Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40

Standaard Een kwart toonhoogte lager of hoger: waarom?!

Ik post de vraag hier maar, aangezien ik zo niet weet waar het anders zou moeten:

Ik luister wel eens muziek (jaja) en speel dan wel eens mee. Daarbij valt het me wel eens op dat er artiesten zijn die hun gitaren een kwart toonhoogte hoger of lager stemmen. Zo hebben de' Five O'clock Heroes' hier een handje van, en een erg bekend voorbeeld is het 'Ain't Talkin' Bout Love' van Van Halen. Het niet echt handig meespelen..

Waarom doen mensen dit? Het lijkt me sterk dat je zoiets doet vanwege het bereik van je zanger. Verder kan ik me ook niet echt indenken dat mensen het 'leuk' vinden om hun gitaar lekker om te stemmen.

Of heeft dit misschien te maken met het opname tempo, en dat er naderhand wordt besloten om met de pitch te gaan spelen?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Het lijkt me sterk dat je zoiets doet vanwege het bereik van je zanger.
    Dat kan inderdaad een reden zijn.

Maar de belangrijkste reden is de sfeer en klankkleur die een bepaalde toonsoort heeft. Elke toonsoort heeft een bepaalde sfeer in zich, en componisten en liedjesschrijvers maken daar gebruik van om hun bedoelingen met het stuk beter over te brengen.
    Probeer het zelf maar eens, door een liedje in verschillende toonsoorten te spelen. Het liedje krijgt dan steeds een andere indruk.

Veel rockers schrijven bijvoorbeeld in Es, die toonsoort rockt gewoon lekker

Het heeft dus niets met recording te maken...
    Laatst gewijzigd door Rutger; 23 april 2008 om 10:24
    -

Standaard

Ja maar Es is gewoon wel wat makkelijker te bereiken/stemmen. Ik krijg met m'n Korg DT10 tuner het niet voor elkaar om met naar kwartjes te gaan.
    Hoe kom je dan op het idee om het eens te proberen..

Maar je er zit wel wat in. Als je nummers gaat transponeren omdat je zangers het anders te laag vindt oid, en je zit ineens met je capo op de 3e fret, dan klinkt en voelt het allemaal erg anders aan..

Senior Member

Standaard

Transponeren is idd niet vreemd, en dat je daardoor een andere sfeer krijgt, is ook normaal. Maar verhogen of verlagen met een kwart noot is iets raars. Misschien zijn die nummers iets versneld op cd geperst?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Puur het anders stemmen van je gitaar is simpelweg, omdat je eeen liedje dan beter in die specifieke toonsoort kunt spelen.

Vooral in de rockscene wil je in je rif liever die lage D pakken dan de D een octaafjes hoger, want die rockt dan weer niet. Dus stem je je lage E-snaar een toontje lager, pak je die vette basnoot wel mee.

En speel je bijvoorbeeld met een slide, dan is het vaak handig om je gitaar in een open akkoord te stemmen.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 23 april 2008 om 10:34
    -

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Transponeren is idd niet vreemd, en dat je daardoor een andere sfeer krijgt, is ook normaal. Maar verhogen of verlagen met een kwart noot is iets raars. Misschien zijn die nummers iets versneld op cd geperst?
    Ow.. ik dacht dat ie daarmee een 'kwart' bedoelde, als in terts-kwart-kwint.

Dat is idd wel vreemd. Kan aan de gebruikte piano liggen, maar ook aan de recording/afspeel snelheid oid.
    -

Senior Member

Standaard

Het gaat hier om een kwart noot, he? Niet een hele of een halve, maar een kwart.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Het kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld een piano in de studio die een kwart toon gezakt is. Je gitaren wat lager stemmen is goedkoper dan een pianostemmer bellen. Of er doet een oud blaasinstrument mee. Saxofoons uit het begin van de vorige eeuw stonden lager dan tegenwoordig. Of het is gewoon luiheid van de muzikanten; iedereen stemt op de gitaar die zuiver klinkt.
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Standaard

Hm..d'r is blijkbaar wat verwarring over wat ik bedoel.
    Ik zou zeggen, luister ain't talkin' bout love even, en probeer hem mee te spelen. Lukt niet, want je moet eigenlijk een kwart lager staan. Dat begrijp ik gewoon niet.

Een halve lager, in drop D, dat voordeel zie ik wel, maar alles een kwart?
    Bert's voorbeeld van de piano kan ik begrijpen, maar beide voorbeelden bestaan puur uit gitaar gejengel.

Senior Member

Standaard

Hm..d'r is blijkbaar wat verwarring over wat ik bedoel.
    Ik zou zeggen, luister ain't talkin' bout love even, en probeer hem mee te spelen. Lukt niet, want je moet eigenlijk een kwart lager staan. Dat begrijp ik gewoon niet.

Een halve lager, in drop D, dat voordeel zie ik wel, maar alles een kwart?
    Bert's voorbeeld van de piano kan ik begrijpen, maar beide voorbeelden bestaan puur uit gitaar gejengel.
    Nu wordt de verwarring compleet Een halve lager is toch Es. Drop D is (je E-snaar) een volledige toon lager. Een kwart is gewoon vals .
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten