Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Frets en hun afmetingen

    Hoi iedereen,
    ik wil een of twee frets vervangen op mijn strat, maar ik kom er niet uit welke fretdraad ik hiervoor moet hebben.
    De maten, vaak ook nog in inches, die men weergeeft lijken geen betrekking te hebben op mijn losse fret(s).
    Het gaat vaak over 0,1 mm en het is lastig om dit, zowel op de fret als de uitsparing in de hals, op te meten; het lijkt me niet goed om 'n uitsparing te hebben van 0,5 mm en frets te bestellen van 0,6 mm.
    Kan iemand me wat wijze raad geven?

    M.vr.gr.
    Frans
    Laatst gewijzigd door soepel58; 23 november 2022 om 20:55

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Ik adviseer om even met de gitaar langs een gitaar ( afsteller ) bouwer te gaan.
    Want met deze vragen vrees ik dat de gitaar niet goed gaat komen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soepel58 Bekijk bericht
    Hoi iedereen,
    ik wil een of twee frets vervangen op mijn strat, maar ik kom er niet uit welke fretdraad ik hiervoor moet hebben.
    De maten, vaak ook nog in inches, die men weergeeft lijken geen betrekking te hebben op mijn losse fret(s).
    Het gaat vaak over 0,1 mm en het is lastig om dit, zowel op de fret als de uitsparing in de hals, op te meten; het lijkt me niet goed om 'n uitsparing te hebben van 0,5 mm en frets te bestellen van 0,6 mm.
    Kan iemand me wat wijze raad geven?

    M.vr.gr.
    Frans
    0.1 millimeter is ongeveer de dikte van 1 a4-papiertje. Dat is dus niet heel veel. Het probleem is dat je nu een fretdraad erop wilt zetten met dezelfde maat, maar je hebt géén idee hoeveel de bouwer/fabriek van die frets af heeft gebikt tijdens het vlakken en crownen.

    Wat je mijns inziens het beste kan doen is je richten op de breedte van de fret, óp het fretboard. Daar haal je tijdens het crownen in principe niks vanaf (als je dat wel doet loop je het risico in je board te vijlen: geen goed idee dus).

    Als je dus als gemiddelde bijvoorbeeld 3.1mm meet, kan je dus rustig fretdraad kiezen dat diezelfde breedte heeft. Als het láger is dan wat je nu hebt, niet doen. Dan moet je de rest weer gaan vlakken! Hoger is prima: met een fretrocker en een vijl kan je dan keurig de fret op hoogte brengen.

    Wat je bedoelt met uitsparing snap ik niet helemaal. Doel je op de fretslot? De norm is dat een fretslot 0.6mm is maar dat kan verlopen als je de frets eruit hebt gehaald.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benwave Bekijk bericht
    Ik adviseer om even met de gitaar langs een gitaar ( afsteller ) bouwer te gaan.
    Want met deze vragen vrees ik dat de gitaar niet goed gaat komen
    Precies dit. Ook gezien eerdere topics van TS. Blijf er van af als kennis ontbreekt en laat het over aan iemand die dat wel heeft.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 24 november 2022 om 18:30

  5. #5

    Standaard

    Hier kan ik iets mee, Orpheo. Bedankt!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    De kans dat je fretslot nog net zo dun is als origineel nadat je de fret eruit hebt gehaald is nihil. Belangrijker is dat het slot diep genoeg is. Of dat er geen rommel in achter blijft. Dat met behulp van een papiertje dus wel even checken.

  7. #7

    Standaard

    Heel erg bedankt, allemaal!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top