Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Heel vreemd, op mijn telefoon hoor ik een heel raar reverb-achtig geluid erbij, die hoorde ik niet bij andere filmpjes. Ik dacht dat je er een slechte galm op had staan. Maar nu ik hem nog eens luister op mijn laptop is dat ineens weg.
    Laatst gewijzigd door apekop; 30 december 2017 om 20:09
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Heel vreemd, op mijn telefoon hoor ik een heel raar reverb-achtig geluid erbij, die hoorde ik niet bij andere filmpjes. Ik dacht dat je er een slechte galm op had staan. Maar nu ik hem nog eens luister op mijn laptop is dat ineens weg.
    Dat is de YouTube compressie, die is inderdaad zwaar overdreven bij lagere bandbreedte en soms ook zonder duidelijke reden.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Maar als ik andere filmpjes kijk op mijn telefoon hoor ik dat niet. En als ik laagste kwaliteit kies op mijn laptop hoor ik het ook niet. Ik vind het toch raar.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Maar als ik andere filmpjes kijk op mijn telefoon hoor ik dat niet. En als ik laagste kwaliteit kies op mijn laptop hoor ik het ook niet. Ik vind het toch raar.
    Misschien is het wel een wonder. :-)

  5. #15

    Standaard

    Het "nylon" ding associeer ik hier er echt helemaal niet mee. Kan aan mij liggen.
    Maar bedankt voor het stukje. Mooi uitgevoerd en gewaardeerd.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Het "nylon" ding associeer ik hier er echt helemaal niet mee. Kan aan mij liggen.
    Het enige dat gebeurt is dat de snaren iets worden gedempt en de toon na de aanslag wat sneller uitsterft. In die zin krijgt het wat van het nylon-karakter, klank blijft gewoon staal.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Maar toch, als ik niets had geweten., niets had gezien en alleen maar had geluisterd, zoals ik dat nu gedaan heb (dus inclusief de YouTube compressie en alles via een wat gemoffeld, dichtgeslibd speakertje van een zes jaar oude iPad), dan had ik het absoluut geloofd. Wellicht had ik op sommige momenten een weinig verwonderd opgekeken van het metalige karakter in het geluid van het vlekkeloos gespeeld stukje muziek (goeie kop zit er trouwens ook op mister Picker, keurig in het pak, topgozer!), maar ik zou geen enkele twijfel hebben gehad bij het aanhoren van de bewering dat het stuk op een klassieke gitaar met nylon snaren was gespeeld. Ik had hem geloofd.

    Bij de weg, ik hoor toch overduidelijk tevens steeds het woordje 'which' voor 'nobody can deny'. Tuurlijk, dat 'which' wordt uiteraard lekker vroeg ingezet, maar dat doet de beschonken feestganger bij het zingen van deze verjaardagsklassieker net zo goed. Let er nóg maar eens een keer op.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 6 januari 2018 om 06:27
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het enige dat gebeurt is dat de snaren iets worden gedempt en de toon na de aanslag wat sneller uitsterft. In die zin krijgt het wat van het nylon-karakter, klank blijft gewoon staal.
    Nee, het ligt iets ingewikkelder dan dat. Omdat het stukje G-snaar gewoon aan de andere snaren vastzit, kan het geen energie absorberen. De demping valt dus reuze mee. Maar er treedt wel duidelijk 'kruisbestuiving' op, in de zin dat de snaren alle trillingen aan elkaar doorgeven via het stukje G-snaar. Het effect daarvan wordt nog eens versterkt door mijn brugzadel dat uit zes kleine stukjes bestaat. Het geeft een wat rasperig, flamenco-gitaar effect. De hele handel gaat ook enorm 'zingen', een beetje als een 12-string.

    Maar waarschijnlijk hoor je dat allemaal beter als je zelf speelt. Of ik zou eens een side-by-side opname moeten maken in de studio.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Bij de weg, ik hoor toch overduidelijk tevens steeds het woordje 'which' voor 'nobody can deny'. Tuurlijk, dat 'which' wordt uiteraard lekker vroeg ingezet, maar dat doet de beschonken feestganger bij het zingen van deze verjaardagsklassieker net zo goed. Let er nóg maar eens een keer op.
    Inderdaad, je hebt gelijk. En ik weet ook waarom ik die associatie nooit kreeg. Tommy Emmanuel leerde mij om bij het schrijven van arrangementen altijd de originele tekst te leren en de melodie precies volgens die tekst te spelen (gouden tip overigens). En de “which” komt dan overeen met de tweede lettergreep van het woord “grot-ta”, wat het laatste woord is van de vorige regel:

    Tu scendi dalle stelle
    O Re del Cielo
    E vieni in una grotta
    Al freddo al gelo
    E vieni in una grotta
    Al freddo al gelo.


    ...dus dan hoor je de melodie heel anders.
    Laatst gewijzigd door Picker; 7 januari 2018 om 06:55

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik snap het.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top