Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dorky Bekijk bericht
    Hmm, ja ik ben misschien ook iets te reverb geil haha. Je hebt wel een punt, geheel wordt vaak wollig ja. Misschien moet ik ook gewoon beter leren EQ-en. Invloeden uuuhmm: Soundgarden, The Doors, Gorillaz, Joe Jackson, Radiohead, Alice in Chains, Pantera, Megadeth, Bon Iver, Death, Matt Corby, Pearl Jam, Tool, Blind Melon, Nirvana, Sum 41, Patrick Watson, Metallica, Jeff Buckley, Cynic, Chopin, enz. Vrij uiteenlopend eigenlijk. Dit is meer wat ik luister, ik weet niet in hoeverre het ook invloeden zijn, maar ik denk dat alles wat je luistert wel invloed heeft .
    Een hoop bands die je noemt zijn ook mijn invloeden. Het eerste nummer qua zang deed mij denken aan James Hetfield. Ik heb ook wat andere nummers van je beluisterd op Soundcloud en proefde de Soundgarden cq grunge invloeden. Ik vind je nummers al zeer goed uitgewerkt en als de productie nog net even wat beter zou zijn heb je toch al snel een naar mijn smaak te gek album op de planken liggen. Is ook wel iets om over na te denken, wil je alles zelf doen van nummers schrijven, inspelen tot het zelf mixen en masteren of ligt de focus meer op de eerste twee? Ik doe ook alles zelf maar het mixen en masteren blijft toch een vak apart die soms het creatieve process in de weg kan staan. En veel succes op de HBA!

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Gelukkig heb ik dan ook geen ene reet te zeggen over wat die instellingen hanteren als toelatingseisen. Dus... Gefeliciteerd! Gaaf.

    Luister bijv eens naar de self-titled van Bon Iver, zo veel instrumenten maar ales duidelijk te horen. Dat komt natuurlijk mede juist doordat t allemaal verschillende instrumenten zijn, met eigen timbres etc. Dus kies voor patches etc die n eigen herkenbare sound hebben. Of neem Focus van Cynic (beperk me maar ff tot je lijstje van name dropping), best een ruk geluid maar wel alles hoorbaar. Ik denk door redelijk pittige EQing, wees niet bang om relatief brede banden te cutten bij de één om ze bij de ander weer te laten klinken, of zelfs n tikkie te boosten.
    Haha thanks. Ja, dat vind ik altijd zo zonde van Focus... maar Traced in Air klinkt echt fantastisch. Ik heb ook Gordian Knot helemaal stuk geluisterd, ken je dat? En je hebt gelijk over die self-titled van Bon Iver, heerlijke band om live video's van te kijken ook. Maar dat is sowieso wel een goed album om naar te luisteren wat betreft mixen, alles blijft heel subtiel maar daardoor inderdaad ook goed hoorbaar... Lijkt me toch wel erg tof om ook zo'n grote band samen te kunnen stellen.
    Anyway, heb jij nog tips voor artiesten in de commerciële pop/minder bekende genres?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    klinkt niet verkeerd, maar idd geen showcase, gewoon een eigen compositie. Ik ben gewend dat mensen voor het conservatorium een demo maken waarin ze laten horen waar ze technisch toe in staat zijn. Herman Brood is toch ook geen conservatorium, maar meer gericht op pop muziek in het lagemeen?

    En veel reverb kan best geil zijn, maar hier is het denk ik wel wat te veel.
    Ik denk dat dat wel opgaat voor klassiek of jazz opleidingen, maar niet voor pop opleidingen. Maar je moet wel strak spelen met de juiste techniek hoor, ik ben afgewezen bij de rest vanwege gebrek aan techniek, maar dat is beter te toetsen op de auditie zelf dan met de ingestuurde nummers. HBA is inderdaad geen conservatorium, maar die hebben me meer aangenomen vanwege de ingestuurde nummers dan de auditie. Ik denk dat het niveau ook wel een tikkie lager is op HBA, maar het blijven scholen met tientallen of honderden aanmeldingen en slechts een handje vol plaatsen. Volgend jaar misschien alsnog een keer Amsterdam proberen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Een hoop bands die je noemt zijn ook mijn invloeden. Het eerste nummer qua zang deed mij denken aan James Hetfield. Ik heb ook wat andere nummers van je beluisterd op Soundcloud en proefde de Soundgarden cq grunge invloeden. Ik vind je nummers al zeer goed uitgewerkt en als de productie nog net even wat beter zou zijn heb je toch al snel een naar mijn smaak te gek album op de planken liggen. Is ook wel iets om over na te denken, wil je alles zelf doen van nummers schrijven, inspelen tot het zelf mixen en masteren of ligt de focus meer op de eerste twee? Ik doe ook alles zelf maar het mixen en masteren blijft toch een vak apart die soms het creatieve process in de weg kan staan. En veel succes op de HBA!
    Ja een albumpje maken van die nummers zou leuk zijn, maar je hebt gelijk, mixen en masteren vind ik altijd maar een vermoeiende bezigheid. Eigenlijk zou ik gewoon iemand moeten hebben die dat voor mij doet, al vind ik kloten met VST plugins wel leuk . Maar EQ's en Compressors... ik gebruik ze, maar daar valt veel meer te halen. Thanks!

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dorky Bekijk bericht
    Ik denk dat dat wel opgaat voor klassiek of jazz opleidingen, maar niet voor pop opleidingen. Maar je moet wel strak spelen met de juiste techniek hoor, ik ben afgewezen bij de rest vanwege gebrek aan techniek, maar dat is beter te toetsen op de auditie zelf dan met de ingestuurde nummers. HBA is inderdaad geen conservatorium, maar die hebben me meer aangenomen vanwege de ingestuurde nummers dan de auditie. Ik denk dat het niveau ook wel een tikkie lager is op HBA, maar het blijven scholen met tientallen of honderden aanmeldingen en slechts een handje vol plaatsen. Volgend jaar misschien alsnog een keer Amsterdam proberen.
    conservatorium is HBO, HBA is MBO. Focus ligt bij HBA meer op muziek maken en minder op instrument beheersing, heb ik begrepen. Rockacademie zit daar ergens tussen in.

  4. #14

    Standaard

    Hoewel het helemaal niet mijn genre is vond ik de opnames erg professioneel klinken en volgens mij zit je op de HBA prima op je plek! Mocht je ooit voor een conservatorium opleiding auditeren zou ik je adviseren om 1 van deze nummer uit te kiezen en er 2 andere nummers in andere stijlen bij te zoeken/schrijven omdat het eigenlijk 3x eenzelde genre is terwijl het conservatorium toch veel meer kijkt naar hoe allround je bent, hoe zit e.e.a. qua compositie in elkaar etc.

    Maar ehhh, keep up the good work at HBA!

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    conservatorium is HBO, HBA is MBO. Focus ligt bij HBA meer op muziek maken en minder op instrument beheersing, heb ik begrepen. Rockacademie zit daar ergens tussen in.
    Ik vind deze insteek in zekere zin 'muzikaal verstandiger' aangezien Dorky al heeft laten horen een eigen stijl en goede songwriter te zijn. Op een HBA of RA werken aan een band en je muziek/sound en hoe deze in de markt te plaatsen lijkt mij erg cool en leerzaam. Mocht je succes boeken vanuit deze opleiding met een band kun je altijd nog jezelf technisch en theoretisch bijscholen op een conservatorium. Ik vind muzikanten die alleen conservatorium hebben gevolgd en uiteindelijk een pop/rock band starten over het algemeen te netjes cq minder uitdagend spelen waardoor je in het pop/rock genre toch niet snel boven het maisveld uitsteekt, dit in tegenstelling tot een muzikant die technisch misschien minder goed is maar wel beschikt over een eigen sound en techniek. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk of als je kiest voor klassieke muziek of jazz e.d.

    Ik wilde dat ze in mijn jonge jaren al dergelijke muziek-opleidingen hadden! Ik had het dan wel geweten :-)

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Ik vind deze insteek in zekere zin 'muzikaal verstandiger' aangezien Dorky al heeft laten horen een eigen stijl en goede songwriter te zijn. Op een HBA of RA werken aan een band en je muziek/sound en hoe deze in de markt te plaatsen lijkt mij erg cool en leerzaam. Mocht je succes boeken vanuit deze opleiding met een band kun je altijd nog jezelf technisch en theoretisch bijscholen op een conservatorium. Ik vind muzikanten die alleen conservatorium hebben gevolgd en uiteindelijk een pop/rock band starten over het algemeen te netjes cq minder uitdagend spelen waardoor je in het pop/rock genre toch niet snel boven het maisveld uitsteekt, dit in tegenstelling tot een muzikant die technisch misschien minder goed is maar wel beschikt over een eigen sound en techniek. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk of als je kiest voor klassieke muziek of jazz e.d.

    Ik wilde dat ze in mijn jonge jaren al dergelijke muziek-opleidingen hadden! Ik had het dan wel geweten :-)
    tis een ouwe discussie, en ik denk idd dat de poster goed gekozen heeft, maar ik ben het niet met je eens: er is weinig minder rock en roll dan je eigen composities langs de meetlat van een opleiding te leggen. Je zegt het zelf al: een eigen sound en techniek is waardevol: dat leer je per definitie niet op een opleiding.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Ik ben wel enthousiast, er zit zeker zeer veel potentieel in en ik hoor het graag. Leuk om de laatste tijd meerdere jaren negentig getinte zaken hier gehoord te hebben, ook ik ben daaruit geënt. De soundgardenreferentie in het eerste nummer is inderdaad duidelijk, en ook ik had los van Lo Lands' opmerking een beetje James Hetfield gehoord. In massive zit een overduidelijke tool-rif, en bij within moest ik bij momenten zelfs een beetje aan pearl jam denken.
    Qua modderigheid moet ik zeggen dat ik het veel beter vind dan ik had verwacht na de opmerkingen die al zijn gegeven. Sommige gitaarpartijen zijn misschien wat wollig, maar het stoort me eigenlijk niet en het lijkt zelfs nog niet zo’n slechte keuze. Naar mijn gevoel is er nog voldoende definitie over wanneer dat nodig is. Ik kan de individuele partijen er vlot uithalen, op misschien hier en daar de bas na, wat wederom niet echt als een probleem beschouw. Nu, ik hoor ook wel dat de productie nog beter kan, maar daar heb ik zelf geen kaas van gegeten, kan ik je niet in verder helpen.

    Verder, je vraagt kritische opmerkingen, die kan ik ook geven.
    De nummers zijn niet catchy en het meezinggehalte is erg laag. Til aan deze opmerking zo zwaar als je zelf wilt. Het is een opmerking die ik zelf ook zeer vaak krijg op mijn nummers, en die ik persoonlijk niet heel erg belangrijk vind, maar ik snap dat dat voor veel mensen een zeer belangrijk criterium is.
    De drie nummers liggen kwa sfeer, klank en tempo erg dicht bij elkaar. Zeker als ze dan redelijk downtempo zijn, wordt dat makkelijk een beetje saai. Op zich is dit ook niet echt een probleem, maar wel iets om in het oog te houden als je, zoals je zelf aangeeft, het verder wilt uitwerkt tot een volle plaat.
    Er blijft mij eigenlijk maar 1 opmerking over waarbij ik mezelf niet ga relativeren: hou je accent in het oog. Sommige accenten kunnen flaterend of exotisch zijn, een Nederlands is dat zelden.

    En wat betreft het hele scholingsverhaal dat hieruit aan het voortvloeien is: ik vind het persoonlijk onzin eender welke muzikale opleiding af te doen als waste of time of niet waardevol. Ik kan niet geloven dat je een slechtere muzikant wordt door je opleiding. Buiten de uren, wanneer je klaar bent met lessen en huiswerk, kies je uiteindelijk zelf wat je ervan gebruikt en wat niet. Als het je slechter maakt, zegt dat meer over je eigen kritische geest die niet meer buiten het hokje van je instructies kan denken en enkel die slaafs volgt, dan over je opleiding. In het slechtste geval wordt je er geen betere muzikant van, als het niveau van je opleiding beneden je eigen niveau ligt, en als dat het geval is hoor je dat snel genoeg te merken en stop je ermee. Ik zeg niet dat je op eigen initiatief niet even goed of beter kan worden, door zelf te oefenen, bandjes, coveren, repeteren, god weet wat. Maar als je dan toch over de mogelijkheid en middelen beschikt om dat met een opleiding te doen, kan ik er niet bij waarom dat een minder goede keuze zou zijn.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Had ik er maar een opleiding voor gehad...
    Ik stel voor dat ik je even beantwoord in mijn eigen topic, dan lopen we dorky minder in de weg.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    [QUOTE=Dorky;3172978]Haha thanks. Ja, dat vind ik altijd zo zonde van Focus... maar Traced in Air klinkt echt fantastisch. Ik heb ook Gordian Knot helemaal stuk geluisterd, ken je dat? En je hebt gelijk over die self-titled van Bon Iver, heerlijke band om live video's van te kijken ook. Maar dat is sowieso wel een goed album om naar te luisteren wat betreft mixen, alles blijft heel subtiel maar daardoor inderdaad ook goed hoorbaar... Lijkt me toch wel erg tof om ook zo'n grote band samen te kunnen stellen.
    Anyway, heb jij nog tips voor artiesten in de commerciële pop/minder bekende genres?
    /QUOTE]
    Uiteraard ken ik Gordian Knot, Portal, Aeon Spoke, div gerelateerd solowerk etc Cynic's allereerste concer in NL gezien, pure magie. Ook op de schijf, ondanks de ruk productie. Mjn advies:

    * gooi de deuren helemaal open laat t rock stramien een tijdje los, luister zigeuner muziek uir de Balkan jaren 70 fusion, moderne fusion, live concerten (idd Bon Iver live is moooooi), trap, Karnataka, Bollywood, K-Pop, J-Pop, electro, oldskool jungle, moderne DnB, trap, glitch, etc etc. Maar ook de mierzoete R&B, dance etc van de radio.

    * kijk YouTube tutorials en lees artikelen ove mixen, en gebruik van individuele effecten, waarbij EQ echt op nummer één staat

    * vooral blijven doorgaan, oefening baart echt kunst

    * wees eager, behoud de wil om je altijd te verbeteren blablabla

    * stop met luisteren naar The Doors

    Ik was/ben nogal streng omdat ik dacht dat dit voor conservatorium was (hoorde de jazz er ook niet echt in ), maar nogmaals je hebt n lekkere eigen sound al en blijf gewoon je ding doen. Komt allema

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dorky Bekijk bericht
    Haha thanks. Ja, dat vind ik altijd zo zonde van Focus... maar Traced in Air klinkt echt fantastisch. Ik heb ook Gordian Knot helemaal stuk geluisterd, ken je dat? En je hebt gelijk over die self-titled van Bon Iver, heerlijke band om live video's van te kijken ook. Maar dat is sowieso wel een goed album om naar te luisteren wat betreft mixen, alles blijft heel subtiel maar daardoor inderdaad ook goed hoorbaar... Lijkt me toch wel erg tof om ook zo'n grote band samen te kunnen stellen.
    Anyway, heb jij nog tips voor artiesten in de commerciële pop/minder bekende genres?
    Uiteraard ken ik Gordian Knot, Portal, Aeon Spoke, div gerelateerd solowerk etc Cynic's allereerste concer in NL gezien, pure magie. Ook op de schijf, ondanks de ruk productie. Mjn advies:

    * gooi de deuren helemaal open laat t rock stramien een tijdje los, luister zigeuner muziek uir de Balkan jaren 70 fusion, moderne fusion, live concerten (idd Bon Iver live is moooooi), trap, Karnataka, Bollywood, K-Pop, J-Pop, electro, oldskool jungle, moderne DnB, trap, glitch, etc etc. Maar ook de mierzoete R&B, dance etc van de radio.

    * kijk YouTube tutorials en lees artikelen ove mixen, en gebruik van individuele effecten, waarbij EQ echt op nummer één staat

    * vooral blijven doorgaan, oefening baart echt kunst

    * wees eager, behoud de wil om je altijd te verbeteren blablabla

    * stop met luisteren naar The Doors

    Ik was/ben nogal streng omdat ik dacht dat dit voor conservatorium was (hoorde de jazz er ook niet echt in ), maar nogmaals je hebt n lekkere eigen sound al en blijf gewoon je ding doen. Komt allema

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top