Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Akkoorden in Plush (Stone Temple Pilots)

    Hoi, dit is een vraagstuk voor de theoretische figuren hier:

    Ondanks dat ik aardig kan spelen komt het af en toe voor dat ik m'n wenkbrauwen wat hoger trek bij sommige akkoorden van (op zich) simpel te spelen nummers.

    Het intro van Plush in snarencode zoals ik 't hoor op cd versie (van dik naar dunne snaar):

    xx0033
    xx0323
    xx0213
    xx0001

    Mijn analyse:


    Voor het gemak heb ik eerst het intro met powerchords gespeeld om te kijken van welke akkoorden ik moet uit gaan. Dat zou dan eventueel kunnen zijn:
    G5 , Bb5, C5, G5. Deze progressie zou werken zonder 't nummer te verneuken zeg maar.

    Dan verder met wat er echt gespeeld wordt:

    1e akkoord (xx0033) = G5 (Root & 5th) ... die is simpel want die blijft gewoon een powerchord blijkbaar




    2e akkoord (xx0323) = Bes mineur/majeur, 6th ???? (hoe gaan we dat opschrijven/uitspreken?)

    Dit is voor mij dus het probleem akkoord, theoretisch gezien. Als ik dit akkoord NIET theoretisch zou hoeven te verklaren, dan zou ik zeggen: pak een D7 en schuif 'm een fretje op naar rechts en behoudt de open D snaar. Dan ben je klaar. Maar ik wil dus weten hoe ik dit kutakkoord moet noemen...

    Voor dit 2e akkoord kunnen we het voor 't gemak eerst een wat voller maken door op 5e snaar ook even een Bes te spelen, dus dan krijgen we dit:

    x10323

    Als ik de snaren van dik naar dun af ga is de open D snaar hier dan een Major 3rd (grote terts in 't Nederlands), dan volgt er weer een Bes Root/Grondtoon, en dan een minor 3rd (kleine terts)... Dus hier zit zowel een Major 3rd als ook een minor 3rd in... En de laatste noot (op 1e snaar) is een 6th. Mee eens?




    3e akkoord = C6 sus2

    Weer van dik naar dun: Je zou even voor 't gemak de C op 5e fret als grondtoon kunnen zien (ook al speel je 'm hier niet), dus dat is: x30213

    en dan is die open D snaar de sus2 (omdat er geen 3rd in zit, is het geen add2).
    Die G noot op de 1e snaar is dan de 5th en die zit al in de drieklank dus hoef je die volgens mij niet te benoemen (tenzij hij verhoogd of verlaagd zou zijn).

    Echter, als ik dit akkoord invul op http://www.gootar.com/guitar/ dan zegt die site dat er ipv de sus2 een add9 in zit. Bij mijn weten wordt het alleen een add9 als het boven het octaaf blijft doortellen en dat is hier niet het geval. Het enige wat hoger dan 't octaaf komt is die 5th.




    Dus ... brand maar los... wie heeft opmerkingen/aanmerkingen ??
    Laatst gewijzigd door Klopgeest; 12 maart 2010 om 01:39 Reden: toevoeging

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    x
    3
    3
    5
    6
    x

    is het akkoord in de pre-chorus volgens mij
    Toooooooooooooooone!!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    xx0033 = G
    xx0323 = Bbº/D
    xx0213 = C6/9
    xx0001 = G7

    Gootar is handig om snel te zien welke verhoudingen je speelt, maar ze zijn niet zo goed in akkoordnamen (zodra het afwijkt van hun standaard, maken ze er een potje van).

    Zoals je zelf al had ontdekt, passen de akkoorden G Bb C G hier prima bij. Gebruik dat als basis.

    Verder luister ik vooral naar hoe het akkoord klinkt in het geheel en dat 2e akkoord klinkt voor mij als een Bbdim7 akkoord (xx2323 bijv), alleen dan met een open D snaar erbij, wat je zo kan opschrijven: Bbº/D (dim7 met D als bas).

    Het 3e akkoord klinkt als een C akkoord. Een C akkoord met de 6e en 9e toon toegevoegd, vandaar C6/9

    Ik ga zo veel mogelijk uit van de standaard akkoorden (dim7 en 6/9 zijn standaard jazz akkoorden) wanneer het gaat om benamingen. Het gebruik van open snaren geeft mooie kleuringen, maar is vaak een ramp met het benoemen van het akkoord. De naam is dan vaak meer een benadering dan wat er feitelijk gespeeld wordt.
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 12 maart 2010 om 10:14
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor je reply.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    xx0033 = G
    xx0323 = Bbº/D
    xx0213 = C6/9
    xx0001 = G7
    Die laatste G7 hoor ik niet in het nummer. Die septiem zit er niet in, dus dat blijft gewoon een G want de 3e fret hou je gewoon ingedrukt op 1e snaar...


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Zoals je zelf al had ontdekt, passen de akkoorden G Bb C G hier prima bij. Gebruik dat als basis.
    Yep!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Verder luister ik vooral naar hoe het akkoord klinkt in het geheel en dat 2e akkoord klinkt voor mij als een Bbdim7 akkoord (xx2323 bijv), alleen dan met een open D snaar erbij, wat je zo kan opschrijven: Bbº/D (dim7 met D als bas).
    Ja, die diminished was inderdaad de andere optie en ik had over 't hoofd gezien dat je er natuurlijk gewoon een slashchord van kan maken zoals jij hier doet. Mooi opgelost! Moet je alleen niet ook de septiem schrijven? Je noemt hem nu alleen tussen haakjes... Want een gewoon diminished triad is R, b3, b5. En nu zit er dus ook die bb7 in dus lijkt me dat het vermeld moet worden. Dus: Bbdim7/D of Bb°7/D.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Het 3e akkoord klinkt als een C akkoord. Een C akkoord met de 6e en 9e toon toegevoegd, vandaar C6/9
    Ja, maar zoals ik al beschreef... dacht ik dat het alleen een 9 wordt als je boven het octaaf blijft doortellen? Dus waarom is het geen sus2 zoals ik had? Of kies jij er gewoon voor omdat het zo klinkt, zoals je zegt?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ik ga zo veel mogelijk uit van de standaard akkoorden (dim7 en 6/9 zijn standaard jazz akkoorden) wanneer het gaat om benamingen. Het gebruik van open snaren geeft mooie kleuringen, maar is vaak een ramp met het benoemen van het akkoord. De naam is dan vaak meer een benadering dan wat er feitelijk gespeeld wordt.
    Ja het is vaak makkelijker te spelen dan te benoemen

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lindstrom Bekijk bericht
    x
    3
    3
    5
    6
    x

    is het akkoord in de pre-chorus volgens mij
    Ja die EbMaj7 was het probleem niet. Alleen vergeet je de 1e snaar te vermelden (ook 3e fret).

    Het gaat me vooral om 't intro. En eventueel de Bridge, waar ik zo nog op kom.

  6. #6

    Standaard

    Jeroen, dan zou jij dus die slash chord - eenvoud aanhouden om bijv. de akkoorden in de 'Bridge' te benoemen?

    Dus dat stuk van "And I'm feeeeeeeeeling...." :

    xx023x = D
    x3023x = D/C
    x2023x = D/B



    Ik had eerst:

    D
    Csus2
    G

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    De basis is de functie van het akkoord. Dus als het klinkt als een D-C-G of D-C-B, dan hou ik dat aan. Daarna is het zoeken naar een passende benaming.

    In dit geval zou ik dus zeggen D - C6/9 - Bm7

    Of als je wil muggeziften: C6sus2, omdat er geen terts in zit, maar vaak wordt dit genegeerd, hangt er vanaf of het echt de kleur vh akkoord verandert. In dit geval vind ik van niet, wat vind jij? (C6/9 = x3223x)

    Dit beantwoord ook één van je vorige vragen.

    En Bbº wordt meestal gespeeld met de bb7. Vervang je die bb7 door b7 dan krijg je wat ze noemen half dim: BbØ (of Bbm7b5, 1 b3 b5 b7). Jazzmuzikanten zijn lui en moeten vaak zoveel akkoorden opschrijven, dat ze de notatie zo kort mogelijk houden.

    Oh en xx0001 is toch echt een G7, jij hebt het over xx0003, maar je zei zelf xx0001
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    De basis is de functie van het akkoord. Dus als het klinkt als een D-C-G of D-C-B, dan hou ik dat aan. Daarna is het zoeken naar een passende benaming.

    In dit geval zou ik dus zeggen D - C6/9 - Bm7

    Of als je wil muggeziften: C6sus2, omdat er geen terts in zit, maar vaak wordt dit genegeerd, hangt er vanaf of het echt de kleur vh akkoord verandert. In dit geval vind ik van niet, wat vind jij? (C6/9 = x3223x)

    Tja... Ik ken het normale 6/9 akkoord, want ik gebruik het zelf ook vaak, maar ik vind die sus2 ipv de terts toch wel belangrijk... Ik hoor 'm en ik mis de terts.
    Dit vind ik dus het irritante van muziektheorie. Zelfs al weet je dat, als je de regels aanhoudt, dit toch echt een C6sus2 is, wordt er door sommigen toch toch voor de 6/9 benaming gekozen Maar als ik die C6sus2 aanhoudt, is het in elk geval niet verkeerd.


    However, belangrijke opmerking volgt onderaan mbt die Bridge (verkeerd getypt) dus dat veranderd het een en ander:



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Dit beantwoord ook één van je vorige vragen.

    En Bbº wordt meestal gespeeld met de bb7. Vervang je die bb7 door b7 dan krijg je wat ze noemen half dim: BbØ (of Bbm7b5, 1 b3 b5 b7).
    Ja dat weet ik.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Jazzmuzikanten zijn lui en moeten vaak zoveel akkoorden opschrijven, dat ze de notatie zo kort mogelijk houden.
    Ok, makes sense.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Oh en xx0001 is toch echt een G7, jij hebt het over xx0003, maar je zei zelf xx0001
    Ik kan m'n eerste post niet meer editen... typefout, want het moet echt een G (xx0003) zijn.

    En die Bridge heb ik ook fout getypt (fucking hell):


    Moet zijn:

    xx023x
    x3003x (= nu dus Csus2 add9 lijkt mij, want de 6 en 3 zitten er niet in)
    x2003x (hier twijfel ik nog over...makkelijkste lijkt mij toch echt om er een G van te maken anders zit er een verhoogde 5 in, als je van Bm uit gaat)

    Ik was in de war gebracht door al die tab sites, die de Bridge dus vaak met die A noot er in doen... maar die hoor ik toch echt niet in het nummer, alleen bij de D.
    Laatst gewijzigd door Klopgeest; 14 maart 2010 om 18:54

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ok, laat ik uitleggen hoe ik te werk ga, dan kan je zelf een soortgelijk antwoord fabriceren (je bent al een heel stuk verder dan ik in eerste instantie dacht).

    xx023x
    x3003x
    x2003x

    Zonder mn gitaar aangeraakt te hebben, zeg ik meteen al: D-C-G (V-VI-I)

    Wat voor D? Welke tonen speel je?
    Wat voor C? Welke tonen speel je?
    Wat voor G? Welke tonen speel je?

    Wat zijn de functies van die tonen binnen het akkoord?
    En wat is dan de naam die hier het beste bij past?

    Voorbeeld:
    xx023x = D?
    Welke tonen = d g d
    Welke functie = 1 5 1
    Welke naam = D5 (want je speelt geen terts)

    Nou jij die andere 2
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ok, laat ik uitleggen hoe ik te werk ga, dan kan je zelf een soortgelijk antwoord fabriceren (je bent al een heel stuk verder dan ik in eerste instantie dacht).

    xx023x
    x3003x
    x2003x

    Zonder mn gitaar aangeraakt te hebben, zeg ik meteen al: D-C-G (V-VI-I)
    Ik weet dat die Romeinse cijfers staan voor de positie die het akkoord in de toonladder hebben, maar als jij dus G als I ziet, dan ga je dus uit van een G majeur ladder en dan zou die C geen VI moeten zijn maar een IV (4), toch? De vierde toon v/d G majeur ladder? Anders snap ik dit niet




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Wat voor D? Welke tonen speel je?
    Wat voor C? Welke tonen speel je?
    Wat voor G? Welke tonen speel je?

    Wat zijn de functies van die tonen binnen het akkoord?
    En wat is dan de naam die hier het beste bij past?

    Voorbeeld:
    xx023x = D?
    Welke tonen = d g d
    Welke functie = 1 5 1
    Welke naam = D5 (want je speelt geen terts)

    Nou jij die andere 2
    D5 heeft idd geen 3, maar de tonen zijn toch d, a, d ? Jij hebt ipv a een g...


    Andere 2:

    x3003x = C?
    tonen: c, d, g, d
    functie: 1, 2, 5, 9
    naam: lijkt me dus Cadd9sus2 (of Csus2add9, die ik al had)

    x2003x = G?
    tonen: b, d, g, d
    functie:3, 5, 1, 5
    naam: G, want alle tonen v/d drieklank zitten erin en verder geen extra toon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top