Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Discussie: Minor ii-V-i

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard Minor ii-V-i

Ik weet dus gewoon niet wat het is, hoe het wordt gebruikt, en er evenmin iets over gevonden in m'n boeken.

Minor ii-V-i dus. ( bvb Dm7b5- G7alt- Cm7).Mineur toonladder dus, maar welke ?

Ook met notatie G7alt heb ik een probleem. Ik weet wel wat een altered akkoord is, en vermits het hier een 7 akkoord is, meen ik dat enkel de 5 kan ge-altereerd worden. Maar of dit nu een b5 of een #5 is ???

Ik ben effe op ons aller Wikipedia wezen kijken, kort samengevat is een G7alt een Db7#11. Klinkt nergens naar, ik vind dus waarschijnlijk de goeie voicings niet.

Alle hulp welkom.

Senior Member

Standaard

ik DENK dat het in C Bm7 b5 Em7 Am7 is.

Maar ik volg hem!
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
    Ik weet dus gewoon niet wat het is, hoe het wordt gebruikt, en er evenmin iets over gevonden in m'n boeken.

Minor ii-V-i dus. ( bvb Dm7b5- G7alt- Cm7).Mineur toonladder dus, maar welke ?

Ook met notatie G7alt heb ik een probleem. Ik weet wel wat een altered akkoord is, en vermits het hier een 7 akkoord is, meen ik dat enkel de 5 kan ge-altereerd worden. Maar of dit nu een b5 of een #5 is ???

Ik ben effe op ons aller Wikipedia wezen kijken, kort samengevat is een G7alt een Db7#11. Klinkt nergens naar, ik vind dus waarschijnlijk de goeie voicings niet.

Alle hulp welkom.
    Ik beantwoord hem even omgekeerd:

1. G7alt is trap VII van melodisch mineur.

Maar de term "alt" staat in principe voor alles wat wezensvreemd is over een X7-mixolydisch akkoord: dus: b9, b11, b13 etc..

Op het forum werd laatst gesteld dat je die alt-jes ook op basis van oktatonisch kan vormen. Dus daar heb je - naast melo-min - weer een ladder...

2. ii-V-i: speel eens het volgende:

Dm7b5 (met grondtoon op lage e: pos. 10) - Galt (Jimmy Hendrix-chord op a-snaar, pos. 10) - G7b5 (ook pos. 10) - Cm7 (e-snaar, pos. 8: effe je pinky van b-11 naar b-9 laten gaan (het lijkt wel schaken ;-)).
    Dat maakt al iets duidelijk, zeker qua melodie, zoals je hem vaak tegenkomt.

Daar is niet een overkoepelende ladder voor. Die Dm7b5 zou ik gewoon als trap VII van de gangbare ladders zien (lokrisch), die G7alt als een bluesscale-trick, en die Cm7 als trap VI (eolisch) in dezelfde toonsoort als waaruit die lokrische Dm7b5 kwam. Kortom, effe een kleine modulatie over G7(alt).

Edit: het is dus geen ii-V-i maar een vii - "V" - vi... Maar zoals je weet is iedere "V" een gigantische opmaat naar een onderliggende "I".

Soms zijn modulaties onontkoombaar, ook binnen 2-5-1...
    Laatst gewijzigd door Guitarmania; 28 februari 2008 om 22:13

Senior Member

Thumbs up

Een mineur ii-V-i zit in heel veel jazznummers. Alone together, Blue Bossa en Autumn Leaves zijn redelijk eenvoudige nummers waar ze inzitten.

G alt betekent: aan G7 naar smaak b5,#5,b9 of#9 toevoegen of combinaties daarvan.

Verschillende muzikanten benaderen een ii-V-i anders. Voor het gemak houden we even aan :
    Am7b5-D alt-Gm7

Je kunt over de ii-V G harmonisch mineur spelen. (Deed Parker volgens mij)

Je kunt over het hele ding bluesy dingen in Gm spelen en alleen op de D de f vervangen door f# (Burell, Grant Green)

Je kunt ook over de Am7b5 C melodisch mineur spelen en over de D alt Eb melodisch mineur. Dit is een leuke techniek voor gitaristen: zelfde lickje drie vakjes hoger herhalen. :-)

Je kunt op de D inderdaad ook D half-heel spelen. Erg mooi vind ik om daarover een D# dim arpeggio te pakken: de sprong van 3 naar b9 geeft een klassieke bop-sound. D wholetone kan ook te gek klinken.

Ook over de Gm kun je experimenteren. Speel er Gm melodisch over (kijk dan uit met een 7 in de begeleiding, beter is dan Gmmaj7), of Dm pentatonisch, of Bb majeur om op de akkoordextensies te spelen.

Maar wat je ook doet: zorg dat je die terts van de D meepakt! Die geeft die echte ii-V-i-sound.

Ten slotte een mooi simpel lickje voor dit schema

Am7b5.........D7alt........Gm7

----------------11 10-------
    13 11 10------------13 11---
    ----------12 11-------------
    -----------------------------

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

@ guitarmania : bedankt ( dit @ is wel handig ipv steeds te quoten...).
    Ik was al zinnens om elke mineurtoon ladder te gaan harmoniseren.

Wat ik erover moet spelen, daar heb ik voorbeelden genoeg van : ik ben bezig met een boekje over Charlie Parker, ik heb ook de Aebersold : nergens wordt mijn vraag beantwoord. Boek van Levine : ook al niet.

Vreemd.
    Melodisch mineur : my middle-name nochtans.....
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 28 februari 2008 om 23:07

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

@ EuroCinema : wij lezen dezelfde boekjes, denk ik.

Senior Member

Standaard

Of we luisteren naar dezelfde platen! Bij Levine staat in het hoofdstuk over melodisch mineur wel e.e.a. over mineur ii-V-i's en altakkoorden en zo toch?

(en nu ga ik naar bed)

Standaard

(off topic):
    @terrasbeest: Hee, verrek, dat werkt lekker zeg!
    Jesus Built my Hotrod

Smile

Improviseren over een II V I Minor progressie is in het begin lastig.

Eurocinema geeft overigens een paar uitstekende tips!

Ik adviseer mijn leerlingen altijd om te beginnen met het jatten /uit het hoofd leren van een aantal standaardlicks over deze progressie en deze dan in te studeren in div toonsoorten.

Je zou een toonladder kunnen zien als een soort alfabet van een nieuwe vreemde taal. Het instuderen van bekende standaard licks enzo zou je dan kunnen zien als het leren van zinsdelen en grammaticale wendingen, bijv technisch engels,waardoor je het standaardjargon van een taal /onderwerp gaat beheersen...het opdoen van een stuk parate kennis.

Voor het vinden van deze standaard licks: google!!!

ok ok ok

vast een paar linkjes:

http://www.jazzguitar.be/m7b5.html

http://www.jazzguitar.be/george_benson_licks.html
    Laatst gewijzigd door johantipker; 29 februari 2008 om 08:44

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

1- zal al starten met melodisch mineur te harmoniseren, meestal leerzame bezigheid, en dan kan ik zien of ik mee ben met Guitarmania wat betreft die V .

2- Licks : heb ik even voldoende , ik ben bezig met het boekje van Corey Christiansen ( essential Jazz lines in the style of Charlie Parker ).

Als er nu nog iemand is die me een paar voicings zou kunnen aanbevelen .
    Ben ik het weekend wel zoet mee.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten