Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard Toonverdeling over de gitaarhals

    Het systeem is als volgt:

    1. de standaard volgorde van de snaren, van dik naar dun, is E A D G B E (een aap die graag bananen eet)

    2. er zijn 12 tonen, verdeeld over de letters A B C D E F G (hoofdtonen) met daartussen nog een aantal extra (tussen)tonen

    3. ga je van de ene toon naar de volgende dan sla je telkens zo'n tussentoon over, behalve bij B-C en E-F, daar zit geen extra toon tussen

    4. deze tussentonen kunnen 2 verschillende namen hebben, afhangende of je ze beschouwt als een hoofdtoon die verlaagd of verhoogd is

    a. verhoog je een toon dan voeg je de -is klank toe: cis, dis, fis, enz (spreek uit cies, dies, enz)

    b. verlaag je een toon dan voeg je de -es klank toe: es, bes, ges, enz

    Leer je deze 4 basis regels uit je hoofd, dan kan je iedere willekeurige toon op je gitaar benoemen mbv logische redenatie. Dit bespaart je een hoop uit-je-hoofd-leer werk.

    Verder kan ik je de tip meegeven om de gitaar hals in stukken te verdelen en een aantal basis posities wel uit het hoofd te leren. Soms is het namelijk makkelijker om het meteen te kunnen benoemen ipv het te berederen.

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1

    Leer de 5e positie uit het hoofd (van dik naar dun): A D G C E A
    En eventueel hetzelfde voor de 10e positie: D G C F A D
    De 12e positie is hetzelfde als de namen vd snaren: E A D G B E
    De dunne of hoge e-snaar wordt meestal aangeduidt met een kleine e, dit om verwarring met de dikke of lage E-snaar te voorkomen.

    Doordat je nu uit het hoofd weet dat het 5e vakje op bijv de G-snaar een C is, kun je ook meteen zien dat het 7e vakje een D is, en hoef je dus niet vanaf het begin te tellen (G > één overslaan > A > één overslaan > B > geen overslaan > C > één overslaan > D)

    Neem rustig de tijd om dit tot je te laten doordringen. Ga er mee oefenen. Leer bovenstaande regels uit het hoofd en ga oefenen met het benoemen van willekeurige posities op je hals:

    http://elizium.nu/scripts/guitar
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2

    Standaard

    Klein foutje: er zijn 7 tonen, verdeeld over...

    Een octaaf telt namelijk 8 tonen of 12 halve tonen.
    Tech 21 Power Engine te koop

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    Niet helemaal... Een toonladder bevat in principe 7 tonen, de 8e wordt het octaaf.

    Er zijn chromatisch gezien 12 tonen tussen elk octaaf, de 13e is het octaaf. Ik zou toch niet stellen dat C en C# dezelfde toon zijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Geen fout dus, maar een meningsverschil.

    Ik vind dat er 12 tonen zijn, bestaande uit 7 letters (oktaaf is dezelfde letter als grondtoon).

    De A-snaar als voorbeeld nemend:

    A - tt - B - C - tt - D - tt - E - F - tt - G - tt en dan herhaalt dit zich.
    (tt = tussentoon)

    12 tonen dus.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5

    Standaard

    Je bedoelt het wrs goed maar stelt het gewoon moeilijk voor vind ik. 12 tonen verdeeld over 7 letters. Ik weet niet wat een leek daaruit zou opmaken.
    Tech 21 Power Engine te koop

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Dat mag je vinden.

    We zullen zien wat andere beginners er van vinden.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #7

    Standaard

    Hier is een mening van een beginner.

    Het is misschien makkelijker om te zeggen dat je in je lessen uit gaat van de chromatische schaal, welke uit twaalf toonhoogten bestaat die elk een half interval/één stap van elkaar gescheiden zijn. De diatonische schaal bestaat uit zeven tonen en is een subset van de chromatische schaal.

    Je hoeft het niet zo te verwoorden, maar is wat meerzeggender dan "twaalf tonen verdeeld over zeven letters".


    Ergens is het volgens mij een telfout. Om in de diatonische schaal van een noot naar een octaaf hoger te gaan, bespeel je zeven noten (priem, secunde, terts, kwart, kwint, sext en septiem) en de achtste noot (het octaaf) is één octaaf hoger dan de priem, waardoor je geneigd bent te zeggen dat er acht in een octaaf zitten.
    Dezelfde grap geldt bij de chromatische.

    Analoog eraan: je hebt een hek van 100 meter en om de 10 meter komt een paal. Hoeveel palen komen er? In ieder geval geen tien.


    Tot zover mijn beginnersmening. :P

  8. #8

    Standaard

    Analoog eraan: je hebt een hek van 100 meter en om de 10 meter komt een paal. Hoeveel palen komen er? In ieder geval geen tien.
    Als je ze in een cirkel zet wel !
    En zo moet je het ook bekijken naar mijn mening : bij het octaaf is de cirkel rond.
    Let there be rock.

    For sale : niks.

  9. #9

    Standaard

    Ik vind het een volstrekt helder verhaal en een goed advies
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2009
    Locatie
    Breda
    Berichten
    353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fireburst Bekijk bericht
    Als je ze in een cirkel zet wel !
    En zo moet je het ook bekijken naar mijn mening : bij het octaaf is de cirkel rond.
    Je bedoelt deze zeker?


    Die hou ik altijd in mijn hoofd, veel duidelijker wordt het niet denk ik

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top