Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 9 EersteEerste ... 56789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 82
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat wij op moeten houden met waarschuwen. tmms wil er niets van weten en ik heb het idee dat hij volwassen genoeg is om zijn eigen pad te kiezen.

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Bij het afstellen van de versterker moet de versterker aan met een open chassis. Dat is het riskante moment.
    Als de versterker werkt en ingebouwd aanstaat is het risico erg klein op ongelukken.

    Als er gelijkgerichte hoogspanning, bijvoorbeeld van een losgeraakte centertap, op het chassis zou komen, treedt er een kortsluiting op tussen voeding en chassis en gaat de zekering door. De potentiaal op het chassis blijft nul.

    Als een secundaire hoogspanningswikkeling los zou raken en contact zou maken met het chassis komt het aan op de aarding van de versterker. Zonder aarding staat er dan ongeveer 340V wisselspanning op het chassis en op de gitaar. Volgens mij is dit het ergste dat kan gebeuren en is niet best maar staat op zich los van de hoge gelijkspanning.

    Zover mijn kennis wat veiligheid betreft. Belangrijk thema, maar bang makerij is ook niet nodig lijkt mij.

  3. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zoals?
    Ooit een EL34 ingesteld op een ruststroom van 400mA bij een - overigens bij iedere post
    weer toenemende - anodespanning van inmiddels 1000 Volt?

    De enige plek waar deze versterker ooit gaat spelen is in de dromen van de TS. Dit project gaat ook pas het vijfde jaar in, het eerste bericht is al uit 2018... 😃

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    De wereld is al vluchtig genoeg

  5. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    . Dit project gaat ook pas het vijfde jaar in, het eerste bericht is al uit 2018... 
    Correctie. 7, 5-de jaar. Halverwege 2015 wassie onder een andere naam ook al aan het klooien en waren we hem ook al tevergeefs waarschuwingen aan het geven..... Misschien heeft Erik wel gelijk en moeten we accepteren dat hij oud en wijs genoeg om z'n zelfbeschikking te kiezen. Als hij geen kinderen heeft komt hij wellicht nog in aanmerking voor een Darwin Award :-)


    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...auratie-DEA200
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Bij het afstellen van de versterker moet de versterker aan met een open chassis. Dat is het riskante moment.
    Als de versterker werkt en ingebouwd aanstaat is het risico erg klein op ongelukken.

    Als er gelijkgerichte hoogspanning, bijvoorbeeld van een losgeraakte centertap, op het chassis zou komen, treedt er een kortsluiting op tussen voeding en chassis en gaat de zekering door. De potentiaal op het chassis blijft nul.

    Als een secundaire hoogspanningswikkeling los zou raken en contact zou maken met het chassis komt het aan op de aarding van de versterker. Zonder aarding staat er dan ongeveer 340V wisselspanning op het chassis en op de gitaar. Volgens mij is dit het ergste dat kan gebeuren en is niet best maar staat op zich los van de hoge gelijkspanning.

    Zover mijn kennis wat veiligheid betreft. Belangrijk thema, maar bang makerij is ook niet nodig lijkt mij.

    Het is ook vooral de manier waarop... Als je onervaren bent en niet de kennis hebt, stel je dan op zn minst open voor advies van de heren hier, probeer te snappen wat je aan het doen bent ipv kant en klare brokken aan elkaar plakken wat je vind op internet, en probeer niet over te komen of je exact weet waar je mee bezig bent op het gebied van veiligheid.

    Wel een troost in ieder geval; als in jouw ogen de bias afstellen het enige gevaar is. Met een Ua van 1000V en een gegokte kathode weerstand, kom je niet tot het afstellen van de bias. Hoe heet dat bedrijf ook alweer? Klik-aan-klik-uit? En een tip, bestel alvast wat reserve setjes eindbuizen.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 16 januari 2023 om 11:12
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Even terug naar alcohol nevelen, excuus AE-europe, ze wikkelen spoelen en trafo's op maat, goede kwaliteit en weinig geld
    Ben geinteresseerd hoor. Ook interessant om te lezen wanneer en hoe het stagneert wat advies betreft.
    Anyway, de kathode weerstanden moeten ongeveer de helft van de afstelling doen, de andere helft met negatieve voorspanning, stond ergens. Nu er nog achter zien te komen hoeveel stroom er door welke weerstand moet. Nog geen datasheet gevonden waar ik wijzer van wordt helaas.
    Net nieuwe buizen besteld, JJ EL34II, hoop dat ze een tijdje meegaan.
    klik-aan-klik-uit valt mee, ik schiz de laatste tijd wel korte halve sprintjes aan elkaar, vreselijk vermoeiend

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Ben geinteresseerd hoor...... Ook interessant ........stond ergens.......Nu er nog achter zien te komen........ Nog geen datasheet gevonden waar ik wijzer van wordt........Net nieuwe buizen besteld........... hoop dat ze een tijdje meegaan.


    .......vreselijk vermoeiend.........
    Breek me de bek niet open tommus. Je vindt het gewoon leuk om de boel op te naaien want 7+ jaar terug stelde je exact dezelfde vragen. Hoezo wijzer worden? Wanneer dan? Waarvan dan? Hoe dan?

    Blijven hopen man.

    Ik zeg "sagrada familia is tot nu toe de winnaar" maar je komt een heel end.

    Ik besteed mijn aandacht liever aan serieuze mensen
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Gottegot, wat weer een negatieve insteek Nog drie maanden, voorjaar

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Het is echt of je geheel in je eigen wereld zit. Je negeert alles wat je niet wil horen, sterker nog, je bent brutaal als mensen hun kennis niet gebruiken om jouw versterker te bouwen en het niet kant en klaar aanleveren op een presenteerblaadje.

    JJ buizen zijn over algemeen de beste datasheets van te vinden. https://www.jj-electronic.com/images...opis_002_v.jpg
    Hiermee moet het lukken. Lees de website van de valvewizzard nog eens door, en dan moet je vast terug kunnen komen met zinnige vragen waar mensen mogelijk nog zin in hebben om zinvol op te reageren.

    Je hebt ook wel eens meegelezen en gereageerd in mijn versterker topics. Dan weet je dat ik ook echt nog geen amp guru ben en veel (wellicht domme) vragen stel. Maar jezelf iets anders opstellen en proberen wat meer zelfstudie te doen, vergroot wel de kans op goed advies.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 16 januari 2023 om 22:02
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top