Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 45

Discussie: high end zelfbouw

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Mahonie body: 80€
    Mooie Maple top: €120
    Neck blank: 60
    Fretboard: 30
    Hipshot Tuners: €45
    Brug: €70
    Seymour Duncan pups: 95€
    Rest (lak, lijm, frets, Electronics): 100

    Maar dat zijn oem prijzen (ik betaal/koop niks retail, omdat ik n bedrijf ben/heb). Dus , zelfs voor mij is dat al lastig.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    dus die kan jij voor die prijzen aan mij leveren ?
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.587

    Standaard

    Voor dat geld kan je het hout ook gewoon bij massave of een andere fijnhouthandel krijgen zonder bedrijf en ge-oem. Soms nog wel voor minder ook.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.483

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Voor rond de €500 lan je een prima Tele bouwen. Een flamed maple top en een hals met een ebben toets lijkt mij lastiger worden binnen dat budget.


    Een ebben toets maakt het geheel toch niet zo veel duurder als je zelf bouwt? Mijn zelfbouw fretloze bas heeft een pikzwarte ebben toets.


    Heb verder niet eens gekeken of het economischer kon; het uitgangsmateriaal was best dik, en lang. Kostte 4 tientjes meen ik, dus die toets gaat het verschil geldtechnisch niet echt maken.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 28 juli 2016 om 07:46

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Gaat mij niet zozeer om de ebben toets alleen. Als reactie op het wensenlijstje van TS heb ik aangegeven dat een strait forward Tele eerder haalbaar is binnen zijn budget, dan een LP met flamed maple en o.a. een ebben toets.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.483

    Standaard

    Daar heb je gelijk in, ik las het dan verkeerd denk ik.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.587

    Standaard

    Als je al het hout ruw koopt en zelf vlakt en zaagt is het veeeel goedkoper dan standaard blanks. Moet je natuurlijk wel beschikking hebben tot geavanceerde houtbewerkingsgereedschappen.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.483

    Standaard

    Flamed maple vlakken op een vlakbank vind ik nogal behoorlijk ruk eigenlijk.
    Denk dat je dat echt met de hand moet schaven, of door een vandikteschuurmachine moet duwen of zo.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    "high end" betekend voor mij dat de hals, de frets en de actie helemaal perfect zijn. Een brug van 150 euro op een slecht gefret en afgewerkt ding maakt nog geen high end gitaar. Een "high end" bouwer kan bij wijze van spreken met wat stukken waaibomenhout en een aftandse pickup nog een goede gitaar maken.

    Wat ik wil zeggen is: als het je eerste gitaar is en je budgettair een beetje bewust moet zijn ga dan niet voor het volle pond het schip in aan dure onderdelen. De kans dat je eerste gitaar gibson-ish van kwaliteit is is klein.


    En flamed maple ook niet aan beginnen als je nog nooit hebt geschaafd of gecarved. Lekker met mahonie werken, dat is een ideale houtsoort voor beginnende bouwers/ houtbewerkers. Niet te duur, homogeen qua structuur, ruikt lekker.

    Een LP junior kun je makkelijk bouwen met je budget, inclusief ebben toets.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 28 juli 2016 om 12:35
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.494

    Standaard

    High end is een raar begrip, volgens mij slaat het vooral op de duurste lijn uit de folder, meer niet.

    Ik snap wel dat de topicstarter bedoeld dat ie een kwalitatief goeie gitaar wil bouwen en dat moet dan zo goedkoop mogelijk. Voor dat eerste heb je skills en ervaring nodig maar met wat common sense en geduld kan je een heel eind komen.
    Het meest praktische is uitgaan van je budget en dat laten bepalen welk model haalbaar is. Het mag duidelijk zijn dat je voor 500 euro meer moet besparen op kwaliteit bij een bound arched flamed maple top dan bij een simpele plank.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top