Hallo mensen
een meisje uit mijn klas vroeg me dus wat de toonladder was van Gsus,
alleen heb ik nog niet zo veel verstand van toonladders en zo, dus dacht ik dat dit hier de plaats wel zou zijn om het even na te vragen,
alvast bedankt![]()
Hallo mensen
een meisje uit mijn klas vroeg me dus wat de toonladder was van Gsus,
alleen heb ik nog niet zo veel verstand van toonladders en zo, dus dacht ik dat dit hier de plaats wel zou zijn om het even na te vragen,
alvast bedankt![]()
Gsus is een kledingmerk, geen toonladder...![]()
Ik vroeg me even af wat dat nu zou kunnen betekenen. Eventjes zoeken, leverde me deze uitleg.
Met d als grondtoon wordt de volgende ladder gespeeld:
d-e-g-a-c
Als de uitleg klopt, is het dus de pentatonische mineurladder van A gespeeld over D (en dat zou volgens mij ook Dm kunnen zijn); alleen zou je in het geval van Am pentatonisch eerder a-c-d-e-g schrijven, maar het zijn dezelfde tonen.
Vertaald naar G zou het de pentatonische mineurladder van D zijn:
g-a-c-d-f
Klopt dat, Jeroen?
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
sus is ofwel sus2, je 3 wordt een 2, dus krijg je G a d
of als er nix bijstaat ist het sus 4, je 3 wordt een 4, dus G c d.
dus kan elke ladder die die noten bevat erover.
Cgroot
C klein
G groot
G klein,
F groot...
tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf
In dat voorbeeld spelen ze: d e g a d = 1 2 4 5 8
Geen terts, want anders is het geen sus ladder, uiteraard
Dus G sus ladder = 1 2 4 5 8 (al kan de 6 wat mij betreft er wel bij) = g a c d (e) g. Met de 6 erbij noemen wij dit G chinees. Klinkt ook wel schots of iers af en toe.
Kan je dus spelen over een Gsus2, Gsus4 en misschien ook wel een G7sus4. Gsus2sus4 is ook wel leuk.
Ik vind een aparte ladder voor sus akkoorden maar iets geks. De 2, 4, 6 en 7 worden ook heel vaak niet gespeeld in een akkoord, en dan gebruik je ook niet opeens een ladder waar die allemaal niet inzitten. (Om maar te zwijgen van de keren dat de begeleiding even geen 3, 5 of 1 speelt.) Analyseer daarom liever het schema (of vertrouw je oren) en bepaal of er "onder" die 2 of 4 een kleine of grote terts schuilgaat.
IMO is er geen suspended scale, enkel suspended akkoorden. Ik ' weet ' het niet, maar het lijkt me wel logisch.
Die sus penta lijkt me mogelijk wel te gebruiken, maar ik heb het nog niet geprobeerd.' Theoretisch' , hoe je een penta toonladder construeert, klopt het van geen kanten.
Als er een sus toonladder bestaat, is het vermoedelijk geen penta. Mss Quartal, is te proberen?
Een gat in mijn cultuur dus : ik ben benieuwd.
Ik denk dat het een strikvraag zal blijken.
Laatst gewijzigd door terrasbeest; 30 juni 2010 om 10:13
ja dit dacht ik dus ook. in een sus akkoord gebruik je verhoogde of verlaagde tonen uit de toonladder van het akkoord ...
Overigens mooie akkoorden: sus2 gebruik ik heel regelmatig (makkelijk te spelen ook als je uitgaat van de A-shaped barré's).
Ten slotte: een Esus2 lijkt ook weer erg veel op een Bsus4 (zeker als je de barré van de Esus2 over zes snaren speelt; b in de bas dus). Soms gebruik ik een Esus2 ipv de Bsus4.
bedankt allemaal voor het meedenken
G-A-C-D-(E)-G
1-2-4-5-(6)-8
het bovenstaande ga ik haar dus doorgeven
Ergens op een site hadden ze het over een hexatonische ladder. Hexatonic Myxolydian: 1 2 4 5 8, maar hexa betekent 6, dus hoe ze nou aan die naam komen?
Ik ken wel een chinese ladder: 1 2 4 5 6
Maar dit is eigenlijk gewoon C pent.maj over G (dus toch penta.mixo)
Klinkt lekker vrolijk over Gsus2 - Gsus4![]()
Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 1 juli 2010 om 00:31
Favorieten/bladwijzers