Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Mijn Gouden Regels

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard Mijn Gouden Regels

    1. smaak bepaalt
    Dit is uiteraard het allerbelangrijkst: jouw smaak! Die bepaald of je iets 'mooi' vindt. Als jij er geen klap aan vindt, zal 't je ook weinig schelen of het klinkt; hoe en waarom (al kan ik me bij het hoe & waarom nog wel voorstellen dat dit wel interessant is, ook al is 't je smaak niet)

    2. gehoor bepaalt
    Jouw smaak beïnvloedt grotendeels jouw gehoor. Training bepaald een ander groot deel. Je kan je gehoor trainen door veelvuldig naar intervallen te luisteren en ze te raden, of door pop liedjes uit te zoeken, of melodielijnen. Doe je dit op gehoor dan ontwikkel je al vrij snel ook meer vrijheid in je spel.

    3. functie bepaalt
    Ze kunnen je van alles en nog wat wijs maken over akkoorden en toonladders, maar het is de functie van de toon die bepaald hoe die klinkt. En niets anders! Een c over een A grondtoon klinkt als een kleine terts. Diezelfde c over een F grondtoon krijgt een hele andere functie (reine kwint) en zal dus ook heel anders klinken.

    4. regel bepaalt
    Als vervolgens iemand beweert dat je een C penta ladder speelt wanneer je de tonen c, d, e, g en a gebruikt in je solo, dan kan je em meteen vertellen dat dit best kan kloppen, maar dat dit dus afhangt van de grondtoon, en van niets anders. Over een Am akkoord is het namelijk mooi een A pentatonische mineur ladder. Totaal niet te vergelijken met C penta, want die klinkt behoorlijk majeur.

    5. uitzondering bepaalt
    Uiteraard zijn er veel uitzonderingen. Zo kan je prima A penta.mineur spelen over een A majeur blues (gewoon lekker allemaal 7 akkoorden gebruiken (A7 D7 E7 enz). Toch zal je het mineur gevoel er in terug horen. Dat maakt het nou juist zo bluesy

    Edit: Op verzoek veranderd :P
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 26 september 2010 om 22:12
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2

    Standaard

    Prima post, maar wil je als-je-blieft 'bepaald' goed schrijven? Bepaalt dus.

    -=JEROEN=- is een wijs man.
    Laatst gewijzigd door paulusdeBKB; 26 september 2010 om 23:40 Reden: TS heeft geluisterd(!) Hoezee!!!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  3. #3

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    Prima post, maar wil je als-je-blieft 'bepaald' goed schrijven? Bepaalt dus.
    ja, maar hoezo dan met ...dt?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Nee, gewoon, "smaak bepaalt", zo dus.

    Ik vind het wel erg knap hoor, wat je allemaal zegt.
    Zelf weet ik wat een open A akkoord is, en een Em, en dan heb je het ongeveer gehad.
    Voor de rest speel ik nooit een B, weet ik dat ik met een barré iets met de wijsvinger moet schuiven
    en bij een solo probeer ik gewoon wat en meestal zit ik de derde keer wel ongeveer goed.
    Ik heb nooit de relatie kunnen leggen tussen de muziektheorie op papier en de klanken onder m'n vingers.
    Het zal best wel z'n nut hebben, maar ik kan er totaal niets mee.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ze kunnen je van alles wijs maken over akkoorden en toonladders, dat heet theorie. En het is mooi dat je daar gelijk een paar voorbeelden van geeft.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    Prima post, maar wil je als-je-blieft 'bepaald' goed schrijven? Bepaalt dus.
    maar wellicht heeft de TS wel de voltooid verleden tijd bedoeld.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    dan staan er spaties teveel in. Iets is "smaakbepaald" of je "smaak bepaalt" hoe je beoordeelt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik wou eigenlijk veranderd nog met een t schrijven

    Eerlijk gezegd let ik er bijna nooit meer op, schrijf gewoon op gevoel. Bepaald of bepaalt, voelt voor mij hetzelfde in dit geval.

    @Midwolda: Als ik jou verhaal vertaal dan zei je zoiets als: ik kan zelf voor geen meter spelen en snap de ballen niet van theorie maar ik wil toch enigszins wijs over komen dus zeg ik maar iets heel doms, misschien dat dat helpt

    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik en wijs over willen komen, je bent niet wijs...
    Nee hoor. Het zal inderdaad best wel dom klinken allemaal maar ik snap de theorie gewoon echt niet.
    Ik speel inmiddels een jaartje of veertig, maar ik heb het lang geleden opgegeven om te proberen
    letters en tekens aan klanken te verbinden, en er dan nog wat mee te rekenen ook
    zo van "dan heb je dit akkoord en dan doe je de VII er bij en dan heb je een augmented seven"
    Dan denk ik "Ja, nou en?". Het zegt me echt niets, dat is een soort blinde vlek bij mij.
    Bij mij gaat het nog steeds zo van Snaar 4 in Hokje 8. En als een ander daar een letter voor heeft, so B it.
    Hetzelfde voor toonladders: ik ken het patroon, maar 2-2-1-2-2-2-1 zegt me niets.
    Om dezelfde reden word ik ook helemaal gestoord van keyboards: ik denk steeds
    "wat doen die zwarte toetsen daar nou toch steeds er tussendoor? Niet logisch!"
    Muzikale dyslexie.
    Maar ik vind het dus wel knap als een ander daar wel iets mee kan.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsberman Bekijk bericht
    dan staan er spaties teveel in. Iets is "smaakbepaald" of je "smaak bepaalt" hoe je beoordeelt.
    scherp!

    (+ 3)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top