Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 71
  1. #61
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rufus Bekijk bericht
    Dat klinkt lekker, al kan ik me er geen voorstelling van maken hoe luid dit nou juist is.
    Als ik een crunchende AC30 zonder master hoor terwijl ik ook nog de snaren zelf hoor op het filmpje dan weet ik genoeg Klinkt goed hoor (iPhone en YouTube in acht genomen)
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  2. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Als ik een crunchende AC30 zonder master hoor terwijl ik ook nog de snaren zelf hoor op het filmpje dan weet ik genoeg Klinkt goed hoor (iPhone en YouTube in acht genomen)
    Bedankt! ;-) Vandaag eens met een vriend samengespeeld, en met de hotplate is het echt ideaal!

  3. #63

    Standaard Buizen vervangen van AC30C2

    Ik ben de gelukkige eigenaar van een vox AC30C2 en heb wat vragen over mijn versterker. De versterker is nu al zo'n 2 jaar oud en ik wil voor de zekerheid wat reserve buizen aanschaffen.

    Nu wil ik graag het volgende weten:
    1. Is deze versterker "self biasing"? Op sommige fora wordt beweerd dat de versterker een automatisch bias systeem heeft, klopt dat?

    2. Als de vox AC30C2 inderdaad self biasing is, dan kan ik dus zelf de power tubes vervangen?

    3. Wat voor een buizen zitten er standaard in de AC30C2, ik wil graag dezelfde klank en tone houden, daarom wil ik precies dezelfde buizen hebben. Of heeft iemand een beter alternatief voor de standaard buizen?

    4. Als ik power tubes aanschaf is het dan van belang dat deze "matched" zijn? Dus in mijn geval moet ik dan een matched kwartet kopen (er zitten vier powertubes in de AC30C2)? En waarom is dit van belang?

    Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden, of door verwijzen naar een andere topic.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Ja, de AC30 is self-biasing (cathode biased). Maar gematchte buizen (per quad gematched) zijn wel aan te raden.

  5. #65

    Standaard

    Bedankt voor je reactie. Ik kan de power tubes dus zelf vervangen, er is geen specifieke kennis vereist om dit te doen? en wat houdt dat "matched" precies in?

  6. #66

    Standaard

    Ik heb even Dr. Tube gecontact en mijn vragen gesteld. Ik dacht ik post het toch maar even, misschien hebben anderen er nog wat aan.

    1. Is deze versterker "self biasing"? Op sommige fora wordt beweerd dat de versterker een automatisch bias systeem heeft, klopt dat?
    De eindbuizen in de eindtrap van deze amp zijn geschakeld volgens het zogenaamde katode bias principe. Dit wordt ook wel verwarrend auto bias genoemd (wat je ook niet moet verwarren met automatische bias). Hoe dan ook buizen geschakeld volgens katode bias regelen inderdaad zelf de bias. Daar valt niks aan af te regelen of te biassen.

    2. Als de vox AC30C2 inderdaad self biasing is, dan kan ik dus zelf de power tubes vervangen?
    Ja, je kan zelf de EL84's in deze amp vervangen. Je hoeft niet te biassen. Plug 'n play.

    3. Wat voor een buizen zitten er standaard in de AC30C2, ik wil graag dezelfde klank en tone houden, daarom wil ik precies dezelfde buizen hebben.
    Dat weet ik niet. Ik heb nog geen AC30C2 hier op de pijnbank gehad. Wat ik bij de andere moderne VOX AC15's en AC30's heb gezien zullen dat wel voornamelijk Chinese buizen zijn. In mijn ervaring klinken JJ EL84's
    duidelijk beter dan de Chinese EL84's. Ze gaan ook nog eens langer mee... De EL84's hebben het in deze amps heel erg zwaar. Verwacht niet veel meer dan 500 speeluur van deze buizen voordat ze "muf" gaan klinken.


    4. Als ik power tubes aanschaf is het dan van belang dat deze matched zijn?
    Ja, dat is van belang, vooral bij een AC30!

    - Dus in mijn geval moet ik dan een matched kwartet kopen? En waarom is dat van belang?
    Dat is nogal een technisch verhaal. De eindbuizen in deze eindtrap staan push-pull geschakeld. Je kan dat vergelijken met de trappers van een fiets. Je wil graag dat beide trappers even lang zijn, dus dat de eindbuizen gematcht zijn. Omdat de vier EL84's in deze amp met één gemeenschappelijke katode weerstanden worden ingesteld is een goede matching nog belangrijker.

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Mijn nederige excuses voor het bumpen van dit jarenoude topic. Ik kon met de zoekfunctie niet zo 1-2-3 recentere AC-30 topics vinden.

    Is er iemand bekend met deze 1992 'Vintage Series' AC30TB uitvoering? Ik kon er niets over vinden op het net.


  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ligt eraan wat je wil weten, het verhaal van drTube is helemaal juist. Dan hebben die chineesjes een speciale opamp welke lastig te krijgen is maar heb die plenty in voorraad. Buizen en elco's is allemaal standaard dus kwa service is het geen enkel probleem mocht er iets mee zijn. Klankmatig moet je op de ervaringsdeskundigen wachten.

  9. #69

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Thanks fellows!

    Showroom is idd een te gekke site! Ik vraag me vooral af, of die houten behuizing origineel is, ik kan over deze uitvoering nergens iets vinden. Wel over een donkerdere uitvoering in een andere houtsoort.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top