Als jullie een solo spelen over een bepaald stuk, zoeken jullie dan eerst de meest consonante tonen op? Spelen jullie zo veel mogelijk de meest consonante tonen, met af en toe een outside-note?
Stel je speelt een solo over een E11 (022232), welke tonen klinken dan het meest consonant? En als je dissonanten tonen speelt, hoe los je die dan op?
Als ik dit puur theoretisch bekijk, dan zit er in die E11 een e, fis, a, b en d. Dus kwa consonantie zou ik dan al snel een solo in E dorisch (g en cis) of mixolydisch (gis en cis) spelen. Maar E maj of min klinken ook niet verkeerd, mits ik voorzichtig ben met de dis (in E maj) en de c (in E min) wringt ook een beetje met de fis, maar kan wel.
Dus hoe belangrijk is consonantie? En hoe ga je om met dissonantie?
ps. het gaat er niet zo zeer om of het kan, in principe kan alles, maar het gaat puur om de consonantie en hoe bepalend dit is...
Favorieten/bladwijzers