Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 16 EersteEerste ... 513141516 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 160
  1. #141

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tunes Bekijk bericht
    want voor het echte geld hoef je het niet te doen, het gaat erom dat je een dienst leverd aan een bedrijf.
    Ik meende vooral niet aan deze discussie mee te doen maar hierop moet ik even mijn mening geven: muhahaha....
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  2. #142

    Standaard

    Ik ben blij dat de vraag zo veel losmaakt.

    wat iets waard is en wat er betaald wordt? Dat heeft in de kunst nooit een reet met elkaar te maken gehad. Wat op een of andere manier WEL parallel loopt zijn de muzikanten die een enorm punt van geld maken en het onvermogen/frustratie dat te krijgen. De muzikanten die betrouwbaar komen opdagen en daar primair voor de muziek komen. Die kan ik als bandleider vaak naar leuke gages krijgen.

    De mensen die na een vraag "heb je zin/tijd om op XXXXX-2014 een optreden te doen?" direct terug sms-sen "wat betaald het?"
    Dat zijn de weinig spelende mensen die netto echt dik in de min lopen.
    (vaak gevolgd door “ik kan alleen even niet repeteren, je moet akkoordensheets sturen, het eten moet macrobiotisch en ei-vrij zijn, hier zijn mijn PA eisen enz enz)

    De paar toppers? Daarvan weet iedereen voor het bellen al wat ze kosten. Daar heb ik het hier niet over.

    De meeste optredens moeten worden geritseld door de bandlijders die zelf lekker willen spelen en helaas daarvoor optredens moeten regelen. Omdat meestal muzikanten wel klagen maar niets doen.

    Die figuren die optredens hebben, die zijn het onderling allang ZAT om steeds maar over geld, eten eisen en kilometersgejank te praten. Die willen het over muziek hebben en DAAR worden verbazingwekkend weinig vragen over gesteld. Als je muzikant v/s bandleider gesprekken bestudeerd val je van je stoel. Ik en enkele bevriende banleiders heb met muzikanten in de band gezeten die NOOIT over muziek praatten, alleen zeuren. Die zijn nog verbaasd ook als je ze er op een gegeven moment uit zet. En direct daarna gaan er ook meestal valse geruchten over de onredelijkheid van bandleiders rond. Immers ze speelden toch? Dat, op de achtergrond, daar een soort kinderjuffrouw begeleiding van een lijdend medebandlid achter zit. Dat is niet te zien geweest.

    Ook hier op GN staan de muzikanten klaar om uit te leggen hoe het allemaal hoort. Maar de meeste lezers zijn niet in staat om de tegenprestatie te doen.
    Ik bedoel, leuk als je met een optreden aankomt van 250 netto. Maar vervolgens na het tekenen contract gaan maar al te veel muzikanten gelijk in de mode
    -het is te ver weg
    -ik moet er te vroeg zijn EN het einde is te laat
    -Ik ben er om 9 uur dus het eten moet daarna er zijn (dan is de keuken al 3 uur dicht)
    -soundchecks doet de crew maar. (eh, het is een muziekcafe we spelen over de backline)
    -dat en dat nummer gaat voor die tijd niet lukken. (verzoek bruidspaar)
    -mijn auto is stuk, iemand moet mij dus ophalen en brengen. Het is maar een half uur omrijden.
    Enz enz

    De kern van de slechte betaling is volgens mij dat kroegbazen en bandleiders heus wel doorhebben wat de MARKTWAARDE van de prestaties zijn.
    Laatst gewijzigd door showband; 28 maart 2014 om 10:42
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  3. #143

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Ik meende vooral niet aan deze discussie mee te doen maar hierop moet ik even mijn mening geven: muhahaha....
    Want ?
    Jij verdient met het optreden in cafe's dik geld, of jij vind niet dat je een dienst leverd aan een bedrijf ?

    En als je quote, doe het dan in zijn geheel dan haal je de dingen niet uit verband, wat ik zei was:

    Enne (showband was het geloof ik) het maakt niet uit of het hobby is, dat moet overigens wel want voor het echte geld hoef je het niet te doen, het gaat erom dat je een dienst leverd aan een bedrijf.
    Laatst gewijzigd door Tunes; 28 maart 2014 om 11:02

  4. #144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Cover/ Top40 bands doen mij dan weer zelden iets. Daar ga ik de deur niet voor uit. Dat zijn doorgaans ook optredens die weer snel vergeten zijn. Op een enkele uitzondering na is dat toch redelijk inwisselbare zooi. Niet dat het zonder meer makkelijk is trouwens. Genoeg bekende muzikanten die de auditie voor zo'n band onmogelijk kunnen halen. Een goede band met eigen werk vind ik veel leuker. Veel meer kans dat zo'n bandje iets eigens heeft wat je onthoudt.

    En die kroeg vol krijgen, dat is een kwestie van cultuur. We spelen in Duitsland (en dat doen we al een paar jaar) regelmatig bij clubs/verenigingen die een aantal keer per jaar optredens organiseren. Dan heb je ook als onbekend bandje een volle bak, met mensen die zonder problemen 10 of 15 euro entree neertellen, en ook nog eens komen om naar een band te kijken en te luisteren. Die mensen vertrouwen de programmeurs op hun keuze. Dan kun je daadwerkelijk ook je werkgebied vergroten. Vaak zijn de bezoekers ook lid van zo'n club. Gebeurt hier in Nederland ook maar veel minder. Ooit ergens in het noorden in een soort één straat dorpje gespeel "Tripscompagnie" of zo iets. Dan denk je dat wordt niets. Maar volle bak met mensen uit de weide omgeving. Jammer genoeg deden ze daar zo'n 4 optredens per jaar. Terug geboekt word je dan bijna nooit. Tenslotte genoeg bandjes. Maar het kan gewoon, ook in Nederland. Juist op dat soort plekken kom je met een standaard top 40 aanpak niet. Zijn wel de leukste gigs om te doen.

    Die gunfactor voor eigen bandjes is gewoon onzin. Als het een goede band is, en de kroeg fatsoenlijk programmeert, bouwt de kroeg publiek op. Zie ook de post van Pepe. Bovendien, de gage voor de band is ook een stok achter de deur voor de kroegbaas om aan zijn promotie te werken. Zie ook de post van Pepe.
    Ja maar dan speel je in een bepaald circuit, we moeten wel verschil maken tussen spelen in een gewone kroeg of zalen/kroegen die er voor een bepaald publiek zijn.
    De dorpkroeg wil gewoon een band die het publiek vermaakt en niet te veel kost.
    Die zit echt niet te wachten op weer een band die hun ding moeten doen, en waar hij vaak van te voren absoluut niet weet wat de kwaliteit is.

    En natuurlijk is een deel van de kern van slechte betalingen de marktwaarde, maar ik denk ook dat men niet altijd beseft dat je krijgt waar je voor betaald.
    Die marktwaarde moet je zelf opbouwen, dat snap ik ook, zolang je als band moet bedelen om optredens sta je niet sterk.

    Overigens heb je volledig gelijk showband, als je iets hebt afgesproeken dan moet je gewoon spelen en niet zeiken.
    Bij ons wordt gewoon van te voren besproken of we een optreden wel of niet doen, ben je het er later niet mee eens dan kan je het er daar best over hebben maar niet voor of bij dat optreden.
    Laatst gewijzigd door Tunes; 28 maart 2014 om 11:04

  5. #145

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Ik ben blij dat de vraag zo veel losmaakt.

    wat iets waard is en wat er betaald wordt? Dat heeft in de kunst nooit een reet met elkaar te maken gehad. Wat op een of andere manier WEL parallel loopt zijn de muzikanten die een enorm punt van geld maken en het onvermogen/frustratie dat te krijgen. De muzikanten die betrouwbaar komen opdagen en daar primair voor de muziek komen. Die kan ik als bandleider vaak naar leuke gages krijgen.
    Zogauw je de gig hebt aangenomen moet je "speuluh!". Niet meer over het geld zeuren, dat had daarvoor gemoeten. En soms doe je eens een gig die je zelf liever niet zou doen, gewoon omdat de rest van de band het wel graag wil doen. Ook niet snel een probleem. Zolang je maar lekker kunt spelen. En dat blijkt meestal pas ter plekke.

    Denk alleen dat de bandjes die in de buurt voor een kratje bier gaan spelen dat vaak net iets te makkelijk doen. Waarom spreek je dan niet iig nog een bedrag per bezoeker af met de kroegbaas? Als jij je eigen aanhang meeneemt die nooit in die kroeg komt is de promotie nl. voor de kroeg, niet voor jou. Jouw vriendjes kennen je al. En die gaan je doorgaans ook niet goedbetaald boeken voor hun feest. Tuurlijk, je kan eens mazzel hebben dat net iemand binnen loopt die jullie nog niet kent, en jullie daadwerkelijk een goedbetaald optreden aanbiedt. Heb het meegemaakt. Maar niet vaak.

    Door voor niets te spelen verziek je de markt. Ook voor jezelf. Die andere kroegen in de buurt verwachten dan nl. zo'n zelfde "prijsstelling" Laat er iig iets tegenover staan. Als het erom gaat dat je vrienden je eens kunnen horen, nodig er af en toe een paar uit in de oefenruimte, en laat ze een kratje bier meenemen.

    Voor de rest moet iedereen zijn eigen keuzes maken. Wij spelen iig niet meer voor een appel en een ei in een klein kroegje. Dan maar wat minder vaak spelen. Bizar genoeg zijn de best betalende optredens vaak ook nog de leukste om te doen. Waarom gaan klunen op een postzegelpodiumpje, met drie stamgasten aan de tap. Zonde van je tijd.

  6. #146

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tunes Bekijk bericht
    Ja maar dan speel je in een bepaald circuit, we moeten wel verschil maken tussen spelen in een gewone kroeg of zalen/kroegen die er voor een bepaald publiek zijn.
    De dorpkroeg wil gewoon een band die het publiek vermaakt en niet te veel kost.
    Die zit echt niet te wachten op weer een band die hun ding moeten doen, en waar hij vaak van te voren absoluut niet weet wat de kwaliteit is.
    Die clubs /of bepaald publiek plekken ook niet. Een paar keer achter elkaar een bagger band en ze zijn hun vaste publiek kwijt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tunes Bekijk bericht
    En natuurlijk is een deel van de kern van slechte betalingen de marktwaarde, maar ik denk ook dat men niet altijd beseft dat je krijgt waar je voor betaald.
    Die marktwaarde moet je zelf opbouwen, dat snap ik ook, zolang je als band moet bedelen om optredens sta je niet sterk.
    Dat heb je tegenwoordig heel erg zelf in de hand. Zorgen voor goede opnames, wat goede filmpjes op youtube, en de programmeur heeft een aardig idee van wat hij krijgt. Je bent niet meer ervan afhankelijk of de OOR je plaatje wil recenseren.

  7. #147

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tunes Bekijk bericht
    Want ?
    Nee niks hoor. Ga jij vooral maar voor nop je diensten verlenen aan bedrijven, want daar gaat het kennelijk om....

    Nee ik verdien niet dik in cafes, maar voor minder dan 100 euro moet ik toch minimaal één andere goede reden hebben om daar te spelen. Kan van alles zijn, maar het gaat er iig nooit om om een bedrijf een dienst te verlenen. Het gaat er altijd om dat beide partijen er -ev op termijn- op vooruit gaan cq iets aan overhouden.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  8. #148
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Wordt je niet genoeg betaald: simpel: zorg ervoor dat je meer waard bent, meer gewild. Ik geloof overigens dat er nergens beter betaald wordt dan in BE/NL, ja Duitsland, Zwitserland, maar dat is het zo wat.

  9. #149

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Nee niks hoor. Ga jij vooral maar voor nop je diensten verlenen aan bedrijven, want daar gaat het kennelijk om....

    Nee ik verdien niet dik in cafes, maar voor minder dan 100 euro moet ik toch minimaal één andere goede reden hebben om daar te spelen. Kan van alles zijn, maar het gaat er iig nooit om om een bedrijf een dienst te verlenen. Het gaat er altijd om dat beide partijen er -ev op termijn- op vooruit gaan cq iets aan overhouden.
    Euhhh, volgens mij heb jij totaal niet goed gelezen, ik vind juist dat je niet voor niks moet spelen.
    Een ander kwam met de opmerking dat het hobby is, ik vind juist dat je iets leverd en daar dus voor betaald moet worden.
    Kennelijk is jouw aanname dat een dienst leveren het zelfde is als gratis.

  10. #150
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Die clubs /of bepaald publiek plekken ook niet. Een paar keer achter elkaar een bagger band en ze zijn hun vaste publiek kwijt.
    Hier in DH ook zo'n kroeg. Jarenlang iedere keer vol. Als band kreeg je niet de hoofdprijs, maar wel een eerlijke prijs.
    Promotie vanuit de tent was bijna niet meer nodig, ze hadden een goede naam en stonden standaard vol als er een bandje was. Bands wilden er in die tijd ook echt spelen, want als je daar speelde kon je ook elders in het circuit wat makkelijker terecht... goed voor je CV.

    Nieuwe eigenaren, nieuw beleid. Gage ging naar waardeloos, betere bands en artiesten haakten af, publiek uiteindelijk ook voor een heel groot deel...
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top