Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 48
  1. #11

    Standaard

    Ook aan zo'n ding begonnen, Woml, maar dit moet een resonator versie uit aluminium worden:



    Bij Black Tuesday ging ik aan de slag met een model uit multiplex, deze keer frees ik de vorm uit een stuk volkern.



    Dit zal wellicht een stuk beter werken wanneer er straks een kraag aan boven- en onderblad dient geklopt te worden?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dit ziet er alweer veelbelovend uit! Ik hoop dat er een bouwverslag komt..?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #13

    Standaard

    Misschien moeten we dat bouwverslag hier maar verderzetten, Woml? Als vervolg bij het zoeken naar een antwoord op jouw vraag:

    Wat moet je daar nou mee?



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Tsja, hier verwacht ik verder weinig activiteit, dus als je dat een leuk idee vindt: be my guest
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #15

    Standaard

    Fijn, Woml, een bouwverslag in residentie!






    Na soundhole sunday






    Volgde tap tuesday..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #16

    Standaard



    De top met een stukje volkern verlijmd.



    In een poging een stevige ring te verkrijgen



    En voldoende grip..



    Om de resonator cone te kunnen vastzetten.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Wat voor cone is dat? Lijkt geen standaard-ding... Of heb je die ook lekker zelf gemaakt?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #18

    Standaard

    De vraag met welke cone ik bij dit project aan de slag zou gaan bleek moeilijk te beantwoorden, Woml. Er worden (houten) dulcimers gebouwd met een standaard cone van 9 1/2 inch diameter, maar dit zijn vrij grote instrumenten, qua afmetingen meer richting Weissonator (een weissenborn met resonator), en ik wou toch ergens in de buurt van een traditioneel dulcimer formaat blijven. Bovendien zou een dergelijke cone, in combinatie met de gewenste mensuur, de verhouding van de vorm die ik voor ogen had te hard wijzigen.

    En dus moest het een kleinere diameter worden. Even getwijfeld om er nog eens één zelf te draaien, of aan de slag te gaan met een ukelele cone. Maar gezien de eerder geringe diepte van een dergelijk instrument leek een 'opdek' resonator misschien een betere optie?

    Uiteindelijk een 7 inch besteld bij Charles Atchison. Dergelijke resonators worden vaak gebruikt bij (dulcimer-achtige) sigaar kistjes. Het aluminium van deze cone meet 0,7 mm dik (tegenover 0,2 mm bij een traditioneel exemplaar), ik verwacht er dus klankgewijs geen wonderen van. Maar het voordeel is dat je zo'n cone gemakkelijk en zichtbaar kunt gaan monteren, zonder afschermplaat, ze kunnen immers wel tegen een stootje.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik had zelf ook al zitten denken of er mischien een ukulele-cone in zou komen. Heb er zelf ooit eentje gebruikt voor mijn coca-lele (staat hier tussen, zelfs met bouwverslag ). Ze maken inderdaad weinig herrie, maar hij doet het best aardig.
    En voor Cigar Box Guitars heb ik ook een heleboel creatieve dingen zien langskomen. Naar het schijnt kun je qua resonator ook aardige resultaten boeken met een bepaald soort honden-drinkbak, zoiets:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #20

    Standaard

    Nadeel van zo'n dog bowl resonator is dat ze uitgevoerd worden in rvs (wat toch een andere klankkleur geeft dan aluminium), en daarbovenop uit nóg dikkere plaat 'gestampt' worden dan het Atchison exemplaar.

    Bovendien beweren puristen dat gestampte resonators moeten onderdoen voor (op de draaibank) 'getrokken' exemplaren.

    Vraag is natuurlijk of je bij dergelijke projecten wel rekening moet houden met puristen..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top