Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 51

Discussie: 18"archtop

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard 18"archtop

    Dit is het verhaal van het project waar ik afgelopen november aan ben begonnen en wat nu in de 2e grondlaag staat. Ik wil in een aantal posts het verloop van de bouw vertellen tot het punt waar ik nu ben en dan realtime gaan posten. Omdat ik in eerste instantie niet de bedoeling had een bouwverslag te maken, mis ik van het eerste deel van de bouw helaas foto's van een aantal stappen.

    Nadat ik de solidbody had gebouwd had ik de smaak goed te pakken. Tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik wilde deze keer iets heel anders, en heb besloten een poging te wagen een archtop te bouwen. Boek en VDV's van Benedetto gekocht en aan het tekenen geslagen.

    Uitgangspunten:
    Zelfde hals als de solidbody: gelamineerde Maple Padouk hals 24 frets 25,5"scale maar deze keer een palisander toets
    Double cutaway
    Een wat uitgebreidere inleg in de kop
    een maple Back en een Fichte top
    Een ebben staartstuk
    18"zoals de oude jazz gitaren waren
    twee humbuckers erin met twee volume pots en een 3 way switch

    de tekening werd uiteindelijk zo:


    De hals is overgenomen uit de tekening van de solidbody dus de inleg klopt niet en ik heb wat zitten spelen met moderne F-holes die het uiteindelijk niet geworden zijn maar in het zijaanzicht staat nog een moderne variant ervan.

    Hout uitzoeken bleek niet zo een voudig daar er tegenwoordig vrijwel allen 17"archtop gebouwd lijken te worden. Uiteindelijk twee stukken fichte gevonden die bestemd waren voor een cello en een stuk maple laten verzagen (25 cm brede delen bookmatchen, daar is mijn lintzaagje te klein voor)

    dan begin je dus maar met het maken van de mallen waarin de gitaar gebouwd gaat worden en steun heeft tot de soundbox is verlijmd



    Van het steken van de bladen zelf heb ik helaas geen foto's, maar ik heb de methode van Benedetto gevolgd. Via de ouderwetse methode ben ik de stukken hout met handschaven lijf gegaan, de bovenkant in model geschaafd, vervolgens op de kolomboormachine een deuveltje in de machineklem gezet. Een boor zodanig afgesteld dat er tussen de deuvel en de punt van de boor 6 mm vrije ruimte overblijft en gaatjes boren met een tussen ruimte van 2cm tot het hele te bewerken oppervlak is voorzien van deze "pilotholes". Vervolgens het hout tussen de gaten wegsteken met beitels en nabewerken met schaven en schrapstalen tot dit het resultaat is geworden. Een top die in model is maar nog iets te dik.



    De grootste uitdaging voor mij aan deze gitaar lag in het buigen van de zijkanten. Voor het buigen van het hout heb ik het volgende hulpstuk gemaakt
    Twee stukken rond met een gat erin zodat ik ze van binnenuit met een brandertje kan opwarmen. Om het metaal gaat een stuk katoen wat doordrenkt is met water om stoom te vormen wat nodig is om het hout te kunnen buigen.



    Het belangrijkste van dit werkje bleek geduld te zijn om te wachten tot je hout door invloed van de stoom voelt verweken. Ik ben begonnen met de radius van de cutaway te buigen. Vervolgens het hout zo goed mogelijk in model zien te houden en de tweede curve maken. Na het buigen van de "waist" heb ik de zijkant in de mal gefrommeld en de "lower bout"het grootse deel van de klakkast met dus de grootste radius koud gebogen. Ik had op de DVD's van Benedetto opgepikt dat dit mogelijk was en de kans dat je op het buigijzer kleine knikjes maakt die je later blijft zien was mij te groot.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Eenmaal in de mal ziet het er dan na het verlijmen van de latjes die scheurvorming moeten voorkomen en de lijmranden zo uit



    Ook zie je hier de mahony blokken voor versteviging van de nekverbinding de plaats waar de strapholder komt en de staart waar later nog een gat ingeboord wordt voor de jackplug hierna heb ik de top voorzien van twee zangbalkjes hier nog in de ruwe vorm en wat zwaarder uitgevoerd omdat ze straks de elementen moeten dragen. En ik hoop, door het bovenblad iets dikker en de zangbalkjes iets zwaarder uit te voeren eventuele feedbackproblemen er iets mee te kunnen beperken



    Vervolgens de F gaten voorzien van binding (is een behoorlijk gepriegel en dat gaat een stuk makkelijker op een los bovenblad). De gaten voor de humbuckers en de controls maken en dan de top en de rest samenvoegen en er is een soundbox


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    nice, handig buigstoomijzerding ! Ziet er al mooi uit.

    Edit: oh kijk nog meer fotos, mooi mooi

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    wow....ziet er weer megastrak uit, mijn respect. ben benieuwd hoe 'ie eruit ziet als ie klaar is...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Toen werd het tijd om de hals te maken. Met behulp van een MDF mal stroken Maple en Padouk voorgezaagd en samengevoegd



    De kop van twee vleugels voorzien en met Palisanderfineer beplakt en vervolgens de halspen infrezen. Ook zie je hier de extension van de hals die je later aanbrengt en het daarmee makkelijker maakt de nekverbinding te frezen




    De ruwe hals voorzien van de martin style trussrod



    De kop verder afgewerkt voorzien van binding en inleg en de gaten voor de tuners.


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ah wow, die inleg!! te geK!!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Godallemachtig !
    Zo, da's mooi, wordt een mens een beetje stil van ...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Nadat de toets (voorgezaagd StewMac) is verlijmd en voorzien is van binding en hetzelfde dot patroon als mijn solidbody, de frets erin geperst. De frets heb ik voorgebogen met behulp van dit apparaatje wat ik ergens had gezien maar te duur vond om te kopen.
    Een paar stukjes strip, drie lagertjes uit een overleden bandschuurmachine en een uurtje of twee werk, voila. Een beetje ruw maar het werkt prima



    Frets monteer ik met behulp van de kolomboormachine en dit simpele hulpstukje. Hier zie je ook de trussrodcover en de paraaf die daar in moet komen in parelmoer



    Vervolgens een staartstuk gemaakt van een stuk ebben en een stukje RVS wat dient als verankering (m.b.v. de endpin jack)




    En dan maar eens proefpassen en kijken hoe het er straks uit zal gaan zien


    Het gaat in een razendtempo zo, maar dit is bij elkaar ongeveer 4 maanden werk geweest. De soundbox en de hals zijn nog los en daarna begint het schrapen en schuren van de soundbox en het (fijn) schuren van de hals wat ook de nodige tijd zal vergen. Vooral het vormen van de recurve in het voor en achterblad hebben me heel wat tijd gekost voor ik tevreden was.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    dan nog! 't gaat alsnog gewoon heel rap. Heel stijlvolle gitaar, moet ik zeggen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Na heel wat schuurwerk eindelijk tevreden over het resultaat en de delen samenvoegd en in de 2K grondlak gezet. De theorie is dat je de kleurlagen daar overheen aanbrengt waardoor je kleur niet in het hout kan trekken en geen kleurverschillen kan geven. Ik heb het niet verzonnen maar geloof er wel in. De Maple back komt in ieder geval goed tot zijn recht in de grondlak



    evenals de hals



    Ook de top is mooi geworden al vind ik zo'n blonde gitaar toch iets te licht
    ik ga waarschijnlijk toch weer voor een tabacco sunburst of iets in die trant



    Nu de gitaar maar eens samengebouwd om te kijken of de zaken op zijn plaats vallen voor wat betreft de neckangle. En het leuke is dat er uit zo'n acoutische bak gelijk geluid komt. Wat een mooi moment die eerste klanken en gelukkig is de gitaar direct goed bespeelbaar. Een fretbuzz op de 13e fret maar ik moet de frets nog vlakken dus geen probleem. Verder gecheckt of alle gaatjes op de juiste plek zitten.


    De gaatjes van de humbuckerringen en de strapbutton daarna nog geboord.
    De humbuckerringen maak ik nog van ebbenhout omdat ze hoger moeten worden dan standaard en ik dat eigenlijk ook wel mooier vind.


    In vogelvlucht zijn we nu aangeland bij het punt waar ik nu ben dus vanaf hier gaat het posten een stuk langzamer.

    M.v.g.
    Rob

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top