Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 66
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Rendement loont meer dan vermogen. Rendement wordt opgegeven als eff(iciency), bijvoorbeeld: eff=97dB/w/m en dat betekent dat de geluidsdruk (SPL) op een meter afstand van de speaker dan bij 1 watt 97dB bedraagt.

    Een gitaarspeaker als de Celestion G65 haalt een rendement van meer dan 100 dB bij 1 watt.

    De formule om te berekenen hoe hard je zult gaan is vrij simpel: 10Log P+eff.

    Als je nou je zakjapanner pakt en je voert 100 in van 100 watt en je drukt op Log, dan is de uitkomst 2. Maal 10 is dat 20 en dat kun je optellen bij het rendement van de speaker. Dus zo'n Celestion haalt met 100 watt meer dan 120 dBA en dat is snoeihard.

    Neem je een hi fi speaker als de Kef hi fi speakertjes uit de jaren 70, dan hebben die een rendement van minder dan 80dB/w/m, terwijl een echt goede PA speaker boven de 100dB komt. Dat ga je met vermogen nooit meer goed maken want die PA speaker gaat met 100 watt harder dan die Kef met 5000 watt als hij daar tegen zou kunnen.
    Dank je wel voor de uitleg, het klinkt een beetje ingewikkeld voor mij maar ik begrijp wat je bedoeld.
    De eigenaar van een Keymusic filiaal heeft me dat volgens mij jaren geleden eens proberen uitleggen maar dit is een beetje duidelijker.

  2. #42
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Je moet je voorstellen dat een hoog rendement speaker een enorm sterke magneet heeft, een relatief grote spreekspoel en een zeer nauwe spleet waar die in beweegt.

    Het nadeel is dan weer dat hij een beperkt gebied van het frequentiespectrum beslaat, maar daar gaat hij dan ook heel hard.

    Een mid driver als de JBL 2445 heeft een cone van 2 inch en die is van fenolhars. Die schroef je op een hoorn en je haalt met één hele watt 112 dBA en met 50 watt bijna 130 dBA. Daarmee vliegen de vullingen uit je kiezen.

    Rendement kost dus minder dan vermogen, want een echt goede zware versterker, die goede controle heeft op je dure speaker, kost een stuk meer.

    Goedkope flutversterkers blazen de speaker weg.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Mooi verhaal maar uiteindelijk gaat het om wat je effectief aan dB's eruit gooit. Han houdt van vroegah en komt met een Altec Lansing speaker die je nergens in zult vinden, al was het maar omdat het bedrijf eigenlijk niet meer bestaat. Jij wil een alles-in-een oplossing en die zijn er zat. Han heeft zeker gelijk over de dB's en het is dus goed om naar de SPL te kijken. De Turbosound Milan M15B komt er prima uit met 134 dB en dat voor 500 EUR...!!

  4. #44
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Die heeft 2200 watt nodig om die 134 dB te halen, hetgeen betekent dat hij een rendement heeft van iets meer dan 100 dB bij 1 watt en dat is behoorlijk voor een basspeaker.

    Ik vraag me wel af hoeveel en welke speakers daar in zitten, want ik ken geen speaker die 2200 watt lust.

    Ik vraag me ook af hoe dat kan voor die prijs, want het is wel heel erg goedkoop.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Die heeft 2200 watt nodig om die 134 dB te halen, hetgeen betekent dat hij een rendement heeft van iets meer dan 100 dB bij 1 watt en dat is behoorlijk voor een basspeaker.

    Ik vraag me wel af hoeveel en welke speakers daar in zitten, want ik ken geen speaker die 2200 watt lust.

    Ik vraag me ook af hoe dat kan voor die prijs, want het is wel heel erg goedkoop.
    Oh ok, jij weet dus wat voor speaker er in zit en hoe die kast in elkaar zit..... vertel!

  6. #46
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    FF beter lezen Erik, ik beweer dat nergens, maar ik kan niet eens een goede 2200 watt versterker bouwen voor die prijs.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    FF beter lezen Erik, ik beweer dat nergens, maar ik kan niet eens een goede 2200 watt versterker bouwen voor die prijs.
    Nee, jij stelt dat 'ie 2200 Watt moet halen om op die SPL te komen.
    Die heeft 2200 watt nodig om die 134 dB te halen
    En dan is mijn vraag ineens niet meer zo gebaseerd op fout lezen.



  8. #48
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Nee, jij stelt dat 'ie 2200 Watt moet halen om op die SPL te komen. En dan is mijn vraag ineens niet meer zo gebaseerd op fout lezen.
    Sorry Erik, maar jouw lees skills kunnen beter.

    Uit jouw link:

    Actieve 15" subwoofer

    • Vermogen: 2200 W
    • Klark Teknik class D technologie
    • Frequentiebereik: 35-150 Hz
    • Maximum niveau: 134 dB
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Maar dan is het toch helemaal ok....? Of ging het meer om gelijk dan om SPL...??

  10. #50
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Nee, waar het om gaat is dat ik geen speaker ben tegengekomen die 2200 watt aankan, dus moeten er meerdere speakers in zitten.

    Bovendien ken ik heel wat goede poweramps, maar voor 499 euro kan ik er niet eens zelf een bouwen van 2200 watt.

    Dus vraag ik me af hoe ze het kunnen doen voor die prijs, snappie?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top