Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 27 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 269

Discussie: Vie Bass.

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard Vie Bass.

    Omdat er een aantal projecten nogal traag vooruit gaan.
    (vb: es 125 wacht op een slagplaat)

    En in het restauratie atelier gaat het ook al rustig (inflatie??)

    Ben ik aan een bass begonnen.
    Collega mede muzikant van mij is een goed bassist en wou mij wel wat centen toestoppen om al het nodige aan te kopen.

    Hij had een hele rits aan hardware op een lijstje staan (rond de €800)
    Dus dan maar rustig begonnen aan een ontwerp 2d (tekening) en 3d (een hals in naaldhout)

    maar tekst is niet alles, dus foto's:

    Een begin van een plan, met een sandberg contour als richtlijn.


    Met wat aaneen geplakte kalkjes kan je dat traceren.


    Als je dan de kalk traceert op een multiplex plaat en die uitzaagt, moet je altijd zien of er geen gaten aan de achterkant zitten (het was een mislukte deur van een keuken...)


    Een idee voor de kop.


    Omdat een tekening ook niet alles zegt heb ik maar even vlug de kop en hals in naaldhout gemaakt, zo kan je de vorm zien in 3D.


    De krol ziet er nog wat plomp uit, en is ook maar snel gesneden, naaldhout is daar niet het beste voor.


    Met een fake toets van noten.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Als je dan de mal en de hals met een vijsje aaneen zet, krijg je dit:



    Dan al wat plankjes bijeen gezocht om de hals te maken:

    Purperhart:


    gevlamde esdoorn:


    de sandwich:


    Juist uit de klemmen:


    Na enkele halen over de vlakbank ziet dat er zo uit:


    Nu wachten op de stemsleutels en de rest van de hardware, zodat ik de tekening kan afmaken en de kop kan vormen.

    Ik loop rond met het idee om een korte trekstang in de hals te steken.
    Op de tekening en samengestelde mal zie je dat de hals aan de body vast zit ter hoogte van de 12e fret. Wat wil zeggen dat het deel daar achter redelijk stabiel is, een trussrod is daar niet nodig.
    Ik zou de trussrod daar ook laten stoppen, zodat enkel het bovenste deel een kromming zou kunnen krijgen, daarachter wordt het gewoon perfect vlak.

    Is dit een goed idee??

    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Dat ziet er al goed uit ! Schitterende scroll voor de kop !

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht








    Ik loop rond met het idee om een korte trekstang in de hals te steken.
    Op de tekening en samengestelde mal zie je dat de hals aan de body vast zit ter hoogte van de 12e fret. Wat wil zeggen dat het deel daar achter redelijk stabiel is, een trussrod is daar niet nodig.
    Ik zou de trussrod daar ook laten stoppen, zodat enkel het bovenste deel een kromming zou kunnen krijgen, daarachter wordt het gewoon perfect vlak.

    Is dit een goed idee??

    s.

    hi stijn, looking good, respect ook dat je de moeite neemt om eerst een demo te bouwen

    gitaar truss zal mss wel voldoende zijn met die upperhorn, maar waarom het risisco nemen en er niet gewoon een bass TR insteken?
    Tenzij het een short scale is, want daar vind je moeilijk TR voor, heb ik gemerkt.
    succes verder

    Edit: anderzijds mss is het geen goed idee, zo'n lange TR, stel dat je'm bijstelt, krijg je mss problemen met de upperhorn
    in andere woorden: ik weet het niet
    Laatst gewijzigd door barno; 1 mei 2009 om 13:04

  5. #5

    Standaard

    Pfoe, dat ziet er weer mooi uit! Ik wou dat ik zo vlotjes kon 3d-tekenen.

    Lange of korte TR. Ik denk dat het allebei kan. Bij een korte TR zal het centrum van 'tegenbuiging' wat hoger op de hals liggen.

    Het centrum van buiging door de snaarspanning ook, vanwege die upper horn; dus zo beschouwd is 'n korte misschien beter?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Korte trussrod lijkt me een erg handig idee: als je m aan gaat spannen met een langere trussrod, creeer je spanning op de aanhechting in de body. Dit lijkt me nou juist niet de bedoeling, bovendien gebruik je een trussrod ook bij een gitaar al niet voor het bijstellen van de hogere frets. Effectief kan je daar ook maar tot fret 7 a 8 stellen met je truss rod.

    Waar ik me eerder zorgen over zou maken, is of de headstock de krachten kan trekken zonder midden balk.
    En uit pure interesse: zou er een klank verschil zijn tussen zo'n klassieke headstock, waarbij de stem mechanieken horizontaal staan t.o.v. de hals, en een headstock a la gibson, fender etc.
    Dit laatste met name, omdat ik dit eigenlijk erg mooi vind, maar nooit zie op elektrische gitaren/bassen

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ok, een korte trekstang zal het worden.
    Afstand 12e fret tot aan de kam is 43 cm, of ongeveer 17", dus een trussrod van 18" zal wel te doen zijn dan.

    Ik had die bedenking ook bij de lijmnaad tussen hals en upperhorn (eigenlijk is het geen hoorn natuurlijk, maar kom)
    Ik had de vraag aan adamovic gesteld (Nederlandse bassbouwer, schoon dingetjes allemaal) en hij zei dat er voor en tegenstanders waren voor een korte truss. Maar dat hij het ook deed, dus ik ga hem volgen.

    @ espike: Er bestaan nog wel bassen met een open kop:
    eastwood, fleishman, bolin... dus het zal wel lukken zeker...

    @ aron: ik was er zelf ook van verschoten dat die krul ineens zo mooi op papier stond, dat geeft ineens veel diepte.

    @ barno: Die demo was echt wel nodig, want nu ziet het er echt wel fragiel uit aan de verbinding met de hals, en er zit een rare kronkel in de aanloop naar de krol, dus eerst nog eens goed bekijken.

    Ik ga de opening in de kop nog een cm naar boven zetten, dan is er meer 'vlees' (hout) onderaan. Nu is de verbindingsoppervalkte tussen kop en nek maar enkele cm², dat vind ik te weinig.

    s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Op de beurs in Veenendaal stond een bouwer die ook een dergelijke kop had toegepast. Erg mooi en open karakter en zag er zeker niet fragiel uit.

  9. #9

    Standaard

    't Lijkt mij 'n hele stevige vorm voor z'n doel. En een geweldige manier om op compacte wijze de snaren echt rechtdoor over de topkam naar de mechanieken te laten lopen. Ik heb al 'ns lopen denken over een dergelijke constructie voor een gewone gitaar.
    En nu ik dit zo zie ...
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Gisteren op school 2 blaadjes gekocht, eigenlijk zijn het ruggen voor een akoestische gitaar, maar als top voor een elektrische bas, why not.

    Omdat het gisteren al te donker was om degelijke foto's te trekken, vanmorgen na het ontbijt:

    enkele combi's voor de top:













    Mijn voorkeur gaat uit naar nummer 3.

    s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top