Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Standaard jaja ik heb weer eens een Theorie vraag !

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_Axis_Theory

Ik nu zelf als gitaarlerlaar zit nu te worstelen met deze theorie, kan iemand mij (jeroen,gorgasm ect) uitleggen hoe dit werkt en bovenal WAT HET IS !!!
    jullie proffesionele deskundigheid word gewaardeerd

Thanx

DT

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTmaster
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_Axis_Theory

Ik nu zelf als gitaarlerlaar zit nu te worstelen met deze theorie, kan iemand mij (jeroen,gorgasm ect) uitleggen hoe dit werkt en bovenal WAT HET IS !!!
    jullie proffesionele deskundigheid word gewaardeerd

Thanx

DT
    wat snap je precies niet van wat er op die site staat? aangezien het redelijk uitgegebreid wordt uitgelegd.

Standaard

Concept
    The seven modern modes are all connected to each other by diatonic shifts; that is, C Ionian (C-D-E-F-G-A-B-C) is also D Dorian (D-E-F-G-A-B-C-D), E Phrygian (E-F-G-A-B-C-D-E) and so on, until you return to the original C Ionian Mode. Therefore, each of the seven modes of any of the twelve major keys is also a mode for another six of the modes in that particular key.

Pitch axis theory suggests that for each mode, there is a chord that accompanies it. When that chord occurs, the corresponding mode should be used for the melody or for soloing.

The more common modes, along with their chords:

Mode Chord(s)
    Ionian mode Maj6, Maj7, Maj11
    Dorian mode Min6, Min7
    Phrygian mode Min7, Min7b9
    Phrygian Dominant mode 7, 7b9
    Lydian mode Maj7, Maj7#11
    Mixolydian mode Dom7, Dom9, Dom11
    Aeolian mode Min7, Min9, Min11
    Locrian mode Dim7, Dim7b9

Senior Member

Standaard

Dit is de standaard toepassing van modes die ook in jazz heel gebruikelijk is.
    Dus per akkoord een andere mode, hoewel die modes ook gerelateerd kunnen zijn.

Dus op een ii-V-I in C: Dm7-G7-Cmaj7 speel je D dorisch - G Mixolydisch - C Ionisch. Alledrie zijn in feite dezelfde ladder, je kan dus voor het gemak ook zeggen ik speel in C majeur. Als je het per akkoord gaat bekijken dan krijg je steeds een andere mode.

Pas als je een complexer akkoordenchema gaat gebruiken dan zie je dat de modes echt wisselen. Dus echt compleet andere ladders per akkoord en niet allen de benaning.

Bijvoorbeeld: Cmaj7-A7-D7-G7
    C Ionisch - A Mixolydisch - D Mixolydisch - G Mixolydisch

Standaard

ii-V-I waarom heet dit zo ik kom het vaker tegen is dit nou een II V I of is die ii een vervanging uit de 5e of is de ladder ?

Thanx

PS: is dat wat er ECHT staat want ze hebben het over moeilijke akkoorden en daar dingen in zoals jij al aan gaf NOG complexer, STAP 2 als je deze fase hebt gehad wat krijg je dan.

Thanx

DT
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 5 maart 2008 om 13:40

Senior Member

Standaard

Met een toonladder kun je een akoordenreeks maken. Op elke noot uit de ladder een akkoord.
    Een akkoord bestaat uit grondtoon-terts-kwint.
    Voor C majeur krijg je: C-Dm-Em-F-G-Am-Bdim
    Elk akkoord krijgt dan een opeenvolgend cijfer.
    Dus ii-V-I wordt dan: Dm-G-C het tweede, vijfde en eerste akkoord uit de reeks. De ii geeft aan dat het een mineur akkoord is. Maar II-V-I zie je ook vaak en is in principe hetzelfde.

Pas bij complexe akkoordenschema's worden de modes pas echt interessant. Mijn voorbeeld was nog vrij simpel en is goed om mee te beginnen. Pak anders eens een jazzstandard en schrijf de modes erbij aan de hand van dit lijstje:

Mode Chord(s)
    Ionian mode Maj6, Maj7, Maj11
    Dorian mode Min6, Min7
    Phrygian mode Min7, Min7b9
    Phrygian Dominant mode 7, 7b9
    Lydian mode Maj7, Maj7#11
    Mixolydian mode Dom7, Dom9, Dom11
    Aeolian mode Min7, Min9, Min11
    Locrian mode Dim7, Dim7b9

Dan zul je zien dat je soms twee of drie toonsoorten hebt.

Senior Member

Standaard

Volgens mij gaat dat pitch axis-gebeuren een stapje verder. Je neemt bij het componeren 1 (bas)noot die je aanhoudt, en speelt daar vervolgens verschillende akkoorden en bijbehorende modi overheen. Volgens mij.

* edit: ii-V-I vraag was al beantwoord zie ik *
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 5 maart 2008 om 13:42

Standaard

juist die stap van II V I was ik al voorbij ik zit nu echt in die hard jazz theorie dus we beginnen vanaf Eurocenima's Niveau hahahaha

Thanx allemaal

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Volgens mij gaat dat pitch axis-gebeuren een stapje verder. Je neemt bij het componeren 1 (bas)noot die je aanhoudt, en speelt daar vervolgens verschillende akkoorden en bijbehorende modi overheen. Volgens mij.

* edit: ii-V-I vraag was al beantwoord zie ik *

check mijn Stevie Wonder nr op "het luisteren" Topic hiero daar doe ik dat een paar keer !!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yanto
    Dus op een ii-V-I in C: Dm7-G7-Cmaj7 speel je D dorisch - G Mixolydisch - C Ionisch. Alledrie zijn in feite dezelfde ladder, je kan dus voor het gemak ook zeggen ik speel in C majeur. Als je het per akkoord gaat bekijken dan krijg je steeds een andere mode.

Pas als je een complexer akkoordenchema gaat gebruiken dan zie je dat de modes echt wisselen. Dus echt compleet andere ladders per akkoord en niet alleen de benaning.

Bijvoorbeeld: Cmaj7-A7-D7-G7
    C Ionisch - A Mixolydisch - D Mixolydisch - G Mixolydisch
    Toch is het wel nuttig om eens stil te staan bij het 1e voorbeeld. Wanneer je in C majeur soleert over een Dm7-G7-Cmaj7 schema, en je speelt die akkoorden niet te snel achter elkaar, waardoor je in je solo rustig de tijd kan nemen om eens goed te luisteren naar wat er gebeurt. Dan kan je duidelijk horen dat de tonen uit de C majeur ladder een ander karakter krijgen per akkoord. Zo valt mij de b op over het Dm7 akkoord en de f over het G7 akkoord. De tonen veranderen van functie zodra het onderliggende akkoord verandert. Je hoort op deze manier duidelijk iedere modus.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten