Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Potmeters reinigen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.811

    Standaard Potmeters reinigen

    Enkele potmeters van mijn Laney IRT Studio 15 beginnen verontrustende krakende geluiden te maken, wat mijns inziens duidt op een noodzaak ze schoon te maken.
    Ik heb begrepen dat ‘zomaar’ contactspray inspuiten wel op korte termijn schijnt te helpen, maar dat dit op langere termijn leidt tot het samenklonteren van vuil.
    Bottom line: wat is de enige echte manier van het afdoend schoonmaken van potmeters en - niet geheel onbelangrijk - kan ik dat als erkend prutser zelf ook?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.585

    Standaard

    Remmenreiniger.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.811

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Remmenreiniger.
    WD-40 dus? Moet die rommel er dan niet weer uit?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.585

    Standaard

    Nee, WD-40 is geen remmenreiniger! Remmenreiniger is vluchtig en ontvettend, WD-40 is een smeermiddel. Niet echt bedoeld om op je remmen te spuiten, wel?

    https://www.powertools.nl/motip-remm...RoCiQQQAvD_BwE
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.811

    Standaard

    Is inderdaad wat anders . Dat dat nog verkocht mag worden....
    Ik ga het eens proberen; dank voor het meedenken.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.585

    Standaard

    Helemaal goed. Succes, komt vast goed. Ik heb zo ook al eens een oude Philips receiver gered. Goed inspuiten, een paar keer draaien of drukken en klaar. Het spul vervliegt vanzelf en alles is gegarandeerd vetvrij.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7

    Standaard

    Hans oplossing ken ik niet maar het vluchtige onderschrijf ik wel. Wat betreft de contactspays heb je ook varianten met die werking. En dus niet dat klonterverhaal wat ik vnl het resultaat uit de praktijk ken maar waar ik best eens een produktnaam bij zou willen zodat ik weet wat ik moet vermijden.

    WD-(fukking)-40 is NOOIT een oplossing voor issues met elektronica en maakt het gedonder alleen maar erger. Jammergenoeg zijn er volksstammen die bij dit soort issues altijd weer WD40 roepen omdat ze dat ook weer ergens geho0rd hebben.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.811

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    ....altijd weer WD40 roepen omdat ze dat ook weer ergens gehoord hebben.
    Dat dus, inclusief klonterverhaal, ja. Vandaar mijn vraag wat dan wél.
    Is nu beantwoord, alleen alle winkels nu effe dicht.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Van een oudere Yamaha service monteur ooit het trucje gekregen van wasbenzine.
    Kocht bij de apotheek een fijn injectiespuitje of insuline spuitje, je spuit er een beetje in en de potmeter goed heen en weer draaien daarna en meestal leverde dat wel een goed resultaat op.
    Als het een potmeter is die bijna niet te krijgen is en wel open kan, dan kapje eraf, en in een badje alcohol leggen en met een penseeltje de , weet even niet wat voor naam het heeft, maar de baan waarover de glijder gaat, schoonvegen, goed laten drogen en dan weer in elkaar zetten

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.811

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Van een oudere Yamaha service monteur ooit het trucje gekregen van wasbenzine.
    Kocht bij de apotheek een fijn injectiespuitje of insuline spuitje, je spuit er een beetje in en de potmeter goed heen en weer draaien daarna en meestal leverde dat wel een goed resultaat op.
    Als het een potmeter is die bijna niet te krijgen is en wel open kan, dan kapje eraf, en in een badje alcohol leggen en met een penseeltje de , weet even niet wat voor naam het heeft, maar de baan waarover de glijder gaat, schoonvegen, goed laten drogen en dan weer in elkaar zetten
    Dank voor de suggestie, maar ik heb mij geprofileerd als erkend prutser; daar is in deze korte tijdspanne vooralsnog geen verandering in gekomen.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top