Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard Intelligent pitch shift tussen songs veranderen. trucs?

    Ik ontwikkel steeds meer interesse voor het gebruik van harmonizers en mijn Lexicon MPX G2 is daar erg goed in (kan zelfs pregain tracken en postgain toevoegen, wat eventide niet eens kan).
    Maar mijn muziek is erg divers en er wordt vaak van toonsoort gewisseld, laat staan van toonaard. Zijn er trucjes om snel te kunnen wisselen van toonsoort in harmonizers? Met een pedaal is een knopje draaien genoeg maar met de Lex heb je meer nodig.
    Ik dacht aan bv een MIDI controller waarmee je patches wisselt en de harmonizer heeft in elke patch een andere grondtoon. 11 patches nodig aangezien bv c majeur, a aeolisch en g dorisch dezelfde noten gebruiken. Maar toch wat onhandig omdat ik de Lex ook voor andere effecten gebruik (die per patch kunnen verschillen) en dan dus meer combinaties zou moeten hebben.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Eerst even wat rechtzetten
    Eventide kan ook pre-gain tracken, dan moet je hem alleen even programmeren en een extra signaal aanbieden zonder oversturing.

    Beste is een grote midicontroller met veel IA switches, dan kun je daar een aantal grondtonen aan hangen.
    Als je veel ruimte hebt kun je een midi baspedaal erbij zetten.
    Hoeveel keycenters zitten er in je liedjes?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Enkel gehoord, ik heb zelf nooit met Eventide gewerkt.

    Per liedje zal het zeker niet meer dan 2 keer wisselen, vaak zal ik slechts 1 toonaard gebruiken. Maar tussen nummers wissel iks wel veel (vooral toonaard;speel veel in b).
    Zou bv een MIDI keyboard waarmee je MIDI notes verstuurt werken? Met een 1-octaaf klavier ben je dan klaar.
    Mijn Voodoo Lab kan ook MIDI Notes versturen maar heeft maar 8 IA's, die heb ik toch echt nodig. Axxess FX-1 met expander? XD

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Als de Lexicon daarmee kan werken zou een keyboardje kunnen maar dan moet je je hand gebruiken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Tussen nummers zou dat geen probleem zijn. Dan is het probleem echter wel dat die patches niet opgeslagen worden (ik gebruik nu 3 patches van de Lexicon, vooral voor verschillende delay tijden). Maar in nummers, binnen de lokale patch, zou ik dan idd met de hand moeten switchen.
    Eigenlijk zoek ik een snelle manier om de toonsoort te wisselen én dan op te slaan. Met een keyboard en de save button is daar een optie voor. MIDI notes via IA's gebruiken is een andere en echt te gekke optie.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Je hebt geen MIDI keyboard nodig om MIDI notes te sturen. Kun je zelfs doen met bijv. een Behringer FCB1010.
    Anyways, als je per nummer meerderen malen wisselt, sla het dan gewoon op in je patch? Het is toch niet moeilijk om dat op te slaan, of denk ik nu zo onlogisch? Net als dat je op het ene moment van droog naar wat reverb gaat, kun je in die patch net zo goed die Pitch Shifter programeren. Waarom dat dan apart los gaan doen?
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Je hebt geen MIDI keyboard nodig om MIDI notes te sturen. Kun je zelfs doen met bijv. een Behringer FCB1010.
    Anyways, als je per nummer meerderen malen wisselt, sla het dan gewoon op in je patch? Het is toch niet moeilijk om dat op te slaan, of denk ik nu zo onlogisch? Net als dat je op het ene moment van droog naar wat reverb gaat, kun je in die patch net zo goed die Pitch Shifter programeren. Waarom dat dan apart los gaan doen?
    Helemaal gelijk dat MIDI controllers ook notes kunnen versturen. Mijn GCP kan dat ook maar zoals gezegd heb ik te weinig IA's.
    Het probleem met opslaan in patches is het volgende (maar zie onder een hersenspinsel met een nieuw idee):
    - Ik heb 8 algemene patches: Rhythm Clean en Drive; Grand Clean en Drive; Phat, Epic en Clean Lead; en Crunch/Classic. Patches van verschillende multifx schakelen al dan niet over tussen patches (de Lex blijft bv hetzelfde tussen Rhytm Clean en Rhythm Drive).
    - Ik gebruik de Lexicon postgain voornamelijk voor delay en ik gebruik verschillende tempo's. 250 ms voor slag, 300 ms voor lead en 400 ms voor grote lead.
    - Stel dat ik binnen een nummer een Rhythm Drive patch gebruik met een harmonizer in E Dorian en even later eentje in E Aeolian, dan zou ik dus al twee aparte algemene Rhythm Drive patches moeten hebben omdat ik, met de GCP, niet enkel de Lexicon kan doen wisselen (maar alleen de algemene patch, waarbij al m'n gear een Program Change krijgt).

    Het zou op te lossen zijn door de Lexicon te kunnen besturen met een aparte controller die ervoor zorgt dat ik naar de juiste key ga. Omdat harmonizers (i.i.g. de G2 harmonizer niet volgens mij) de meest absurde ladders niet aankunnen (b.v. Diminished Half Step) werkt dat met een MIDI keyboard (11 tonen voor alle ladders/modi). Een bijkomend probleem is dat dat niet wordt opgeslagen als je van patch wisselt dus zou het makkelijk bestuurbaar moeten zijn. Een andere optie is de Lexicon enkel voor harmonizing gebruiken (kom ik straks op) en de patches niet mee veranderen met de algemene patches. Dan kan ik de patches los veranderen (met een tweede controller ofzo), zowel voor als tijdens nummers.
    Dit laatste brengt mij op het loskoppelen van de delay. De Lexicon heeft geen spillover en dat irriteert me. Ik overweeg om de G-Major 2 voor delays te gebruiken (in parallel) en de postgain sectie van de Lex vooral voor harmonizing. Op dit moment zou dat mij de sounds geven die ik zoek.

    Ik geef toe dat het allemaal wat complex en over the top wordt. Een extra controller neerleggen op de grond is echter wel wat absurd.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Okay ... I'm lost. Ik weet voor de rest ook niet geheel wat je allemaal gebruikt, maar gebruik je maar 8 presets of zijn die 8 presets patches waar je vanuit bouwt?

    Ik neem aan dat die Lexicon MIDI in heeft? Heeft die Lexicon zelf ook presets?
    Zo ja, dan is het gewoon een kwestie van je patch pakken:
    - Clean Rhythm [Song Name].1 en dan die Lexicon opslaan en dan als je in datzelfde stuk wilt veranderen van toonsoort, dan:
    - Clean Rhythm [Song Name].2 en dan die Lexicon opslaan

    Of denk ik nu zo moeilijk?
    Ik heb in een sectie 4 patches die allen gelijk zijn, het enige wat ze doen is trapgewijs het volume verhogen met 1dB en een reverse drone delay verder inmixen. Wat ik dus probeer te zeggen is, waarom niet gewoon patches opslaan? Ook al zit er maar weinig verandering in.
    Naar mijn mening moet je netjuist niet alles los gaan zien, maar het gewoon inprogrammeren waar je het gaat gebruiken. Als je wilt experimenten, sure, doe dat even handmatig, maar als je daarna besloten hebt welke je wilt, dan sla je dat op.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik neem aan dat je niet in elk nummer de harmonizer gaat gebruiken?
    Dan zou ik een aparte bank maken met 1x Rhythm en 3x Lead met verschillende grondtoon en alle benodigde effecten gelijk aan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ik snap de verwarring. Ik werk niet per song maar heb 8 presets die ik altijd gebruik. Als variatie gebruik ik daar soms extra effecten bij die ik binnen de patch aanzet (bv een phaser in clean of flanger in drive). De patches lopen op de GCP van 1 naar 8, maar op de meeste gear niet: preamp in Rhythm Clean en Grand Clean is dezelfde patch; G-Major 2 in Rhythm Drive en Grand Clean is dezelfde patch.
    Ik zou dan voor de Lexicon verschillende patches kunnen maken, wellicht met álle mogelijke scales, beter met degene die ik gebruik (worden er natuurlijk steeds meer). Dat zou ik kunnen schakelen met bv een MIDI Mouse: up/down-selector. Volgens mij is dat ook jouw suggestie.

    Ik denk dat ik de Lex (postgain) alleen voor pitch/garmobizing kan gebruiken en de GM2 voorlopig voor delay. De Lex schakelen met MIDI notes zou ook kunnen maar dan moet ie altijd op dezelfde patch blijven (anders verandert het weer).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top