Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
    Senior Member

Standaard Delay beter true bypass of juist niet?

Ik heb twee delays: een Empress Superdelay (vintage modified) en een Yamaha UD stomp. Beide super aparaten.

Nu was ik net een uurtje met de Empress aan het spelen en toen ik de bypass schakelaar in duwde (pedaal helemaal uit) viel me op dat mijn originele signaal vrij dof klonk. Als ik de mix helemaal naar links draai (100% originele signaal zonder delay dus) met de delay aan klinkt het helemaal niet dof juist eerder te veel hoog. Ik dacht eerst het ligt aan het pedaal, maar het komt omdat dit pedaal true bypass is ben ik nu achter. De delay gooit er gewoon hoog bij, ook met het delay signaal helemaal uit (maar wel het pedaal ingeschakeld).

Op mijn UD stomp hoor ik geen verschil tussen het originele gitaarsignaal (met het pedaal ertussen) en het signaal met de delay aan (mix naar links). Dus ik mag hieruit concluderen dat de UD stomp niet true bypass is, omdat mijn originele gitaarsignaal (zonder pedaal ertusssen) doffer is (?). Door het pedaal er tussen te zetten komt er dus hoog bij.

Is het normaal dat een (true bypass of niet) delay pedaal hoog bij je originele signaal gooit, ook als de mix (delays) helemaal uit staat.

Wat is beter een true bypass delay of juist niet? ik vind de omschakeling van het doffere gitaarsignaal naar het delaysignaal met veel hoog vrij groot. Dus true bypass is hier geen voordeel lijkt mij?
    Laatst gewijzigd door apekop; 10 juni 2010 om 15:59

Senior Member

Standaard

Heb je wel een buffer in je signaalketen? Als je enkel de superdelay met een flinke kabel ervoor en er achter hebt zal je hoog verlies krijgen, dit wordt voorkomen door een buffer. Bij de superdelay zal die alleen aan staan als het pedaal aan staat, bij de UD stomp zit je buffer waarschijnlijk altijd in je signaalpad. Je krijgt er waarschijnlijk dus geen hoog bij als je het pedaal aan hebt staan, maar je verliest het juist als je het pedaal uit hebt staan.

Moderator

Music

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barend Bekijk bericht
    Nu was ik net een uurtje met de Empress aan het spelen en toen ik de bypass schakelaar in duwde (pedaal helemaal uit) viel me op dat mijn originele signaal vrij dof klonk. Als ik de mix helemaal naar links draai (100% originele signaal zonder delay dus) met de delay aan klinkt het helemaal niet dof juist eerder te veel hoog. Ik dacht eerst het ligt aan het pedaal, maar het komt omdat dit pedaal true bypass is ben ik nu achter. De delay gooit er gewoon hoog bij, ook met het delay signaal helemaal uit (maar wel het pedaal ingeschakeld).
    Volgens mij maak je in het cursieve deel een denkfout. Even een paar dingen op een rijtje.
    -hoe is je geluid zonder pedalen in je keten?
    -hoe is het geluid met uitgeschakeld pedaal in de keten?
    -hoe is het geluid met ingeschakeld pedaal maar 100%dry ingesteld.
    Daarna weet je wat het pedaal (dus het circuit) doet en wat de bypass doet. Zonder stap 1 kun je dat niet bepalen want dan heb je geen referentie.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Niet onbelangrijk ook om mee te nemen in de beoordeling tijdens bovenstaande stap: hoeveel meter kabel komt er opeens bij? Met 6 meter extra kabel erbij wil het altijd best wel...
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TimS Bekijk bericht
    Heb je wel een buffer in je signaalketen? Als je enkel de superdelay met een flinke kabel ervoor en er achter hebt zal je hoog verlies krijgen, dit wordt voorkomen door een buffer.
    Ik heb de pedalen nog niet in een keten staan. Ik gebruik ze nu thuis los. Dus alleen gitaar rechtstreeks op de delay, verder niets. Het gaat dus juist niet om hoog verlies, zoals je kan lezen in mijn post. De delay gooit juist hoog erbij. Dus het dry signaal heeft veel meer hoog dan het gitaarsignaal zonder een pedaal tussen heb. Omdat de Empress true bypass is valt het des te meer op als je het pedaal uitschakelt. De UD stomp is niet true bypass dus die geeft meer hoog op je orginele signaal (met pedaal helemaal uit), dus dan valt het niet zo op als hij in de bypass staat.
    Ik gebruik niet all te lange kabels.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Volgens mij maak je in het cursieve deel een denkfout. Even een paar dingen op een rijtje.
    -hoe is je geluid zonder pedalen in je keten?
    -hoe is het geluid met ingeschakeld pedaal maar 100%dry ingesteld.
    nog een keer voor de duidelijkheid:

met (uitgeschakeld) pedaal in de keten in de keten:
    -bij de Empress (=true bypass) hetzelfde geluid als zonder pedaal ertusssen
    -bij de UD stomp (=niet true bypass) heeft het veel meer hoog

-met pedaal ingeschakeld, maar 100% dry:
    -de Empress heeft veel meer hoog.
    -de UD stomp heeft ook meer hoog, maar dit valt dan minder op omdat hij uitgesckakeld ook al meer hoog geeft
    Laatst gewijzigd door apekop; 10 juni 2010 om 22:43

Senior Member

Standaard

Dat heb je dus ook met delays met een trails functie. Volgens mij is er dan niet echt spake van true bypass met als gevolg dat je sound ietwat veranderd. Ik had het met een echohead, die gooide er wat hoog bij.
    Opinions are like azzholes, everyone has one and they usually stink.

P.S Your dinner is ready!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy Bekijk bericht
    Dat heb je dus ook met delays met een trails functie. Volgens mij is er dan niet echt spake van true bypass met als gevolg dat je sound ietwat veranderd. Ik had het met een echohead, die gooide er wat hoog bij.
    Dat is het hem dus niet.

Ik vraag het me zelf ook wel eens af: op het moment dat je een tonesuck-pedaal TB maakt, heb je een verschil in tone tussen uit en aan. Bij bijv. distortions maakt dat niet zoveel uit omdat de tone toch wel verandert. Maar goed, mij maakt het allemaal niet zoveel uit.

Senior Member

Standaard

De empress is wel een boutique pedaal (of hoe je dat ook wilt noemen).
    Ik vind het hoog wat er bij komt in de 100% dry stand toch vrij storend, want ik gebruik veel cleane delays. Ik overweeg zelfs om hem terug te sturen (als dat uberhaupt kan). Wat jammer zou zijn want de delays zijn zeer mooi.

is dit bij 'alle' delays zo? mij is het bij andere delays die ik heb gehad nog nooit opgevallen.
    Laatst gewijzigd door apekop; 11 juni 2010 om 00:29

Moderator

Music

Sorry, maar je haalt echt een paar dingen door elkaar. De true bypass heeft hier geen donder mee te maken. Als je sound veel helderder wordt zodra het pedaal is ingeschakeld, dan ligt dat aan het circuit óf aan een exemplarische fout. Ik zie geen reden voor een digitale delay waarom hij laag zou weghalen of hoog zou moeten toevoegen maar het gebeurt soms. De oudere Ibanez DML heeft dat ook enigszins. Maar moderne varianten? Neuh...
    Dat die UD stomp hoog toevoegt als hij uitstaat zegt wel iets over de buffer in de bypass. Die is dus iets te enthousiast.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Ik zeg ook niet dat het door de true bypass komt. Ik zeg alleen dat de Empress er veel hoog aan toevoegt en ook wat laag weg haalt bij het 100% dry signaal, en dus ook bij de repeats natuurlijk.
    Wat ik wil is dat het 100% dry signaal hetzelfde is als mijn originele gitaar signaal. Anders is de overgang erg groot als je de bypass induwt (dus het pedaal uitschakelt) of andersom.
    Zeker bij een pedaal in deze prijsklasse had ik dat niet verwacht.

Dit is de reactie van de winkel waar ik hem heb besteld, daar wordt ik niet veel wijzer van:
    "It is pretty normal, the Empress is fully digital so the signal goes through converters
    and can be changed a little bit because of this in a 100% dry setting, please do not worry"
    Laatst gewijzigd door apekop; 11 juni 2010 om 14:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten