Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard Stappenplan voor gehoortraining

    Ik, leeftijd midden 40, speel al meerdere jaren gitaar als hobby. Vaak heb ik gebruik gemaakt van youtubelessen etc. Eigenlijk ben ik al verder geraakt dan ik ooit had durven denken zonder dat ik me een goede gitarist wil noemen .

    Een ding frustreert me : ik heb nooit op gehoor leren spelen. Iets uitzoeken op gehoor lukt dus niet. Hierdoor voel ik me niet echt " muzikant" :
    Ik durf aannemen dat ik niet toondoof ben want zingen lukt wel een beetje. In het verleden heb ik geoefend met een appje op telefoon om (stijgende ) intervallen te leren benoemen en dat lukte op zich wel goed , maar ik kon dit toch niet toepassen op echte muziek.

    Dus nu mijn vraag : hoe kan ik hier echt werk van maken via een " stappenplan" ?
    Zijn uitgebreidere programma's zoals Earmaster een aanrader ?
    Ik zou ook nog graag gewoon bijleren met gitaarspelen zelf. Het is dus niet dat ik al mijn vrije tijd kan opofferen voor dit ene doel. Dus hoeveel tijd moet ik hieraan besteden ? Totale beschikbare tijd voor muziek is ongeveer 1,5 uur per dag.

    Alvast bedankt voor de tips.

  2. #2

    Standaard

    Als je toondoof bent zul je geen goede bends kunnen spelen, en ook simpelweg niet horen of wat je speelt klopt, en of je gitaar gestemd is. Lukt dat wel, ben je dus niet toondoof. Ondertussen is het muzikale gehoor iets dat, net als zo'n beetje alles wat je doet, beter wordt met goede oefening.

    "Iets uitzoeken op gehoor lukt niet" Zoals wat? Als je gelijk begint met de partijen die je vingers al zouden kunnen spelen lukt het ws. niet.

    Begin simpel, echt heel simpel, en blijf het doen. Geleidelijk aan zul je steeds makkelijker dingen horen. Met simpel moet je in het begin echt denken aan dingen als sinterklaasliedjes, kinderliedjes. Probeer die eens te spelen zonder tab. Alleen de melodie. Toen ik pas speelde zocht ik noten vaak letterlijk door net zolang een fret omhoog of omlaag te gaan totdat ik hem had. Het kost tijd, en veel oefening.

    Voor akkoordenschema's, let op de bas. Die vaak (maar niet altijd) de grondtoon van een nieuw akkoord als eerste. Dan letten op majeur, mineur, verminderd, vermeerderd, en evt. septiemen.

    Leer bepaalde frases te herkennen. Zo begint de baslijn van Obladi Oblada met een arpeggio over een majeur akkoord. Van dat soort simpele patroontjes die vaak voorkomen.

    Qua tijd die je erin stopt, niet over inzitten. Hoe beter je muzikale gehoor wordt hoe beter je zult spelen. Die tijd is simpelweg goed besteedt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Bedankt voor de tips ! Ik denk idd. dat erg simpel beginnen de boodschap is !

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    De app "better ears" gebruikte ik veel.

    https://itunes.apple.com/app/id284444548?mt=12
    Vriendelijke groet,

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Je kunt ook een boek kopen. Deze bijvoorbeeld.

    https://www.stretta-music.nl/jody-ea...nr-468782.html

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Volgens mij is het ook heel veel doen.
    Ik heb ooit een piano gekocht die van pas kwam voor solfege, het gaat om de verhoudingen van 2 of 3 tonen te leren (Wilhelmus is een kwart)
    Dus dat.
    Ben er niet zo goed in, sommige mensen pikken dat gelijk op maar voor mij is het hard werken.
    Maar... je hoort toch wel wanneer iemand een D akkoord of een G akkoord op een gitaar speelt? Aan enkel het timbre?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Ik denk ook dat het een bepaald talent is. Ik leerde gitaar spelen op de gitaar van een vriendje en als ik iets hoorde kon ik het spelen.

    Ik hoor ook regelmatig dat men de verkeerde accoorden gebruikt, waardoor het nummer veel van zijn waarde verliest. Maar dat heeft ook zijn grenzen, want hoor ik bijvoorbeeld de pianopartijen van Kate Bush, dan zoek ik me echt een ongeluk naar hoe zij dat doet.

    Ik denk dat je zoiets niet kunt leren, ook niet van een boek, het moet in aanleg aanwezig zijn en dan kun je het uitdiepen.

    Ik denk ook dat de meeste klassieke musici het niet op gehoor kunnen spelen, die hebben echt de bladmuziek nodig als steun. En als je een stuk dan vaak hebt geoefend, zit het wel in je geheugen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Anderhalf uur per dag is lekker veel.

    Aanvullende tip bij Harald (15/1 19:44):

    Het gaat niet alleen om gehoor maar ook om gevoel, niet dat metafysische romantische gevoel, maar het aanraak-gevoel.

    Zing/neurie mee met toonladders. Je stembereik is beperkt zodat je enerzijds leert wat de grenzen daarvan zijn en anderzijds aan het meeneuriën voelt waar een toon ongeveer zit. Speel en blèr daarvoor hard als het kan. Het gitaargeluid resoneert in je lichaam: gevoel.

    Het tweede type gevoel is de stand van je arm/elleboog/pols: aanvoelen waar je zit op het fretboard. Hierbij is het belangrijk niet altijd in dezelfde positie te spelen, niet alleen zittend maar ook staand, en akkoorden/toonladders op meerdere posities van je fretboard te spelen. Je voelt dan aan je lichaamshouding waar je ongeveer zit.

    Al die ongeveers bij elkaar vormen een precies.

    (Geheime tip: krijg griep, met koorts. Dit doet leuke dingen met je gehoor en gevoel. Dit heb je niet van mij.)

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Maar... je hoort toch wel wanneer iemand een D akkoord of een G akkoord op een gitaar speelt? Aan enkel het timbre?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik denk ook dat het een bepaald talent is. Ik leerde gitaar spelen op de gitaar van een vriendje en als ik iets hoorde kon ik het spelen ... Maar dat heeft ook zijn grenzen, want hoor ik bijvoorbeeld de pianopartijen van Kate Bush, dan zoek ik me echt een ongeluk naar hoe zij dat doet.
    Timbre herkennen is een belangrijke. Al is het meer 'smaak' of 'gevoel' in mijn beleving. Maar dat is semantiek. De laatste tijd (het kost dus echt tijd om te ontwikkelen, en wordt steeds beter) valt me vaker op dat ik de gitaarpartijen van liedjes waar leerlingen om vragen soms letterlijk kan naspelen bij de eerste keer luisteren. Nu is songwriting op dit moment ook niet zo heel complex. Maar dan zijn het vooral patronen en akkoordklanken die je gewoon direct herkent. Het andere waar ik me van bewust wordt is dat ik het vaak volledig onbewust doe. Als ik op een sessie met een nummer meespeel dat ik niet ken, dan doe ik dat gewoon, net alsof het praten is. Ik zit niet eerst te luisteren of een akkoord een terts omhoog gaat, of zo. Dan zijn het doorgaans natuurlijk relatief eenvoudige schemas. Als het een ingewikkeld jazznummer is met heel rijke voicings wordt het een ander verhaal. Dat kost me nog eens een jaar of 30

    Dan krijg je Han zijn punt, is het iets dat op een piano gespeeld wordt, dan hoor ik het wat moeilijker. De basisstructuur herken ik dan meestal nog steeds makkelijk, maar de exacte voicings kan ik niet gelijk plaatsen. Simpelweg omdat je op piano andere voicings gebruikt dan op gitaar.

    En als je hoort of wat je speelt fout is, zou je ook moeten kunnen ontwikkelen om te horen wat goed is. In feite kun je het al, want je hoort dat het fout is. Waar mensen zich vaak op verkijken is de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten. Net als met het spelen zelf. Met name kinderen denken dat als ze iets 20 keer hebben herhaald, het al veel is. Je taalgevoel ontwikkelen heeft jaren en jaren gekost, leren lopen, daar was je ook niet mee klaar met 200 stappen.

  10. #10
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Zing de noten die je speelt is inderdaad ook goede tip.
    Vriendelijke groet,

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top