Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33

Discussie: Kawai Teisco gitaar

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik zou die te simpele brug vervangen door een relic-correcte TOM brug. Desnoods de oude gaten opvullen en de brug iets naar voren zetten om de mensuur weer kloppend te krijgen. Het is even meer (tientjes)werk maar daar krijg je dan wel een goed verstelbare gitaar voor terug.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Onnione Bekijk bericht
    Ik heb hem gestemd met open snaar en 12e fret. (wist niet dat het ook via harmonic kan). Via de open snaar en 12e zoals ik het gedaan heb klinkt hij vals. En is hij op de 12e snaar hoger dan de open.

    Ook heb ik vanaf de topkam naar de 12e fret gemeten, dit was 32 cm. En vanaf 12e fret naar de brug was 31cm. (ben bang dat dit het probleem is..) Had niet aan de gitaar gezien dat ze blijkbaar aan de hals hebben geknoeid.
    Ben inderdaad bang dat ze er gewoon een andere hals op hebben gezet.
    Heel apart. Op de foto lijkt het juist andersom. Maar als de gefrette 12de fret te hoog is, dan zou je inderdaad zeggen dat de brug naar achteren moet. Op een of andere manier... Of wat no 1 hops zegt: het zou kunnen dat de snaren de nulfret niet raken, dan krijg je dat ook.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Gewoon voor het idee:




    Kun je in de brug slobgaatjes (langwerpig) maken dan kun je de brug verschuiven naar voor of naar achter of zelfs scheef.

  4. #14

    Standaard

    Waarom niet even een PMmetje aan Sietse?
    Die ziet gelijk of de hals ergens op slaat of dat we te maken hebben met een willekeurige bak reserve onderdelen.
    Netjes vragen hè? (Geintje)
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Ik zou die te simpele brug vervangen door een relic-correcte TOM brug. Desnoods de oude gaten opvullen en de brug iets naar voren zetten om de mensuur weer kloppend te krijgen. Het is even meer (tientjes)werk maar daar krijg je dan wel een goed verstelbare gitaar voor terug.
    of een rollerbridge in tom uitvoering

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Niet te enthousiast mannen,

    die brug werkt uitstekend en dat kan in principe niet het probleem zijn (want die brug is niet veranderd)
    daarnaast, als je een ergens anders ontstaan intonatie probleem kan oplossen door een tom te installeren moet je eerst kijken of die dan inderdaad je probleem zal oplossen,
    zomaar lukraak iets kopen, gaan boren en hopen dat het werkt is geen goed idee.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Het is vrij normaal dat de intonatie ruk is bij dit type gitaar/ brug, met andere woorden: nooit goed geweest.
    Lees het volgende artikel eens door:
    https://reverb.com/news/5-things-to-...apanese-guitar

    Wat ik zou doen, en al meerdere keren gedaan heb als:
    - draai de 2 schroefjes uit de brug
    - schuif net zolang met de brug totdat het acceptabel is(perfect wordt t nooit) uit ervaring: brug iets schuin zetten, basnaren verder naar de trem toe
    - merken met schilderstape
    - evt gaatjes vullen, aftekenen, boren en terug vast zetten

    Wil je het wel 100%, dan zal je zoals eerder benoemd toch een andere brug moeten zetten.
    Laatst gewijzigd door MartinL; 14 september 2020 om 20:51 Reden: Typevout

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    aan de TS
    lees nou eens wat je schrijft
    Ook heb ik vanaf de topkam naar de 12e fret gemeten, dit was 32 cm. En vanaf 12e fret naar de brug was 31cm

    je hebt 1 cm meer afstand vanaf de 12 de fret tot aan de TOPKAM!!!
    hoeveel meet de afstand van de 12 de fret tot op het midden van de nulfret? want die is bepalend voor je scale length
    zet een capo over de nulfret/topkam zodat de snaar nulfret verlaat richting de 12 de fret.
    dan stemmen en testen

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    als ik de foto goed zie heb jij een nul fret na de topkam.
    als dit zo is dan moet je meten vanaf die fret en niet van de topkam.
    liggen je snaren wel OP die eerste fret, de topkam heeft in dit alleen maar de functie de snaren in de juiste afstand van elkaar te houden en in je opening had je het over te hoge topkam , bij een nulfret moet de kam juist dieper zijn zodat de snaren op die eerste fret liggen.

    maar er zijn er hier vast meer die meer verstand hebben van alles rondom die nul fret ;-)
    Als ik de afstand meet vanaf de nul fret naar de 12e is dat 31, en vanaf 12e naar brug ook 12. Mogelijk dat dit het is. Snapte al de nut van de nul fret niet. Echter als vanaf de nul fret gespeeld wordt, is het dan niet zo dat er een enorme fret buzz is omdat de actie veels te laag is?

    Bedankt voor je reactie!

    Vraag me wel af of ik goed aan doe om hele andere brug erop te zetten. Aangezien naar mijn idee deze volgens mij origineel is.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    aan de TS
    lees nou eens wat je schrijft
    Ook heb ik vanaf de topkam naar de 12e fret gemeten, dit was 32 cm. En vanaf 12e fret naar de brug was 31cm

    je hebt 1 cm meer afstand vanaf de 12 de fret tot aan de TOPKAM!!!
    hoeveel meet de afstand van de 12 de fret tot op het midden van de nulfret? want die is bepalend voor je scale length
    zet een capo over de nulfret/topkam zodat de snaar nulfret verlaat richting de 12 de fret.
    dan stemmen en testen
    rustaaagg!!! :P Ik snap dat ik 1 cm meer heb vanaf de 12e fret tot aan de kam :P.. het was ook een observatie .
    Ik heb zoals je zegt een capo over de nulfret gezet. Deze klopt dan inderdaad met de 12e fret.

    Nu is het eigenlijk dus verstandig om de topkam uit te slijpen/schuren totdat de snaar op de nul fret ligt als ik het goed begrijp.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top