Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 24 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 231
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Duurt langer om te ontladen, maar geeft ook minder belasting als hij in bedrijf is ...
    Met een DPDT als powerswitch kun je zowel de 220VAC-in als de bleeder-out en andersom schakelen.
    Belasting bij in bedrijf = 0.

    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo )
    Dan heb je zeker deze houten elko's nog niet gezien, is werkelijk een lust voor het oor.

    Daarna ben ik nog een stapje verder gegaan en heb mijn hele home cinema ampje in zijn geheel in een houten kast gebouwd. Man man, je weet niet wat je hoort. Eigenlijk wil ik niet eens meer naar bed en alleen nog maar naar het grijsgedraaide vinyl van CCR luisteren.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Met een DPDT als powerswitch kun je zowel de 220VAC-in als de bleeder-out en andersom schakelen.
    Belasting bij in bedrijf = 0.

    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    Ook een optie.

    edit: Coos heeft bijna altijd gelijk.

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    De "blinde-test" ! ,..... of 't te horen is door de gitarist ! ,...... ( ik weet 't resultaat al ,...want dat heb ik namelijk al 'ns gedaan )

    Zelfs een zwaar "mank lopende" ( a-symm uitgang-signaal door een defecte uitg trafo ) werd NIET gehoord door een voormalige gitarist uit een landelijke zeer bekende band .
    Een zelfde defect werd ook niet gehoord door een hifi-freak toen ie met een bakkie leut zat te genieten op de muziek van Waylon Jennings met "that's the way love goes" in m'n reparatie-hok
    ( en natuurlijk wees ik 'm op de noodzaak dat dat wel vervangen moest worden )

    Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo )
    ( overigens kunnen dezen het ook gewoon krijgen zo ze het willen hebben hoor ,....ieder z'n ding en bij-geloof )

    Dan komen hier andere oren over de vloer

  5. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Ok , min of meer heb ik besloten wat ik er aan ga doen.
    Ik ga wat "mods"doen die hem doen lijken op een JTM 100 (pré-amp). Sommige van die mods zullen waarschijnlijk weinig of geen geluidsverschil opleveren ,maar nogmaals : ik heb hem toch open en baat het niet dan schaad het niet.

    1. spannigsdelers van 220k naar 68 K.
    2. Mengweerstanden van 470 K naar 270K met een cap over de weerstand van het leadkanaal (styroflex 500p).
    3. treblecondensator van 220 naar 270 pf. Bij de JTM is dit overigens 500 p.
    4. 500p cap over de 82K anode weerstand.
    5. tegenkoppel weerstand van 100K naar 18K
    6. Bij deze ben ik niet zeker , de bypascap over volumepot van het leadkanaal , deze is nu 100 p en zou je kunnen vervangen of schakelen met een 5NF , de JTM heeft de cap echter niet. Dus graag input.
    7. De midboost(?) mod.

    Verder gaat de PPIMV naar de achterkant en ga ik de pilotlamp vervangen , ook ga ik wat andere condensatoren plaatsen (vervangen dus)
    De meeste mods leveren pas een duidelijk geluidsverschil op i.c.m. een PPI mastervolume waardoor de versterker op lagere volumes kan oversturen. De 5nF cap op de potmeter zorgt ervoor dat je een minder 'farty' geluid hebt bij oversturing doordat er bij stand 6 a 7 van de potmeter wel vrijwel het maximale signaal wordt doorgegeven, maar in verhouding het laag hierbij achterblijft. 100pF is doorgaans veel beter bruikbaar maar soms (zeker met single coil gitaren) is de 5nF wel een stuk beter. Overigens werkt de volume knop niet meer helemaal zoals je gewend was en heeft 5nF zonder de mastervolume geen nut.

    Je kunt allerlei leuke dingen veranderen aan je LC en zelf experimenteren met bijvoorbeeld verschillende waardes voor de treble cap, een superlead circuit maken met de 0.68uF/2K7 op op de eerste anode van het bright kanaal, of nog een stapje verder gaan en er een cascade gain circuit maken. Waarbij je dan wel iets moet aanpassen aan de massa aansluitingen trouwens.

  6. #76

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    De "blinde-test" ! ,..... of 't te horen is door de gitarist ! ,...... ( ik weet 't resultaat al ,...want dat heb ik namelijk al 'ns gedaan )

    Zelfs een zwaar "mank lopende" ( a-symm uitgang-signaal door een defecte uitg trafo ) werd NIET gehoord door een voormalige gitarist uit een landelijke zeer bekende band .
    Een zelfde defect werd ook niet gehoord door een hifi-freak toen ie met een bakkie leut zat te genieten op de muziek van Waylon Jennings met "that's the way love goes" in m'n reparatie-hok
    ( en natuurlijk wees ik 'm op de noodzaak dat dat wel vervangen moest worden )

    Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo )
    ( overigens kunnen dezen het ook gewoon krijgen zo ze het willen hebben hoor ,....ieder z'n ding en bij-geloof )

    Tja, de hoogste grondtoon op een electrische gitaar met 22 frets is 1108,73 Hz en de laagste grondtoon 82,4069 Hz dus volgens jouw simplistische redenering zal een versterker met een bandbreedte van 70 - 1200 Hz goed klinken.... Zonder verdere kennis van zaken is het inderdaad ook niet zo gemakkelijk om te begrijpen dat met name de harmonischen zorgen voor de klankkleur en deze frequenties zelfs bij een niet overstuurde gitaar vele malen hoger kunen liggen dan de grondfrequentie. Als je dan gaat kijken naar een overstuurt geluid (wetend natuurlijk dat de oversturing uit een veelvoud aan harmonische frequenties bestaat van de grondtoon en de oorspronkelijke harmonischen) dan kom je al snel buiten het hoorbare bereik. Zo kunnen dus ook niet direct hoorbare hoge frequenties, toch van invloed zijn op het geluid.
    Natuurlijk begrijp ik best dat dergelijke zaken de gemiddelde hobbyist overstijgen, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat of je er geen rekening mee zou moeten houden waar het gaat om het kiezen van je componenten.
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 8 november 2012 om 19:51

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    De meeste mods leveren pas een duidelijk geluidsverschil op i.c.m. een PPI mastervolume waardoor de versterker op lagere volumes kan oversturen. De 5nF cap op de potmeter zorgt ervoor dat je een minder 'farty' geluid hebt bij oversturing doordat er bij stand 6 a 7 van de potmeter wel vrijwel het maximale signaal wordt doorgegeven, maar in verhouding het laag hierbij achterblijft. 100pF is doorgaans veel beter bruikbaar maar soms (zeker met single coil gitaren) is de 5nF wel een stuk beter. Overigens werkt de volume knop niet meer helemaal zoals je gewend was en heeft 5nF zonder de mastervolume geen nut.

    Je kunt allerlei leuke dingen veranderen aan je LC en zelf experimenteren met bijvoorbeeld verschillende waardes voor de treble cap, een superlead circuit maken met de 0.68uF/2K7 op op de eerste anode van het bright kanaal, of nog een stapje verder gaan en er een cascade gain circuit maken. Waarbij je dan wel iets moet aanpassen aan de massa aansluitingen trouwens.
    Ok bedankt , ik ga die 100p en 5nf schakelbaar maken . De PPIMV heeft hij al .
    Heb jij ook nog andere condensatoren gebruikt in de de pré-amp , of zijn de door LC gebruikt wel inorde?
    Ik heb een paar 18 watters gebouwd , 1 met TAD en 1 met Sozo's en die laatste klonk (voor mij dan) beter ( minder modderig) , alleen de Sozo zijn 400 V en ik weet niet of dat voldoende is.

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Tja, de hoogste grondtoon op een electrische gitaar met 22 frets is 1108,73 Hz en de laagste grondtoon 82,4069 Hz dus volgens jouw simplistische redenering zal een versterker met een bandbreedte van 70 - 1200 Hz goed klinken.... Zonder verdere kennis van zaken is het inderdaad ook niet zo gemakkelijk om te begrijpen dat met name de harmonischen zorgen voor de klankkleur en deze frequenties zelfs bij een niet overstuurde gitaar vele malen hoger kunen liggen dan de grondfrequentie. Als je dan gaat kijken naar een overstuurt geluid (wetend natuurlijk dat de oversturing uit een veelvoud aan harmonische frequenties bestaat van de grondtoon en de oorspronkelijke harmonischen) dan kom je al snel buiten het hoorbare bereik. Zo kunnen dus ook niet direct hoorbare hoge frequenties, toch van invloed zijn op het geluid.
    Natuurlijk begrijp ik best dat dergelijke zaken de gemiddelde hobbyist overstijgen, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat of je er geen rekening mee zou moeten houden waar het gaat om het kiezen van je componenten.
    zonder kennis van zaken ,.....moeilijk te begrijpen ,....hobbyist, .....simplistisch ?

    Ik begrijp best wat je verteld ,..ik was vroeger voor mijn beroep elektronica-monteurtje met een N.E.R.G-diploma'tje op zak.
    Ik heb het als dagelijkse beroepsmatigheid voor een baas 25 jaar geleden de rug toegekeerd , om 't uiteindelijk voor chauffeur te verruilen.
    Ik heb 't echter nooit losgelaten voor "de leuk " , in de vorm van juke-box en gitaar-versterker reparaties/restauraties en modificaties , ...e.d.
    ( voor dat je straks nog steeds denkt dat je met een halve zool te doen hebt )

    We hebben altijd te maken met de praktijk ! Ik liet vroeger een paar eindtrafo's wikkelen ( voor gitaar-verst ! ) met het goedkoopste blikpakket wat er voorhanden was .
    Het wikkelbedrijf ontraadde me dat toen zelfs nog .....
    Ik schrok de eerste keer een beetje wat ik op de scoop zag gebeuren toen ik m'n toongeneratortje opdraaide.
    Maar de eigenaar ( en de hele haarlemse/omgeving-scene ) vond 't de prachtigst klinkende versterker ter wereld . ( en ik eigenlijk ook )

    Dit praktijk-gegeven stond dus bijv al gelijk haaks op de mening dat de benodigde trafo van uitmuntende kwaliteit moet zijn ( voor een gitaar-verst )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 8 november 2012 om 23:43

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dan heb je zeker deze houten elko's nog niet gezien, is werkelijk een lust voor het oor.

    Daarna ben ik nog een stapje verder gegaan en heb mijn hele home cinema ampje in zijn geheel in een houten kast gebouwd. Man man, je weet niet wat je hoort. Eigenlijk wil ik niet eens meer naar bed en alleen nog maar naar het grijsgedraaide vinyl van CCR luisteren.

    ...jáááá-haaaaa ,......da's 't beste wat 'r is ,.....dat klinkt dan meer ,....uhhhhhh...."mellow" en zo hè ?

    je kunt zelfs nog expirimenteren met diverse tropische houtsoorten ,....maar dan moet je wel goeie oren hebben hoor ( anders hoor je 't namelijk niet )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 9 november 2012 om 00:06

  10. #80
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dan heb je zeker deze houten elko's nog niet gezien, is werkelijk een lust voor het oor.

    Daarna ben ik nog een stapje verder gegaan en heb mijn hele home cinema ampje in zijn geheel in een houten kast gebouwd. Man man, je weet niet wat je hoort. Eigenlijk wil ik niet eens meer naar bed en alleen nog maar naar het grijsgedraaide vinyl van CCR luisteren.
    Oh, helemaal geweldig, Frans! Die kende ik nog niet!
    Vooral dat vernis-verhaal (nog door Stradivarius gebruikt) masseerde mijn lachspieren flink.
    En die bijenwas... super. Jezelf belazeren is óók een kunst.

    Wat vintage-spul betreft:
    Mannen pas op, nog ff en dan zijn de teerknollen en de klots-elco's weer helemaal "the holy grail"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top