Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 94
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ellisvertellis Bekijk bericht
    3db erbij heet toch een "verdubbeling in volume", oftewel "dubbel zo luid"?? Of wat mis ik hier?
    10 dB is ongeveer een verdubbeling van het waargenomen geluid, niet 3dB. Stel jouw 10W versterker produceert 100dB. Wanneer je er twee naast elkaar zet, heb je 2x10 = 20W. Echter zullen die twee dan samen 103dB. Vier versterkers is dan 106dB, 8 versterkers (dus 80W) is 109dB en 10 versterkers zou 110dB zijn: een verdubbeling. Daarom is er een vuistregel dat je 10x zoveel vermogen nodig hebt, voor een verdubbeling in volume.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    10 dB is ongeveer een verdubbeling van het waargenomen geluid, niet 3dB. Stel jouw 10W versterker produceert 100dB. Wanneer je er twee naast elkaar zet, heb je 2x10 = 20W. Echter zullen die twee dan samen 103dB. Vier versterkers is dan 106dB, 8 versterkers (dus 80W) is 109dB en 10 versterkers zou 110dB zijn: een verdubbeling. Daarom is er een vuistregel dat je 10x zoveel vermogen nodig hebt, voor een verdubbeling in volume.
    Ok thnx! Niet zo voor de hand liggend allemaal voor een leek.

    Wat ik onthoud: een 16 Ohm speaker in een 8 Ohm cab verliest enkel wat volume t.o.v. een 8 Ohm speaker...

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Geeft niks, daar is het forum voor. Overigens veranderd de klank ook enigsinds, maar dat zal subtiel zijn.

  4. #54
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 november 2009
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    16

    Standaard

    Ik had een vraagje -misschien niet voor dit forum maar dan hoor ik het wel. Ik wil de LS uitgang van een buizeneindtrap (hifi stereo versterker) "beveiligen" met een weerstand van 200 Ohm/10W parallel. De reden is dat ik de LS via een schakelaar uitschakel als ik de koptelefoon gebruik (56 ohm on serie). Zonder de 200 Ohm weerstand krijgt de koptelefoon natuurlijk veel te veel vermogen. Om het niet nog ingewikkelder te maken is de concrete vraag: heeft een weerstand van 200 Ohm parallel aan de 8 Ohm uitgang van een buizenversterker invloed op de werking of het geuid(sbeeld)?

    Groetjes,
    Charles

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Heeft die versterker niet al een geschikte koptelefoonuitgang, geschikt voor (hoogohmige) koptelefoons?
    Ik zou iets maken zodat de LS uitgang nog steeds ongeveer 8 Ohm "ziet".
    Bijv 1 en 7 Ohm spanningsdelertje in serie en over die 1 Ohm sluit je de koptelefoon aan. Die verzwakkers zijn vast ook wel te koop.

    Als je dit schakelbaar maakt heb je bij gewoon luidsprekergebruik ook geen zorgen over aantasting vh geluidsbeeld. (= gevaarlijk terein voor hifi-puristen en andere zeloten )

    YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Hey Charles
    Per definitie zal het geluid veranderen. Immers je hebt er een koptelefoon op zitten. Daarnaast zou ik de juiste impedantie gebruiken. Dus 8 ohm. Van daar uit maak je een spanningsdeler om de spanning naar beneden te brengen op de koptelefoon. Anders heb je grote kans dat hij uitfikt.
    Nico


  7. #57
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 november 2009
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    16

    Standaard

    FF en Nico, bedankt voor jullie reactie. Misschien was ik toch niet helemaal duidelijk. Ik heb een Sony VFet versterker waarvan ik het voorversterker gedeelte wil gebruiken. De VFets zijn uitgefikt en nu wil ik de eindtrap vervangen door een "Lafayette achtige" eindtrap met per kanaal 2x EL84. In het Lafayette schema is een koptelefoonaansluiting op de uitgang voorzien waarbij de luidspreker wordt uitgeschakeld en de koptelefoon met een serieweerstand van 56 ohm en een vermogensweerstand van 200 ohm naar aarde wordt aangesloten. Op deze manier ziet de OT dus of de luidspreker impedantie of de koptelefoon met bijbehorende spanningsdeler - prima dus. Nu wilde ik de LS keuzeschakelaar van de Sony gebruiken die schakelt tussen A, B, A+B en off. In de off stand wordt de OT kant echter met niets verbonden dus dat leek me niet fijn voor de eindbuizen - vandaar dat ik bedacht om de koptelefoonschakeling inclusief weerstand naar aarde van 200 ohm rechtsteeks op de OT te zetten en dan via de keuzeschakelaar de luidspekers al of niet in te schakelen. In dit geval zit er altijd een weerstand van 200 ohm over de uitgang - ook als er geen Lidspreker is gekozen. Volgens mij maakt dat niet zoveel uit voor de impedantie. 8 ohm wordt dan 7,7 ohm. Dit is dan de hele achtergrond van de vraag.

    Groet,
    Charles

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik heb 't niet helemaal scherp op m'n netvlies wat je bedoelt (het is al laat), maar 7,7 ipv. 8 Ohm maakt voor je OT niet uit en ik betwijfel of je 't hoort.
    Begrijp ik goed dat er in de "off" stand (en zonder koptelefoon) alleen 200 Ohm als belasting voor de OT is? Ik weet niet of dat veilig kan, bij hoog volume...Post anders even een schemaatje, dat praat handiger.

    YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik heb al eens in het verleden hier een aantal metingen gepubliceerd wat er gebeurt met de spanning op de anodes als de impedanties forse mismatches gaan vertonen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ens-gaan-meten
    Als jij 200ohm op de secundair zet (zonder luidsprekers), krijg je een forse mismatch. Dat kan dus schade opleveren voor je eindbuizen. Die OT kan het wel hebben. De stroom is te verwaarlozen. Maar de geinduceerde spanning is een ander verhaal.
    Nico


  10. #60
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 november 2009
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    16

    Standaard

    Sorry mensen, ik heb geen idee hoe ik een schemaatje kan posten. Het schema waar het om gaat is die van de Lafayette Bocama LA224B (staat wel op internet). in dit schema bestaat de koptelefoonaansluiting uit een een serieweerstand van 56 ohm met de secundaire uitgang en een 200 ohm weerstand parallel over de uitgang. Er is een keuzeschakelaar waarbij de secundaire uitgang naar de luidspreker gaat of naar de koptelefoonuitgang met bovenstaande spanningsdeler. In de stand koptelefoon staat de 200 ohm weerstand wel degelijk parallel over de uitgang zonder een luidspreker. Heb inmiddels het probleem op een andere manier opgelost (gebruik nu de B stand om de koptelefoon aan te sturen, indentiek aan het oorspronkelijke schema.

    Groetjes en bedankt voor alle moeite,
    Charles

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top