Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 63
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    De huidige analoge Iwatsu's(tot 1 Ghz) .. zijn zo verschrikkelijk goed... en duur.
    Ach, ik ben nog steeds te spreken over mijn ouwe bakkie. Nadeel vind ik wel dat er geen geheugen op zit. Dat geheugen heb ik voor die speciale gevallen maar in een extern trommeltje gemaakt maar zelden nodig.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    De huidige analoge Iwatsu's(tot 1 Ghz) .. zijn zo verschrikkelijk goed... en duur.

    zoekzoek..
    deze dus:
    Helaas de directie van VE vond dat te duur
    Nico


  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Helaas de directie van VE vond dat te duur

    grin.
    De onder de leCroy verkochtte LA354 versie van bovenstaande apparaten, 500Mhz, had een prijskaartje van 27 mille. Dollar, maar het blijft een hoop geld. De 2e schaften we, onder de vlag van m'n toenmalige werkgever, toch maar aan van Ebay voor 2500 dollar. Ik geloof niet dat ik het ooit zo snel voor elkaar heb gekregen om budget vrij te krijgen voor een aankoop van een non-approved supplier. De TS81000 werd later netjes via de EMV benelux aangeschaft toen 500 Mhz echt te krap werd. Jammergenoeg heb ik daar maar een jaar mee mogen werken voor het "goedkoper in China" grapje me bij het UWV lansstuurde. Maar da's gelukkig achter de rug. Wat er met "m'n" TS81000 is gebeurd weet ik niet maar ik vrees dattie voor een budgetbedrag aan een opkoper is verkocht.

    @ Frans,
    Je gebruikt de goede Smiley. En dan niet eens voor de specs maar veel meer nog voor de ontzettend intuitieve user interface van het ding. Ik geloof niet dat ik verder ooit een scope ben tegengekomen die zo soepel bedient.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #55
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Goed, voordat dit topic helemaal verzandt in een - overigens vriendelijk & best interessant -"mine goes to 11"-onderonsje:

    Heren scoopologen, hebben de OT & verder geïnteresseerden nog baat bij verdere info?
    Wat te denken van "dual trace" vs. "dual beam" ?

    Graag uw reacties!

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Goed, voordat dit topic helemaal verzandt in een - overigens vriendelijk & best interessant -"mine goes to 11"-onderonsje:

    Heren scoopologen, hebben de OT & verder geïnteresseerden nog baat bij verdere info?
    Wat te denken van "dual trace" vs. "dual beam" ?

    Graag uw reacties!
    Dual beam: 2 onafhankelijke stralen.
    Dual trace: 2 kanalen die door 1 straal zichtbaar worden gemaakt.
    Maakt verder voor ons gebruik weinig uit.
    Nico


  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dual beam: 2 onafhankelijke stralen.
    Dual trace: 2 kanalen die door 1 straal zichtbaar worden gemaakt.
    Maakt verder voor ons gebruik weinig uit.
    Dual beam is geheel onafhankelijk te sturen, verder zinloos voor de beginnende scopeooloog .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Goed, voordat dit topic helemaal verzandt in een - overigens vriendelijk & best interessant -"mine goes to 11"-onderonsje:.....
    Mijn excuus voor het ongewild "kapen" van het topic, waar het hard van vol is........
    Moet van moeders zelf het kwijl opdwijlen van gisteravond.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 juli 2010 om 08:47
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Toch even inhakend op de voorgaande post hier nog wat extra info voor de geinteresseerde onder jullie:

    Een dubbestraals scope heeft eigenlijk een beeldbuis met maar één elektronenkanon en dus maar één straal. Door een trucje toe te passen kunnen we toch twee stralen laten zien alsof we een dubbele beeldbuis hebben. In de scope zitten twee gelijke versterkers met ieder hun eigen input schakelaar. Vergelijk dat maar met de volume regeling van je amp.

    Het horizontaal schrijven van de straal (de tijdbasis) wordt gedaan door een in frequentie instelbare zaagtand oscillator. Deze laat de straal langzaam (relatief) van links naar rechts over het scherm bewegen om aan het einde weer snel terug te bewegen naar het begin (de terugslag). Precies op dezelfde manier zoals de meeste van ons een brief schrijven. De enige uitzondering is dat de scope steeds op dezelfde regel blijft schrijven. Om het leesbaar te houden moet de straal dan wel precies over de voorgaande straal geschreven worden anders wordt het een zooitje. Voor dit verschijnsel zorgt dan weer de sychronisatie schakeling wat voor nu even te ver gaat.

    Tijdens het schrijven van de straal wordt het signaal van de versterker toegevoerd aan de verticale afbuiging waardoor deze de (verticale) beweging van het signaal grafisch zal uitschrijven. Zoals de rol waarmee de trillingen van een aardbeving worden geschreven.

    Het trucje waarmee toch twee signalen tegelijk op het scherm getoont kunnen worden gaat als volgt:

    Er is een schakeling (de chopper) welke heeeeel snel beurtelings de ene ingang verwisselt met de andere. In één horizontale schrijfbeweging kan dit wel een paar miljoen keer gebeuren, afhankelijk van de ingestelde frequentie's. Natuurlijk kan er maar een kanaal tegelijk getoont worden omdat we uiteindelijk maar één spoor hebben. Dat laatste klopt ook maar het "in stukjes geknipte" spoor is zo fijn van resolutie dat dit nauwelijks zichtbaar is. Als je goed kijkt kun je zien dat het gebruik van de chopper ten koste gaat van de helderheid wat logisch is.

    Om het nog iets ingewikkelder te maken zijn er ook zeldzame scope's welke een "dual beam" hebben. In de buis zitten dan twee elektronen kanonnen ipv één. Deze zijn volledig afzonderlijk te beheren met hun eigen tijdbasis, helderheid etc. Er schijnen zelfs CRT's te zijn met nog meer elektronenkanonnen.

    Mocht er behoefte zijn aan meer uitleg kan dat hier best besproken worden denk ik.


    Verder staan er op mijn site nog een paar (vitage) docjes waar je je hart mee kan ophalen.

    praktisch werken met de scoop

    oscilloscope basics


    101 proeven met de scoop


    have fun

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 juli 2010 om 10:02 Reden: typo
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vintage maar nooit veranderend. Zitten leuke grapjes tussen!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Die boeken liggen bij ons ook op school in de kast volgens mij. Maar die worden zover ik weet niet meer gebruikt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top