Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50

Discussie: E7#9

  1. #1

    Standaard E7#9

    Het 'Hendrix akkoord' E7#9, in welke toonsoort staat deze?

  2. #2
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard

    Het akkord zelf?
    Heeft grondtoon E.

    Wat TS denk ik bedoeld is dat er in de E7 een grote terts zit, maar een octaaf hoger is de verhoogde 9 een soort van kleine terts.
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5
    Het akkord zelf?
    Heeft grondtoon E.

    Wat TS denk ik bedoeld is dat er in de E7 een grote terts zit, maar een octaaf hoger is de verhoogde 9 een soort van kleine terts.
    Maar ok, het zit dus in toonsoort E??

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Toonsoort is iets anders. Toonsoort wordt niet bepaald door 1 akkoord.

    Maar, wat zou een E7#9 anders zijn dan een E akkoord?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silco
    Maar ok, het zit dus in toonsoort E??
    Hoe Hendrix hem gebruikt wel ja, als lekker vieze vamp. Maar het kan ook een vijfde (gealtereerde) trap zijn in A (meestal mineur).

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead
    Hoe Hendrix hem gebruikt wel ja, als lekker vieze vamp. Maar het kan ook een vijfde (gealtereerde) trap zijn in A (meestal mineur).
    Ik heb hem door.

    Jeroen, jij zegt dus eigenlijk dat een E akkoord ook in toonsoort C kan. Terwijl hier eigenlijk Em in hoort?

    Maar als ik dan een liedje/akkoorden schema wil maken, bepaal ik dan gewoon de akkoorden die ik wil, of bepaal ik een toonsoort?

  7. #7

    Standaard

    Een toonsoort

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    A mineur...een gealtereerd dominant-akkoord lost op in mineur. C heeft idd. een Em als 3e trap, maar in A mi is de 5e trap E7.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    @Silco:

    Dat hangt er vanaf of je een voorspelbaar liedje wilt maken (gewoon alles uit de toontrappen halen) of het wat interessanter wilt laten klinken. Akkoorden gebruiken die een halve noot hoger (vakje verder) zitten dan een verwacht akkoord kunnen al erg verfrissend werken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikE
    een gealtereerd dominant-akkoord lost op in mineur.
    Nou, ii-Valt-I (dus oplossen in majeur) hoor je in de jazz minstens zo vaak als ii-Valt-i (mineur).

    Aan de TS: een liedje in 1 toonaard heeft gewoon een andere sound dan een liedje met verschillende toonaarden. Je moet je gehoor laten bepalen wat jij wilt. Om wat voorbeelden van heel goeie songwriters te noemen: Springsteen en Dylan schrijven vaak nummers die in 1 toonaard blijven, in de nummers van Stevie Wonder en de Beatles verschuiven de toonaarden vaker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top