Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 98
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard Variatie op een Les Paul

    In januari dit jaar ben ik begonnen met twee gitaren, een nieuwe archtop die een eigen thread kreeg en een singlecut model van de stukken die ik over had. Toen volgde een onvrijwillige bouwstop van vele maanden, door gezondheids perikelen van mezelf maar vooral van m'n vader, die vervolgens deze zomer ook is overleden. Eind oktober stond mijn hoofd weer naar gitaarbouw, en ben ik weer langzaam aan begonnen. De SC heb ik als eerste weer opgepakt. Ik wil ook dit bouwproces met jullie delen.

    Ik start weer even bij het begin


    Twee reststukken mahonie opgevuld met stroken maple en walnoot om aan de vereiste breedte te komen.

    Het lag voor de hand een neckblank te gebruiken die ik nog had liggen na de laatste bouw. Na het zagen van de sandwich kreeg ik toen deze twee neckblanks



    In de rug van de body lopen de strepen straks mooi door, dat is in ieder geval de uitdaging.


    Voor de top had ik een mooie gevlamde set liggen


    voor de bouwstop ben ik dus gekomen tot het uitzagen van de body en het infrezen van de sleuven voor de trussrod (Stewmac hotrod) en twee carbon fiber strips voor extra stabiliteit.


    De toets (hier nog niet verlijmd) wordt een 24 frets ebben toets


    zo is het dus ongeveer acht maanden blijven liggen.

  2. #2

    Gas

    Holy ****! Die blok esdoorn onder die hals heeft wel een hele vette flame!!!
    En tof plan ook.
    It's not the fall that kills... It's the sudden stop at the end.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Hi Thunders1988

    Van die balk heb ik voor deze gitaar alleen een plakje afgezaagd, om binding voor de hals en de headstock van te maken. Als ik een leuk stuk hout tegenkom, en de prijs is redelijk, koop ik het. Ik heb dat eigenlijk gekocht voor halzen in volgende projecten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    De eerstvolgende stap waar ik, eind oktober dus, mee ben begonnen is het frezen van de neckpocket. Met een TOM type brug heb je een hals hoek nodig van ongeveer 3,5 graad. Ik kies voor het frezen van de pocket in een hoek. Ik reken uit hoeveel ik de body moet onderstoppen en controleer dat met een inclinometer.

    Voor het frezen gebruik een (metaal)freesbank met, helaas, een iets te kleine tafel. Vandaar dat ik de achterkant van de body alleen met lijmtangen kan fixeren. Voor het frezen in hout is dat gelukkig geen probleem.





    Om er zeker van te zijn dat de hals er recht in komt controleer ik de uitlijning met een stiftje van de kraspen in een boorkop en gebruik ik de strepen als referentie. Kruistafel in de uiterste stand en uitlijnen, dan naar de andere kant, weer uitlijnen, en terug om nog even te checken of er niets is vergaan.






    Daarna kan het frezen beginnen, de sparing wordt net zo breed als de "vul"laag, de toets hangt straks over. Dat ziet er naar mijn idee strakker uit



    De hals heeft al een tenon gekregen verder is de hals nog vierkant zodat ik hem goed kan inspannen. Van de tenon heb ik alleen een foto in een iets latere fase op de juiste breedte, compleet met toets en binding.




    In de top, die nog overmaats en nog niet verlijmd is, heb ik een uitsparing gemaakt voor de tenon. Daarnaast wordt er alvast een vlakje gefrees onder dezelfde hoek en op de berekende dikte, dus de hals kan gepast worden. Dat doe ik in de freesmachineopspanning zodat eventuele wijzigingen direct uitgevoerd kunnen worden. Zoals je ziet zijn de Hotrod en de carbon staven al aangebracht.



    Nu alles zover past, kan de boel weer uit elkaar en kunnen de overige sparingen in de body worden aangebracht. De hals kan nu ook verder worden afgemaakt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mijn deelneming met het overlijden van je vader.

    Deze bouw ziet er naar gewoonte weer geweldig accuraat uit allemaal! keep going and posting pls

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Gecondoleerd met je vader. Zoiets is altijd heel lastig. Gelukkig heeft het je gitaarbouwskills zo te zien niet beinvloed, want het ziet er wederom prachtig en ongelofelijk strak uit!
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.524

    Music

    Hallo Robrock,

    Mijn oprechte deelneming met het overlijden van je Vader,en veel sterkte gewenst in de moeilijke uurtjes die ongetwijfeld nog voorbij zullen komen.

    Je bouwwerk ziet er goed uit,ook super dat je je eigen swing eraan geeft.
    Veel succes met de bouw.

    Groetjes Charlotte

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Bedankt voor de berichtjes. Ik mis hem zeker, ook omdat het een van de trouwste bezoekers van mijn werkplaatsje was. Hij was altijd zeer geinterresseerd in de vorderingen van de projecten en de nieuwe aanwinsten op het gebied van het gereedschap. In de werkplaats hebben we menig gesprekje gevoerd.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Voor de sparingen van de potmeters (2 volume één master tone deze keer) en de toggle switch ben ik als volgt te werk gegaan.
    Met een gatenboor in de kolomboor eerste een groef gemaakt waarvan de buitendiameter de maat is die ik voor de afdekplaat in gedachte heb. De diepte begrenzing helpt om alle groeven even diep te maken. Vervolgens met de gewenste maat het gat half inboren, de body omdraaien en met behulp van het centergat vanaf de andere zijde het gat door boren. Dit voorkomt uitbreken van splinters.





    Vervolgens met de beitel één en ander wegsteken om de rand compleet af te maken.




    Nu de dammetjes weghalen en even de schuurdrum erdoor en dan ziet het er uiteindelijk zo uit. Zoals je ziet is de overgang body - hals al ruw vormgegeven.



    Op deze foto is de top al verlijmd en gelijk gefreesd met het mahonie, uiteraard zijn er aan de voorzijde eerst kanaaltjes gefreesd voor de bedrading.

    De top is vervolgens afgetekend om voor te bereiden voor de carve. Kanaaltjes en sparingen voor de elementen zijn zichtbaar evenals de neckpocket. Ik laat daarbij zoveel mogelijk hout zitten en maak dus alleen ruimte voor de "voetjes"van de elementen



    En als ik de hals nog eens pas, ziet het er zo uit. De passing is goed, hij kan onverlijmd zo blijven hangen, en de strepen lopen mooi door.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Berichten
    1.225

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robrock Bekijk bericht
    Voor de sparingen van de potmeters (2 volume één master tone deze keer) en de toggle switch ben ik als volgt te werk gegaan.
    Met een gatenboor in de kolomboor eerste een groef gemaakt waarvan de buitendiameter de maat is die ik voor de afdekplaat in gedachte heb. De diepte begrenzing helpt om alle groeven even diep te maken. Vervolgens met de gewenste maat het gat half inboren, de body omdraaien en met behulp van het centergat vanaf de andere zijde het gat door boren. Dit voorkomt uitbreken van splinters.

    ...

    En als ik de hals nog eens pas, ziet het er zo uit. De passing is goed, hij kan onverlijmd zo blijven hangen, en de strepen lopen mooi door.
    Zie ik daar een zelfbouw P-38?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    Sustain???????????????

    Dan speel je gewoon te langzaam...
    http://www.last.fm/user/BloodMoonDemon

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top