Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 58
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    De powerplant jr. heeft vijf galvanisch gescheiden uitgangen, naar voorbeeld van weet ik niet meer. Misschien dat de verschillende stabilisatie-schakelingen door goedkope componenten eerder storing geven dan het origineel. Maar hij heeft dus vijf wikkelingen op de trafo, het ding is alleen voor het trafootje z'n geld al waard.
    Laatst gewijzigd door tmms; 11 oktober 2017 om 13:16

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Ik vind het wel opvallend dat een voeding met geïsoleerde uitgangen blijkbaar helemaal de shit is, maar dat we niet precies weten wat dat is en vanaf welke mate van isolatie goed genoeg is...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik vind het wel opvallend dat een voeding met geïsoleerde uitgangen blijkbaar helemaal de shit is, maar dat we niet precies weten wat dat is en vanaf welke mate van isolatie goed genoeg is...
    Het is niet dat het één altijd beter is dan het andere alleen mag je er wel vanuit gaan dat bij een multi-voeding met geïsoleerde uitgangen de kans op storingen minder is. Alleen de mate van kwaliteit en QC is nog wel eens wisselend. Zo heeft Truetone afgelopen jaar een prachtig nieuwe multi-voeding gebouwd en kort na de lancering regende het klachten op bijvoorbeeld de GearPage over stroom pieken en uitvallende uitgangen. Dus de betrouwbaarheid stond aardig ter discussie. Een merk als Voodoo Lab is gewoon bewezen kwaliteit, misschien niet de beste voeding op het gebied van shielding en het kleinste magnetisch strooiveld maar wel robuust gebouwd voor jaren speelplezier.

    Ik vraag mij alleen af of de techniek achter geïsoleerde uitgangen verschillend kan zijn? Zo heb je een voeding van Mooer die zegt 'isolated' te zijn maar deze wordt gevoed middels een 12V adapter met een verlengsnoertje in een verdeelkastje met 8 uitgangen van 9V - 300mA. Dus geen spoel met 8 afzonderlijke windingen maar een adapter in een verdeeldoos? Wat is hiervan het verschil vraag ik mij dan af?

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    De powerplant jr. heeft vijf galvanisch gescheiden uitgangen, naar voorbeeld van weet ik niet meer. Misschien dat de verschillende stabilisatie-schakelingen door goedkope componenten eerder storing geven dan het origineel. Maar hij heeft dus vijf wikkelingen op de trafo, het ding is alleen voor het trafootje z'n geld al waard.
    Ik denk dat je de Fuel Tank Jr. (T-Rex) bedoeld, daarmee lukte het idd wel om 2 uitgangen in serie te zetten,
    en dan bedoel ik bromvrij ...

  5. #45

    Standaard

    De eerste drie reacties in dit topic zijn misschien wel interessant om te lezen: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjtevel Bekijk bericht
    De eerste drie reacties in dit topic zijn misschien wel interessant om te lezen: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415
    Ik beb dit verhaal al eerder gelezen. Duidelijk toch!

    Dit was alleen hetgeen de nieuwe Truetone multi power supply ook last van heeft namelijk: 'Daarnaast geeft de One Spot een piek van >10V per 2 seconde (wat bepaalde chips kan frituren)'. Ik had het eerder over stroom pieken (post #43) maar ik bedoelde dus spanningspieken.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik vind het wel opvallend dat een voeding met geïsoleerde uitgangen blijkbaar helemaal de shit is, maar dat we niet precies weten wat dat is en vanaf welke mate van isolatie goed genoeg is...
    Het belangrijkste is denk ik voorkomen van een aardlus. Met een daisy chain lus je alle voedingspluggen door en zijn alle plussen en minnen (massa's) zo verbonden. Tegelijk verbind je met de patchkabels via een tweede weg ook alle massa's door. Dat is een aardlus en kan een waarneembare brom opleveren.

    Als je dus al een massaverbinding via patchkabels hebt, moeten niet ook alle minnen van de voedingen aan elkaar. Als je ieder pedaal met een eigen lichtnetadaptertje voedt is er geen probleem, behalve dan dat er een paar lange stekkerblokken op je pedalboard zitten.

    In die zin is de Powerplant Jr. een ideaal apparaat, een trafo met een aantal aparte secundaire wikkelingen, apart gelijkgericht en gestabiliseerd en geen doorgeluste massa. Zeg maar 5 adapters in 1 doosje:



    Dat blauwe ding is de trafo, meteen rechts ervan zie je 4 gelijkrichters en erboven ook nog eentje, je ziet de elco's en helemaal rechts zie je een rijtje stabilisatoren en links boven ook nog eentje. 5 t.o.v. elkaar gescheiden voedingen dus.

    Die Mooer Micro werkt iets anders. Daar gaat 12V DC in en er komt 8x 9V DC uit. Daar zitten dus DC-DC-converters in. Dat zijn geheid schakelende omzetters en daarbij is het per omzetter zo dat de ingangs- en uitgangs-min (massa) niet hard verbonden is. Dus ook de minnen van alle uitgangen onderling niet.

    Galvanisch gescheiden is het als er echt geen Ohmse verbinding tussen in en output is. Bij een trafo is dat zo, bij DC-DC converters is dat maar de vraag en mogelijk dat men daarom daar de term 'isolated' gebruikt.
    Laatst gewijzigd door Plant; 11 oktober 2017 om 19:26
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    De powerplant jr. heeft vijf galvanisch gescheiden uitgangen, naar voorbeeld van weet ik niet meer. Misschien dat de verschillende stabilisatie-schakelingen door goedkope componenten eerder storing geven dan het origineel. Maar hij heeft dus vijf wikkelingen op de trafo, het ding is alleen voor het trafootje z'n geld al waard.
    Goedkope componenten kan wel meevallen. Een gemiste kans is het niet koelen van de stabilisatoren.

    Zo'n stabilisator (78xx serie of LM317) heeft een zeker spanningsverschil over in- en output nodig om goed te werken, doorgaans minimaal 3V en dat is dan onderkant rimpel op de elco. Dus effectief moet het spanningsverschil groter zijn.
    Als je dan een paar honderd mA zou willen afnemen is de dissipatie in de stabilisator zo richting 1 Watt.

    Ongekoeld gaat dat misschien nog, maar bedenk dat dit soort stabilisatoren meerdere beveiligingen hebben en de uitgangsspanning terugregelen als de dissipatie te hoog wordt.
    Dat kan dus leiden tot een alsnog ongestabiliseerde en te lage uitgangsspanning.

    Wat losse koelprofieltjes of 1 profiel met isolatiematjes of mica met pasta (metalen huis is massa en die moeten dus ook hier elektrisch gescheiden) zou al wonderen doen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Een merk als Voodoo Lab is gewoon bewezen kwaliteit, misschien niet de beste voeding op het gebied van shielding en het kleinste magnetisch strooiveld maar wel robuust gebouwd voor jaren speelplezier.
    Zo, dat kun je wel zeggen ja...de Pedalpower 2+ mocht ik best een kilometer van mijn wah af monteren, wat een drama anders.
    Dat is trouwens ook meteen het nadeel van 2 Powerplant Jr's tov 1 Pedalpower 2+: als je een aantal pedalen hebt die er gevoelig voor zijn, heb je relatief veel oppervlakte onder je plank vol hangen met voeding.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Tja, een wah bevat ook een spoel en vormt op zo'n korte afstand in feite een trafowikkeling.
    Serieus afschermen met mu-metaal en/of een voeding kiezen met ringkerntransformator.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top