. En je hooft je nergens voor te schamen, heb je wel eens gehoord wat die Keeley op z'n site heeft ? :P
groets,
V!N

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers