Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard roller bridge voor les paul achtige gitaar

    ik heb nooit echt kunnen wennen aan een lespaul brug, vooral om de scherpe bovenkant. nu zag ik diverse roller bridges zoals o.a deze

    https://nl.aliexpress.com/item/Rolle...711094518.html

    er zijn er ook met brass wieltjes.

    maar mijn vragen zijn eigenlijk, waarom zou je dit niet doen, of juist wel, wie heeft er ervaring mee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    roller bridge ter vervanging van een gewone tune-o-matic heb ik toegepast op m'n firebird/fenderbird maar alleen maar omdat ik er ook een maestro vibrola bij heb gezet (en Grover mini locking rotomatics...). Zulks omdat ik vind dat een maestro vibrola bij een firebird hoort en met de roller bridge in theorie het ontstemmen wordt ondervangen respectievelijk dat de (omwonden) snaren bij gebruik van de vibrola op de zadeltjes van de t-o-m blijven haken. Meerwaarde voor een roller bridge in combinatie met een stop-staartstuk zie ik zo gauw niet. Maar in jouw geval zou het voordeel van een roller bridge dus gelegen kunnen zijn in het wegnemen van de scherpe zadeltjes.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Dat ding kost nog geen €5. Kopen en testen, lijkt mij.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 maart 2011
    Locatie
    ameland
    Berichten
    155

    Standaard

    let wel op de maten...heb al twee in huis die niet passen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik heb nooit echt kunnen wennen aan een lespaul brug, vooral om de scherpe bovenkant. nu zag ik diverse roller bridges zoals o.a deze

    https://nl.aliexpress.com/item/Rolle...711094518.html

    er zijn er ook met brass wieltjes.

    maar mijn vragen zijn eigenlijk, waarom zou je dit niet doen, of juist wel, wie heeft er ervaring mee?
    Ik heb er nog wel één voor je liggen. Mag je gratis hebben. Zeg het maar.

    Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    de maten van die brug is iets wat ik nog niet weet. vandaag haal ik de gitaar op en dan kan ik de boel gaan opmeten.
    wordt vervolgt ;-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    mijn noorder gitaren dag was vrijdag al begonnen bij Wietse. We hadden al eens eerder afgesproken dat ik zijn L6s copie van het merk Custom zou overnemen.
    Zover ik van hem begrepen had werkten de pickups niet meer en die zitten in hars gegoten dus daar is weinig aan te doen ben ik bang.
    maar ik heb nog een Bill Lawrence l500XL en een oude curved blade l500 liggen dus geluid zal er uiteindelijk wel uitkomen ;-)
    Doel is niet hem origineel te maken, dat houd in dat de draaiknop wel eens zou kunnen wijken voor een 5 standen schakelaar alla Fender.
    maar eerst moeten er snaren op kunnen.

    brugmaten:
    stud schroefdraad: 8mm (denk een gewone M 8 )
    stud brug drager: 7mm (dus het deel dat in het gat van de brug valt)
    brugstuds breedte hartafstand: 7,4 a 7,5cm

    nu is, na veel zoeken, mijn oog gevallen op deze want de meesten zijn met, zo lijkt het dunnere stud schroefdraad
    https://nl.aliexpress.com/item/1-Set...584232447.html

    ziet iemand hier nog bezwaren want ik ben niet zo thuis in LP achtige materie.
    zal vanmiddag wel even foto's posten
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 10 maart 2018 om 12:24

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard foto's




    heb van een van de pickups de draden beetje voor beetje afgesneden en weer opnieuw getest of er nog leven in zit, maar die zijn echt dood.
    op internet gaan ook de meldingen van de oude gibsons L6 dat de kunsthars waarmee de pups gepot zijn het isolatiemateriaal van het pickupdraad over de jaren aantast en dat lijkt dus ook hier zo te zijn.
    kapjes zitten muurvast, hars is bikkelhard dus kapjes zijn niet meer te hergebruiken.

    wat ook te zien is dat de neck maar 2 draden had en de brugpup 3.
    behalve optisch opknappen moet ik dus uitzoeken hoe ik de beide L500 ga aansluiten, al dan niet met de originele draaischakelaar.
    dit laatste wordt misschien nog een uitzoeken hoe deze de pups schakelde, wat sluit je waar aan?

    verder hoe verbazend licht deze gitaar is, ook dunner dan mijn adonis tele, l6 3 cm, adonis 4 cm.
    ik heb er in ieder geval zin in om hier iets van te maken

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Alex was zo vriendelijk mij een brug te sturen.
    jammer genoeg was er een probleem.
    de body van de L6 is vlak, maar de onderzijde van de brug is gebogen. wil je vol contact met de stud schijven dan zouden die schuin in de body moeten staan.


    dus die andere roller bridge besteld en ja hoor, wet van murphy.

    zeer goed verpakt kwam hij netjes aan maar toen bleek dat de dunnen pennen van de brugstuds te dik waren voor de sleuven in de brug.
    het lijkt erop dat de chroomlaagjes op beide ervoor zorgen dat het niet past.



    om het goed te doen zou ik dus de sleuven iets moeten ruimen, maar ik wacht eerst de reactie van de verkoper maar eens af.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Alex was zo vriendelijk mij een brug te sturen.
    jammer genoeg was er een probleem.
    de body van de L6 is vlak, maar de onderzijde van de brug is gebogen. wil je vol contact met de stud schijven dan zouden die schuin in de body moeten staan.


    dus die andere roller bridge besteld en ja hoor, wet van murphy.

    zeer goed verpakt kwam hij netjes aan maar toen bleek dat de dunnen pennen van de brugstuds te dik waren voor de sleuven in de brug.
    het lijkt erop dat de chroomlaagjes op beide ervoor zorgen dat het niet past.



    om het goed te doen zou ik dus de sleuven iets moeten ruimen, maar ik wacht eerst de reactie van de verkoper maar eens af.
    nooit gezien, die bovenste brug, idioot ook want ook voor een gebogen top is dit nonsens. studs boor je recht. op te lossen met wat gevijl, dat wel.

    Qua rollerbrug, en zeker als het een goedkope is, zou ik oppassen, nogal wat van die systemen rollen helemaal niet, druk snaren op de zadels is te hoog voor de asjes, waarbij dus bij vele rollerbridges de snaren gewoon over de rolzadels schuiven en er dus niks rolt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top