Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: Ac30

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard Ac30

    Nieuwe hosting site, even zien of het gaat lukken met de afbeelding.
    Even een vraag, heb twee potmeters met switch, enkelpolig aan/uit, kon geen omschakelaar vinden, had ik het zo gedacht. Eentje schakelt de toonregeling plus een extra capaciteit in de voeding aan massa, de andere moet de koppelcap halveren in waarde. Dat laatste zit ik nu raar tegenaan te kijken, gaat dit zo werken?

    Laatst gewijzigd door tmms; 24 mei 2020 om 00:36

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Nieuwe hosting site, even zien of het gaat lukken met de afbeelding.
    Even een vraag, heb twee potmeters met switch, enkelpolig aan/uit, kon geen omschakelaar vinden, had ik het zo gedacht. Eentje schakelt de toonregeling plus een extra capaciteit in de voeding aan massa, de andere moet de koppelcap halveren in waarde. Dat laatste zit ik nu raar tegenaan te kijken, gaat dit zo werken?

    In welke stand moet dat halveren werken?

    2 gelijke condensatoren in serie halveert de capaciteit , dus zonder schakelaar heb je 11µF. Zodra je de schakelaar sluit, is een van de condensatoren kortgesloten en heb je 22µF.

    Dat van die toonregeling en voedingscap naar massa is me een raadsel als de schakelaar tussen die 2 getekende punten zit, maar misschien bedoel je wat anders.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Ah, gelukkig, zo redeneerde ik ook.
    Weet niet zeker of het zo wil, maar de bedoeling is om de tone cap en de elco aan massa te schakelen, onduidelijk getekend idd. Weet ook niet of het kwaad kan, de hoge spanning op de tonecap als ie uitgeschakeld is. Waarschijnlijk gaat het brommen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Je hebt een enkelpolige schakelaar. Bedoel je dat die 2 punten bij de 2 condensatoren eigenlijk hard aan elkaar komen en dat je dat met 1 contact naar massa schakelt Dat zal me een DC-knal geven.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Kon je wel eens gelijk in hebben. Balen, doe ik het anders, de elco gewoon aansluiten en alleen de tone cap schakelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Die bovenste schakelaar die over die 22n cap staat kan prima hoor. Als je een 10 meg weerstand over de polen zet heb je ook geen DC plop.
    Bij elco's werkt dit overigens niet mooi. Bij film caps wel.

    Die elco schakelen zou ik niet doen. Je gaat geen verschil horen en je heb kans op flinke stroompieken bij het schakelen.

    De verbinding van die 5n cap naar massa schakelen kan prima. Zou ik weer zo'n 10 meg weerstand tussen zetten. Maar waarom zou je het willen? Als je die tone knop open draait doet die 5n cap nihil mee.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Bedankt voor je commentaar. De Spitfire heeft wat meer capaciteit in de voeding dan de Petersen AC30, ik dacht dat dat is vanwege de toonregeling. Ga er nog altijd van uit dat weinig capaciteit in de voeding een andere feel geeft, maar ik weet helemaal niet of dat wel zo is.

    Zie nu dat er geen gain verloren gaat via het toonfilter, de pot hangt los van massa. Dan hoeft ie niet schakelbaar te zijn. Wel jammer, zijn zulke mooie potjes.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Om de moed erin te houden, moet alle gloeidraden nog solderen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Nu het idee om met de vrijgekomen schakelaar de eerste (22n) koppelcap te schakelen. 2n plus eventueel 22n.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Waar nu de gele draad loopt komt nog een elco en de hoogspanningsdraad gaat gedeeltelijk onder het bordje.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top