-
Kijk uit ! Fake Gibsons op de markt
Vandaag zag ik voor de tweede keer in korte tijd een advertentie voor een Gibson ( Les paul Standard) die ik zeer verdacht vond .
De eerste was een add op Marktplaats uit Monster (ZH) ; er werd een Gibson aangeboden die uit de Gibson fabriek in China zou komen en ge-upgrade was met originele Gibson onderdelen. Gibson heeft helemaal geen fabriek in China .
Vandaag (30 mrt 09) zag ik op Marktplaats een add uit Zwolle voor een Gibson les Paul Standard Supreme ; het ging om gitaren uit een faillissement van een Belgisch bedrijf .Er stonden foto's bij van één gitaar.
Een paar details op de fotos klopten niet: de kop , met name een soort inlay of sticker onder het logo ; de "bell" trusrod cover en de inlays .
Na zeer kort gezocht te hebben op internet vond ik exact de zelfde gitaar , waarbij werd aangegaven dat het om een vervalsing uit Indonesië ging .
Er stond al een bod van 1200 euro , van een argeloze liefhebber .
Daaroverheen was een bod van 999.999,00 van iemand die het kennelijk ook door had en op die manier wilde waarschuwen.
Ik heb beide keren Marktplaats getipt , echter geen reactie ontvangen.
Er is in China een fabriek ( Matsumo geloof ik , of iets wat er op lijkt) waar exacte kopiën van Gibsons worden gemaakt , inclusief het logo . Dat is een misdrijf . De gitaren kosten 140 dollar , shipping world wide .
Ik heb al eens eerder gezocht naar "Chinese Gibsons" en al snel vond ik een site waar de prachtigste imitaties stonden ; ik kreeg echter een virus waarschuwing , dus niet verder gegaan.
Heren Gitaristen kijk ajb uit , er zijn hier in Nederland lieden , waaronder één die zich als "kenner" voordoet en reparaties en customizing uitvoert ,die je schaamteloos een imitatie , een fake verkopen voor echt .
Het is trouwens geen nieuw probleem , al jaren geleden hoorde ik van een Amsterdamse winkelier die voor veel geld een pre-CBS (van vóór 1965 ) Fender stratocaster had ingekocht wat later een "omgebouwde" Tokai bleek te zijn .
Tokai (Japan) bouwde in de zeventiger jaren hele goede imitaties van de strat , ze waren wel zo eerlijk om er geen Fender op te zetten . Maar ze waren zó goed dat beunhazen ze ombouwden en doorverkochten als echte Fenders . Een Fender logo erop , Fender hardware , en tel uit de winst.
Kijk dus uit gitaristen .
Regels voor berichten