Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Akkoorden

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2008
    Locatie
    Breda
    Berichten
    705

    Standaard Akkoorden

    Een akkoord is gemaakt uit de priem, de terts en de kwint. Waarom is een A (akkoord) dan: a c# e? Het lijkt mij: a (priem) a# b (secunde) c c# (terts) d d# (kwart) e f (kwint) f# g g#.
    Waarom wordt dan e gebruikt?
    Waarschijnlijk een heel domme vraag. Mis ik een stukje theorie hierbij, of maak ik ergens een fout?
    Laatst gewijzigd door Jordii; 24 augustus 2010 om 20:18

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jordii Bekijk bericht
    Een akkoord is gemaakt uit de priem, de terts en de kwint. Waarom is een A (akkoord) dan: a c# e? Het lijkt mij: a (priem) a# b (secunde) c c# (terts) d d# (kwart) e f (kwint) f# g g#.
    Waarom wordt dan e gebruikt?
    Waarschijnlijk een heel domme vraag. Mis ik een stukje theorie hierbij, of maak ik ergens een fout?
    Je moet er de toonladders bijhalen.

    Een A majeur akkoord komt voor als de I in de A majeur toonladder, of als de IV in de E majeur toonladder, en vermits het een ' drieklank' is kan het ook de V zijn uit de D majeur toonladder.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2008
    Locatie
    Breda
    Berichten
    705

    Standaard

    Dus bij G:
    I in G majeur, IV in D majeur, V in C majeur: g d c. Maar in G majeur zit een b ipv c?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Tis zelfs nog veel eenvoudiger. Zo is er een kleine en een grote terts. De grote terts zit 4 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar cis). De reine kwint zit 7 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar e).

    Dus:

    A majeur = a (+4) cis (+3) e (4+3=7)
    A mineur = a (+3) c (+4) e

    Dit geldt voor ieder akkoord, ongeacht toonaard of toonladder!!!

    Hier een leuk rijtje om lekker mee te experimenteren:
    maj = 4 3
    min = 3 4
    maj7 = 4 3 4
    min7 = 3 4 3
    7 = 4 3 3
    sus2 = 2 5
    sus4 = 5 2

    Meer weten? Check dan mijn online lessen.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Schrijf de noten gewoon even uit, en zorg vooral dat al je intervallen correct zijn.
    Schrijf ze dan weer uit maar beginnend op de grondtoon van het akkoord dat je zoekt.

    ( Je 'oefening' voor het G akkoord is verkeerd, doe het dus opnieuw).

    BVB voor een F akkoord.

    In F majeur F G A Bb C D E ( blijft hier dus gelijk, makkelijk )/

    In C majeur: C D E F G A B wordt dus tellen van de F =F G A B C D E .

    In Bb majeur ; Bb C D Eb F G A wordt dus weer tellen vanaf F = F G A Bb C D Eb.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2008
    Locatie
    Breda
    Berichten
    705

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Tis zelfs nog veel eenvoudiger. Zo is er een kleine en een grote terts. De grote terts zit 4 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar cis). De reine kwint zit 7 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar e).

    Dus:

    A majeur = a (+4) cis (+3) e (4+3=7)
    A mineur = a (+3) c (+4) e

    Dit geldt voor ieder akkoord, ongeacht toonaard of toonladder!!!

    Hier een leuk rijtje om lekker mee te experimenteren:
    maj = 4 3
    min = 3 4
    maj7 = 4 3 4
    min7 = 3 4 3
    7 = 4 3 3
    sus2 = 2 5
    sus4 = 5 2

    Meer weten? Check dan mijn online lessen.
    Dit heb ik inderdaad gelezen, erg handig. Ik snapte het alleen niet met het priem terts kwint verhaal (wat ik heb gehad met gitaarles).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @ Jeroen : zo krijg je natuurlijk nooit omkeringen van akkoorden uitgelegd, en vermits iedereen die toch gewoon onbewust speelt , denk ik dat het beter is het niet te herleiden tot de gitaarhals alleen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Die simpele 4-3 formuletjes hebben mij een heel end geholpen destijds. Ik kon razendsnel welk akkoord dan ook vinden, toen ik eenmaal alle tonen op de hals wist te liggen. Verder geen enkele kennis voor nodig; een Am blijft een kwestie van een a, een c en een e spelen. Of je dit nou ondersteboven of met je tanden doet

    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jordii Bekijk bericht
    Dit heb ik inderdaad gelezen, erg handig. Ik snapte het alleen niet met het priem terts kwint verhaal (wat ik heb gehad met gitaarles).
    Dan wordt het tijd dat je het hele verhaal gaat bestuderen:

    1 = priem of grondtoon
    b2 = kleine secunde (spreek uit: sekoende)
    2 = (grote) secunde
    b3 = kleine terts
    3 = (grote) terts
    4 = reine kwart
    #4 of b5 = overmatige kwart of verminderde kwint
    5 = reine kwint
    #5 of b6 = overmatige kwint of kleine sext
    6 = (grote) sext (of bb7 = verminderd septiem)
    b7 = klein septiem
    7 = (groot septiem)
    8 = oktaaf

    Telkens een halve toon (oftewel 1 fret) hoger.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @ Jeroen. Wat ik duidelijk wou maken, is dat eenmaal er omkeringen worden gespeeld, de klassieke formule van tertsen stapelen niet meer volstaat.

    Een omkering van een C akkoord ( C E G ) kan zijn G C E , waarbij de interval G - C geen ' drie' meer is maar ' vier'.Jij en ik vinden dat vanzelfsprekend, maar dat is niet voor iedereen zo.

    De vraag van TS ging over het toepassen van de formule om akkoorden te vinden, en het doet deugd aan ons beider theorie-hart als iemand nog eens verder kijkt dan z'n neus lang is, en niet automatisch naar all-guitar-chords gaat surfen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top