Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
    Senior Member

Standaard Marshall 1987x: bleeder weerstanden om condensatoren te ontladen

Laat ik een keer beginnen met een quote:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Om je eigen levensduur te verlengen is het verstandig, om in welke- versterker-dan-ook z.g. "bleeder"-weerstanden van bijv. 270k/2W aan te brengen over de eerste hoogspanningselko's tussen de + en aarde.
    Bij het uitschakelen van je amp loopt de hoogspanning weg over deze weerstanden en kun je na een minuutje ofzo ( 1ste keer ff meten...)veilig werken. De hsp-elko's verderop in het circuit ontladen zich natuurlijk ook over deze weerstanden.

Laatst nog een doodsklap gekregen van een versterker die al vijf!! dagen uitstond! Goeie elko's, daar niet van, maar leuk = anders.

Ik begrijp niet, dat die weerstanden niet standaard ingebouwd worden.
    Wat zal dat de fabrikant nou kosten? 50 eurocent incl. montage??
    Ik ga de komende tijd het een en ander knutselen aan mijn 1987x (en later misschien ook wel mijn JCM 800 4104 combo) en ik wil daarbij zo weinig mogelijk risico lopen, dus ik wil bleeder weerstanden aan gaan brengen.

Nou heeft mijn 1987x drie van die blauwe joekels waarvan twee dubbele 50uF's na de diodes achter de standby switch en 1 dubbele van 50uF na de choke. (poweramp, preamp)

Vragen:
    1) Welke elco's moeten voorzien worden van zo'n bleeder?
    2) Hoe ontlaad ik de elco's voor de bleeders er in gaan?

Mij lijkt de elco aan de rechterkant een mooie kandidaad om een 270k/2W weerstand tussen GND en gecombineerde + te krijgen!
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 19 januari 2011 om 00:46 Reden: 2 elco's per elco. Wie had dat gedacht?!? ;)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Mij lijkt de elco aan de rechterkant een mooie kandidaat om een 270k/2W weerstand tussen GND en gecombineerde + te krijgen!
    Niet de elko die er mooi uitziet of makkelijk berijkbaar is, hoewel de andere elko's ook wel werkt is het toch het meest veilig om de eerste elko in de keten te nemen. Daar is de spanning het hoogst en de inwendige weerstand het laagst.

Voor de eerste ontlading kun je een wat lagere weerstand nemen met een paar krokodilletouwtjes om hem snel te ontladen. () Wat ook goed werkt is lekker laten spelen en de netspanning afkoppelen.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Niet de elko die er mooi uitziet of makkelijk berijkbaar is, hoewel de andere elko's ook wel werkt is het toch het meest veilig om de eerste elko in de keten te nemen. Daar is de spanning het hoogst en de inwendige weerstand het laagst.
    Even een stukje uit het poweramp schema geknipt:

En uit het preamp schema:

Mij lijkt elco 1 dan degene om van een bleeder te voorzien. Correct?

Senior Member

Standaard

Mij lijkt elco 1 dan degene om van een bleeder te voorzien. Correct?
    Yep, direct aan het knooppunt diodes -- elko.

edit
    Er schuilt wel een zekere schijnveiligheid in deze manier:
    Als je een defecte zekering hebt zal alleen de eerste elko ontladen via de weerstand. De tweede ontlaad ook maar dan via jouw vingers . Om dit te voorkomen zou ik een 10K over de zekeringhouder zetten. In geval van een defecte zekering zorgt deze ervoor dat de tweede elko ook wordt ontladen. In normale toestand heeft deze extra weerstand geen enkele invloed.
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 januari 2011 om 10:53
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Heb eens begrepen dat een bleeder van invloed is op het geluid.
    Is dat zo, of is dat geklier in de marge?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Heb eens begrepen dat een bleeder van invloed is op het geluid.
    Is dat zo, of is dat geklier in de marge?
    Een 220K trekt een stroom van 500/220000 = 2.2mA. De voeding kan dat toch makkelijk aan? Er zijn natuurlijk altijd mensen die het licht horen schijnen .

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ah, okee

Senior Member

Standaard

Yep, direct aan het knooppunt diodes -- elko.
    Dus toch die aan de rechterkant!

Er schuilt wel een zekere schijnveiligheid in deze manier:
    Als je een defecte zekering hebt zal alleen de eerste elko ontladen via de weerstand. De tweede ontlaad ook maar dan via jouw vingers . Om dit te voorkomen zou ik een 10K over de zekeringhouder zetten. In geval van een defecte zekering zorgt deze ervoor dat de tweede elko ook wordt ontladen. In normale toestand heeft deze extra weerstand geen enkele invloed.
    Is dat parallel aan de zekering? Haalt dat niet een beetje van de functie van die zekering weg?

Senior Member

Standaard

Is dat parallel aan de zekering? Haalt dat niet een beetje van de functie van die zekering weg?
    De zekering is 500mA, als er volledig sluiting zou zijn (zekering open) zal er door de weerstand maximaal 50mA lopen. De weerstand heeft nagenoeg geen invloed op het functioneren van de zekering omdat het grootste deel van de stroom door de zekering zal gaan. De spanning over de weerstand is bij goede zekering minder dan 0.1 Volt. De stroom die dan door de weerstand loopt is 0.0000.......weet ik veel. Niets om je druk over te maken.

Frans.

edit
    Toch is je opmerking niet zo gek hoor, om jullie daarin tevreden te stellen heb ik de volgende oplossing:
    Neem een diode in serie op met de 10K weerstand. Deze moet dan wel in omgekeerde richting. Dat wil zeggen met de anode aan de tweede elko en de kathode in de richting van de eerste elko. Hiermee berijk je dat als de zekering defect is door sluiting er geen stroom uit de voeding naar de amp kan lopen maar wel de tweede elko ontladen wordt. Je zou de weerstand zelfs helemaal weg kunnen laten.

En nogmaals, in normaal bedrijf hebben deze componenten geen enkele invloed, hoewel....zie post#6
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 januari 2011 om 11:33
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Zo dus?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten