Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 82
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Running Man Bekijk bericht
    Ik heb ook een Supercity DEA 200 gehad. Laten controleen door Nico Verduin die zich rotschrok van die idioot hoge anodespanning.
    Het biedt eignlijk alleen maar nadelen. Bloedlink, vreet buizen en de sound ....mjah.
    Maak er een leuke superlead of superbass van, soundwise interessanter.
    Mijn DEA 200 was klinisch clean en eigenlijk alleen geschikt om muizn te doden.
    Op standje 10, tot 30 meter...
    Da's wel een tijdje geleden Ik doe mijn best om dat soort versterkers te vermijden
    Nico


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Erg praktisch is ie niet, nee. Komt iig een poweramp-in op, kan die rare Fender normaal uitversterkt worden.
    Zou een standaard powerswitch of standbyswitch geschikt zijn om de B+ te halveren/verdubbelen?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Erg praktisch is ie niet, nee. Komt iig een poweramp-in op, kan die rare Fender normaal uitversterkt worden.
    Zou een standaard powerswitch of standbyswitch geschikt zijn om de B+ te halveren/verdubbelen?
    Ik neem aan dat je wilt schakelen tussen een lagere vermogen, maar dat heeft wel wat consequenties. Als de B+ halveert moet je ook de BIAS omschakelen anders heb je grote kans dat je last krijgt dat er tussen het signaal gaten vallen als geen van beide buizen helften geleiden.
    Ook wel cross-over distortion:
    Op 800V

    Op 800V is de bias spanning al hardstikke negatief om te voorkomen dat je teveel stroom door de EL34's laat lopen.
    Nico


  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    De bedoeling is om 'm op randje van class-B of iets warmer af te stellen. Zal in de orde van grootte zijn van -80V voorspanning bij de originele B+.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Zou een standaard powerswitch of standbyswitch geschikt zijn om de B+ te halveren/verdubbelen?
    Dat kan zeker, er wordt niet anders gedaan. Zou wel die microswitches vermijden met deze hoge spanningen.

    Ben trouwens gek op dit soort ampjes en ben er ook wel eens pijnlijk door gebeten.


    De bias mee schakelen is een eitje maar als je ontwerp fantasie je hier al in de steek laat raad ik je zeer aan dit project te staken. Vergeet niet dat de uitgangsspanning nog veel hoger uitkomt dan de gelijkspanning en die is al tegen de 1000V= in sommige amps. Kijk maar eens naar Maquis en Dynacord. Dit zijn de echte killers.

    Misschien kun je daar ook afkijken hoe je de bias moet beinvloeden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Dank je voor de goede zorgen.
    Een dubbelpolige omschakelaar kan op een gunstige plaats wat loop van de draden betreft. Dat is mooi, want het is idd van groot belang dat dat in orde is. Een relais is helemaal netjes natuurlijk, maar wel weer gedoe.
    Zal de schema's die je noemt bekijken. Twijfel nu over de voorversterker. Wil het 'high treble' kanaal skippen, kan die pot het volume van de eindversterker-in worden.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Had het plan het normal kanaal van een Marshall 1959SLP met de Friedman hairy brown mod erin te solderen, maar het wordt het normal kanaal van een Soldano SLO100.
    Wil de brightcap voor de tonestack ook schakelbaar maken, de schakeling van de eerste brightcap, die na de 22n koppelcap van de ingangstrap, begrijp ik niet. Op deze manier heeft de 470K/2,2n toch helemaal geen effect?

  8. #18

    Standaard

    Nou heb ik een paar maanden terug uitgebreid met dat cleane kanaal van die SLO zitten stoeien. Ding 1 is dat ik in werkelijk elke SLO variant die je tegenkomt zit te malen hoe het geheel, logisch gezien, nou precies aangesloten zit. Door de manier van tekenen, die je ook in jouw snippet weer terug ziet komen, is elke overzichtelijke flow er uit. Daarnaast zitten de Clean/Chrunch en de bright van het cleane kanaal nogal met elkaar verweven. Het 2e doel wat ik had was dat ik in die Clean/Chrunch schakeling,gemaakt met een DPDT, een sectie van die DPDT vrij wou krijgen voor een indicatie-LED op het front. Met daar nog de extra eis aan dat die LED, evenals andere LED's, elektrisch in een ander domein zaten dan de audio. Om ploppen en andere storingen te verhinderen dus. Sowieso is de switching, en vooral de control daarvan, duidelijk niet het sterkste punt van het ontwerp van de SLO.

    Benedenstaande snippet doet vanuit een audio-respons precies hetzelfde als het origineel. Behalve dat de Clean/Chrunch nog maar 1 DPDT sectie nodig heeft. De Bright LED heeft géén LED indicatie. De DPDT schakelaars zijn onderdeel van een PushPull pot. Vandaar dat ze geen SW maar VR als refdes hebben.

    Naam: cleanchrunch.jpg
Bekeken: 181
Grootte: 47,2 KB
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Ik was juist zeer in m'n nopjes met het resultaat van het natekenen .
    De bedoeling is om gewone mini-tuimelschakelaartjes te gebruiken, zowel voor clean/crunch als voor de drie brightcaps. Clean/crunch had ik wel graag voetschakelbaar gehad, maar dat betekent gedoe met een voeding voor het relais of de opto-couplers, vind het zo al erg genoeg. LEDjes zouden wel mooi zijn, maar vind ik niet zo van belang.
    Las inderdaad over met name de kanaalschakeling van de SLO100, de opto-couplers zouden een beetje lekken, en dan staat het normal kanaal ook nog uit fase met het overdrive kanaal, merkwaardig eigenaardigheidje.
    Maar bedankt voor je schema, geeft aanvullend inzicht.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Interessante schakeling op deze manier, kan er inderdaad, eventueel in de toekomst, eenvoudig een clean/crunch LED mee geschakeld worden. De bright schakelaar is overigens verkeerd getekend volgens mij.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top