Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Wie heeft verstand van Fender Tweeds?

    Ik zit even met het volgende: de oude Fender Tweeds zijn inmiddels heel moeilijk te vinden en min of meer onbetaalbaar geworden. Daarom worden ze natuurlijk veel nagebouwd, ook wel omdat het meestal niet zulke ingewikkelde amps zijn. Het probleem met de clones is natuurlijk dat ze nooit helemaal klinken als de oude amps (dat klopt toch?). Ook is een clone vaak weer lastig door te verkopen als je er vanaf wilt. De Fender reissues zijn behoorlijk aan de prijs (zij zien natuurlijk wat mensen voor de oude versterkers betalen en hoeveel de boutique amps kosten en laten de kassa dus maar een keer rinkelen).

    Even een paar vragen:

    - Zo'n Tweed Deluxe bijvoorbeeld is als ik het goed begrijp eigenlijk een hele simpele amp en kan (goed) nagemaakt worden met goede componenten. Zit het geluid van die oude amps nu vooral in de trafo's en de speakers? Maakt dat het verschil met de heruitgaves en de clones? Is het daarom zo moeilijk om de sound van die oude bakken te benaderen?

    - Als ik het goed begrijp zijn de clones vaak een variatie op de oude amps (bijvoorbeeld Tweed Deluxe amps die wat harder kunnen om in een band te gebruiken, dus 20 watt i.p.v. 12 etc.)?

    - De speakers: de heruitgaves van de oude Jensen speakers schijnen weer net wat anders te klinken dan de oude (ik weet niet of iemand hier dat kan bevestigen?). Of is dat allemaal gelul van puristen? Want voor zover ik weet worden er op fora allerlei discussies gevoerd over welke speakers in een Tweed te zetten. Wat zijn de tips op dit gebied? Ik geloof dat iemand als Keith Richards Celestion Alnico Golds in z'n Twins heeft zitten en dat Joe Bonama$$a dat ook doet?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ik zou zeggen : bouw een tweed deluxe Fender 5e3 en als hij klaar is wordt je gelijk verliefd op z.n unieke sound.Houd geen rekening met doorverkoop maar steek wel iedereen de ogen uit met je eigen sound.Op de site van ampstuff staat een complete uitleg met alle modificaties voor een 5e3 zo kun je hem na de bouw fine tunen. Een hele leuke hobby.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, daar heb ik ook al over zitten denken. Ik geloof dat leren solderen nog het moeilijkst is als je zo'n 5e3 wilt bouwen? (dat is echt een truc die je onder de knie moet hebben natuurlijk).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    5E3 diy = een winner

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik zit even met het volgende: de oude Fender Tweeds zijn inmiddels heel moeilijk te vinden en min of meer onbetaalbaar geworden. Daarom worden ze natuurlijk veel nagebouwd, ook wel omdat het meestal niet zulke ingewikkelde amps zijn. Het probleem met de clones is natuurlijk dat ze nooit helemaal klinken als de oude amps (dat klopt toch?). Ook is een clone vaak weer lastig door te verkopen als je er vanaf wilt. De Fender reissues zijn behoorlijk aan de prijs (zij zien natuurlijk wat mensen voor de oude versterkers betalen en hoeveel de boutique amps kosten en laten de kassa dus maar een keer rinkelen).

    Even een paar vragen:

    - Zo'n Tweed Deluxe bijvoorbeeld is als ik het goed begrijp eigenlijk een hele simpele amp en kan (goed) nagemaakt worden met goede componenten. Zit het geluid van die oude amps nu vooral in de trafo's en de speakers? Maakt dat het verschil met de heruitgaves en de clones? Is het daarom zo moeilijk om de sound van die oude bakken te benaderen?

    - Als ik het goed begrijp zijn de clones vaak een variatie op de oude amps (bijvoorbeeld Tweed Deluxe amps die wat harder kunnen om in een band te gebruiken, dus 20 watt i.p.v. 12 etc.)?

    - De speakers: de heruitgaves van de oude Jensen speakers schijnen weer net wat anders te klinken dan de oude (ik weet niet of iemand hier dat kan bevestigen?). Of is dat allemaal gelul van puristen? Want voor zover ik weet worden er op fora allerlei discussies gevoerd over welke speakers in een Tweed te zetten. Wat zijn de tips op dit gebied? Ik geloof dat iemand als Keith Richards Celestion Alnico Golds in z'n Twins heeft zitten en dat Joe Bonama$$a dat ook doet?
    Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden om de verwachtingen wat te temperen . uitgaande dat je het origineel nastreeft:
    a) de originele is inmiddels ruim 50 jaar oud. Dat hout idem. EN dat hout werd indertijd op natuurlijke wijze gedroogd. Tegenwoordig kom je dat vrijwel nooit meer tegen. Ergens in Friesland ken ik er een die nog hout droogt op deze wijze (iets van 10km voorbij de Afsluitdijk. En het hout beïnvloed wel degelijk de klank.
    b) De weerstanden die gebruikt werden waren van het type koolcomposiet. Vaak Allen Bradleys. Die zul je moeten zoeken. De huidige typen (meestal uit China) zijn van een andere kwaliteit als toen.
    c) De elco's uit die tijd (al zou je ze kunnen kopen) heb je nu niets meer aan. Dus zou je wel kwaliteits types moeten nemen (denk aan F&T)
    d) De transformatoren gaan het echte geld kosten. Er zijn legio varianten op de markt. Mercury maakt mooie trafo's maar zijn vrij kostbaar. En nu met de dure dollar nog eens extra kostbaar.
    e) Condensatoren. Tja Origineel de Astrons en Blue Moldeds. De laatste kom je nog wel eens tegen in oude US meetapparatuur. Tegenwoordig vrij moeilijk aan te komen voor de juiste waardes. Ik had ooit een Student in de US die die oude apparatuur sloopte. Ik kon de blue moldeds toen voor een vaste stuks prijs overnemen. Als ie er een stuk of 100 had kwamen ze weer binnen. Dag testen en zo hard ik er weer wat. Vaak ook de courante waardes. 1-2% uitval dus dat viel wel mee. Verder zijn er vele discussies op het web wat tegenwoordig de beste zijn. MAar dat is en blijft een kwestie van smaak.
    f) Buizen. De meeste buizen zijn nog wel te krijgen met de kwaliteit van toen. NOS (New Old Stock) JAN (Joint Army & Navy) buizen zijn de mooiste. Zware militaire specs en dat blijkt altijd wel uit de kwaliteit en levensduur. Die Sylvania 6V6 buizen van mij heb ik wel eens op 18W zitten stoken voordat ze een beejte rood begonnen te gloeien. Dat zou ik met de huidige productie niet uitproberen.
    g) Potmeters. Meestal gebruikt men Alpha potmeters. Goedkoop en doen het over het algemeen wel goed. Er zijn ook beter kwaliteit potmeters (o.a. Allen Bradley, CTS of PEC). De laatste 2 zijn nog prima te krijgen maar daar betaal je ook voor. Zeker de PEC (Stofdicht en uitstekende kwaliteit EN 3-4x zo prijzig als de Alpha's).
    h) Luidsprekers tja daar kun je ook eindeloze discussies over maken.

    Samenvattend: Alle waar voor zijn geld en wil je zo dicht mogelijk komen bij de klanken van toen..... nu bouwen en 50 jaar wachten
    Solderen : Oefenen blijft nu eenmaal kunst. Mijn voorkeur voor soldeer blijft nog steeds fluitin. Van die blauwe klossen. Is tegenwoordig zeker niet goedkoop. Maar soldeert als een tierelier.
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Mooie post Nico!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Iemand die ervaring heeft met de Fender reissues? Op sommige fora lees ik vrij positieve berichten, op andere lees ik dat ze niet in de buurt komen van de oude amps. Nu is het natuurlijk altijd lastig om de sound van zo'n oude versterker na te maken, maar ik neem aan dat er tegenwoordig toch wel goede versterkers gebouwd worden? En heeft er iemand ervaring met de clones?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Iemand die ervaring heeft met de Fender reissues? Op sommige fora lees ik vrij positieve berichten, op andere lees ik dat ze niet in de buurt komen van de oude amps. Nu is het natuurlijk altijd lastig om de sound van zo'n oude versterker na te maken, maar ik neem aan dat er tegenwoordig toch wel goede versterkers gebouwd worden? En heeft er iemand ervaring met de clones?
    Het nadeel van de huidige generatie zit hem met name in de printplaten. Een oude bak heeft het voordeel dat je overal bij kan. Bij de PCB moet de print eruit om aan de onderkant te komen als je een component wil vervangen. En daar gaan de meeste kosten in zitten.
    En aannemen dat er goede versterkers gebouwd worden in deze tijd.... Terwijl wij allemaal voor het goedkoopste van het goedkoopste van het aller goedkoopste gaan?......
    PCB's worden op de lopende band bestucked.... Assemblage wordt gedaan door goedkope lonen landen.... Tijd om degelijk te testen is er niet.... Zoals ik al eerder zei... alle waar voor zijn geld...
    Wat overigens niet betekent dat het een miskoop hoeft te zijn... Als jij er een koopt, en je bent er gelukkig mee en je hebt er geluk mee... Kun je jaren plezier van hebben.....
    En ja ik heb wel de nodige ervaring met klones.... zat van gebouwd door de jaren heen....En naast mij meerderen...
    Nico


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik dacht dat de 5e3 deluxe reissue wel point to point werd gebouwd maar de rest niet?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Het nadeel van de huidige generatie zit hem met name in de printplaten. Een oude bak heeft het voordeel dat je overal bij kan. Bij de PCB moet de print eruit om aan de onderkant te komen als je een component wil vervangen. En daar gaan de meeste kosten in zitten.
    En aannemen dat er goede versterkers gebouwd worden in deze tijd.... Terwijl wij allemaal voor het goedkoopste van het goedkoopste van het aller goedkoopste gaan?......
    ik ben er tamelijk zeker van dat de gemiddelde versterker van tegenwoordig beter is dan de gemiddelde versterker van 50 jaar geleden. Wat velen wel es vergeten is dat er vroeger ook erg veel brol werd gemaakt. Vroeger waren sommige dingen beter, maar zeker niet alle... Ik had onlangs nog een kapotte hershey bar pu van deArmond op de werkbank - ja ik weet het, ze klinken geweldig als ze werken, maar Wat Een Krakkemikig Ding qua constructie. zou een moderne Chinees beschaamd over zijn

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top