Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Hoe zien de trappen van Melodisch/Harmonisch Mineur eruit.

    Hallo


    Ik ken de Majeur en Mineur trappen nu goed uit mijn hoofd maar ik blijf maar knoeien met de Lokrische ladder, nu weet ik dat die uit de Harmonisch of Melodische trap komt maar hoe zien die 2 er eigenlijk uit.


    Kan je dus met deze 2 ladders net zoals majeur/mineur I IV V of II V I maken ect ect eigenlijk ik zou gewoon een beetje meer willen weten over het gebruik van deze trappen en of er mischien ook toonladders bijhoren zoals de kerktoonladder bij majeur/mineur

    Erg bedankt.


    voorbeeld: I II III IV V VI VII (maar welke akkoorden horen hierbij
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    Ten eerste: de locrische ladder is de 7e trap majeur of 2e mineur, heeft niets met melodisch of harmonisch van doen...

    Ten tweede: Als je dit wilt weten, schrijf de noten van de ladder in kwestie eens uit (bv A harm. mineur: abcdefg#a). Schrijf hieronder dezelfde noten maar dan vanaf de 3e (c) noot. Herhaal dit met de 5e en de 7e. Nu heb je in principe de noten van alle septiemakkoorden, met de kanttekening dat het V akkoord altijd majeur zal zijn. Bij harmonisch is dat al zo (e-g#-b-d), bij melodisch moet je de G verhogen naar G#.

  3. #3

    Standaard

    Melodisch mineur:

    Voorbeeld in C

    I = Cmin-maj
    II = Dsusb9
    III = Ebmaj#5 (Lydisch vermeerderd)
    IV = F7#11 (lydisch dominant)
    V = C min-maj/G
    VI = Am7b5 (halfverminderd/locrisch#2)
    VII = B7alt (dimished whole-tone)

    Harmonisch mineur (ben ik niet zo in thuis, heb ik van i-net afgehaald)
    i = Cm
    ii* = Ddim
    III =Ebaug
    iv = Fm
    V = G
    VI = Ab
    vii* = Bdim
    (http://www.all-guitar-chords.com/cho...-vii*&get2=Get)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Een expert heeft mij wel eens vertelt, dat er voor harmonisch en melodisch eigenlijk geen trappen zijn. Uiteraard kan je ze wel maken, maar wat kan je er mee? Wat heb je er aan? Neem bijv trap 2, 4 en 5 van D melodisch: Em7 G7 A7. Klinkt voor geen meter samen (vind ik).

    Ik zou beide varianten gaan bekijken over één enkel akkoord. Melodisch mineur over een Gm(maj7) akkoord bijv.

    Of over een mineur schema met een overgangsakkoord uit harmonisch: Am Bm7b5 E7 Am (je soleert dus in A mineur en dan harmonisch over de E7)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5

    Standaard

    over E7 speel je dan wel Emin harmonisch niet Amin har , dat is een bekende latin,gipsy achtige ding.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    over E7 speel je dan wel Emin harmonisch niet Amin har , dat is een bekende latin,gipsy achtige ding.
    Net andersom. E7 = A min harmonisch. Maar dat zul je wel bedoeld hebben denk ik.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    In een E majeur akkoord zit een gis, en het is die gis die zo sterk oplost naar a. En die gis komt voort uit A harmonisch. In E harmonisch zit niet eens een gis. En over een 7 akkoord (klein septiem) speel je uiteraard geen harmonisch mineur (groot septiem).

    Zweterige slapeloze nacht gehad taylor?
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 10 mei 2008 om 16:50
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    hahahahah nou nou hij doe toch ook zijn best

    mmm ik heb wel wat leuke dingen gevonden, maar ik heb even een nieuw topic geopend mischien kunnen jullie mij daar beter mee helpen.

    Maar toch bedankt, ik zie ook dat de toonladders van melodisch en harmonisch mineur niet echt het meest voor de handliggend zijn, toch leuk om het te weten.
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

  9. #9

    Standaard

    t probleem is denk ik dat sommige denken in een hele ladder van begin noot tot eind noot, zo zie ik dus niet.

    over E7 kun je prima gedeeltes(laat 1 noot weg of 2)uit Eharm min spelen ook al zou dat theoretisch misschien niet klopen(volgens jullie) en dat gebeurt ook in django achtige dingen, tjek t zelf maar.

    een gedeelte uit Eharm min noem ik dus ook zo,omdat je die lijn zeg maar speelt op je gitaar vandaar ,ook al laat je 1 of 2 noten weg uit de ladder

    net zoals je met melodische gedeeltes weg kunt komen op bv I IV V trappen ..

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Iedere ladder heeft z'n eigen officiele naam. Speel je slechts een deel van een ladder, dan is het een andere ladder geworden en is er vast wel iemand die daar dan weer een naam voor heeft verzonnen. Speel je dus slechts een deel van E harmonisch, dan speel je geen E harmonisch! Speel je slechts c d e g a, dan speel je geen C maj maar C pent maj. Een zebra lijkt misschien op een paard, maar het is geen paard. Beestje wel bij zn juiste naam noemen taylor.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top