Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 50
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Showband, of iemand wel of niet met IEM speelt zegt toch helemaal niks over de totale bandsound?

  2. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Showband, of iemand wel of niet met IEM speelt zegt toch helemaal niks over de totale bandsound?
    inderdaad.
    Maar als de genoemde overwegingen om GEEN in ear te doen behoren in de categorie:
    -Maar dan voel ik mijn nieren niet rammelen.
    -mijn fantastische 4x12 100w setup klinkt echt niet door inears.
    enz
    Dan snap je dat de beslissende factor uiteindelijk wel de focus op bandgeluid zal zijn. Alleen indirect

    En JA je kan met zacht spelen ook zonder in ears werken. Maar de overweging om in ears te nemen is uiteindelijk meestal eenvoudig "geluid in de zaal" en "volume oorlog op het toneel". Ik ben nog niemand tegengekomen die vermelde dat zijn gitaargeluid BETER werd met inears. (ik doe al 10 jaar live volledig in ear. Het IS niet zo mooi als een amp.) Wel dat het bandgeluid en de monitoring vele malen beter werd.

    Het zou dus niet 1 op 1 een oorzakelijk verband moeten hebben. Alleen voor praktijk cases loopt het er uiteindelijk gewoon wel op uit. Je herkend de gitarist die succesvol in ears gaat doen aan de focus op eigen geluid of bandgeluid.
    Laatst gewijzigd door showband; 23 juni 2017 om 17:33
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik ben erachter gekomen door al die jaren dat ik in bands speel, dat ik in het belang van de band en de geluidsman moet denken, dus gitaar op het podium zacht, zodat de geluidsman genoeg ruimte heeft het totaal plaatje zo mooi mogelijk te mixen. Resultaat: iedereen tevreden met als belangrijkste partij: de opdrachtgever.
    Tuurlijk is een blazende buizenamp op de helft of verder open vele male lekkerder voor mijzelf. Maar als je gitarist in een band bent, is het totaal geluid het belangrijkste en niet jijzelf.
    Ga jij de nadruk teveel op je eigen sound letten, krijg je als resultaat dat je een heel onprofessioneel geheel krijgt, in mijn optiek.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Mee eens, een 4x12 gebruik je met name voor jezelf, maar dat wil niet zeggen dat die niks doet in het totale geheel. Het geeft toch een zekere mate van lompheid aan je sound (afhankelijk van grootte van de tent waarin je speelt).
    Ik speel bijna 20 jaar met niks anders dan 4x12's, en ik heb eigenlijk nog nooit commentaar gehad van geluidsmensen. Ik sta minimaal zo hard dat ik een beetje met feedback kan spelen, en in grotere tenten kan het zaakje harder, zo simpel is het gewoon.
    Nu heb ik niet veel met aaiende drummers gespeeld, en de drummer is altijd maatgevend vwb volume.

    Ik vind dan ook dat het onzin is om te stellen dat iemand die met buizenversterkers en 4x12's speelt niet bezig is met het bandgeluid, dat is gewoon echt te kort door de bocht.

    Sterker nog Arjan, in jouw geval begrijp ik er helemaal niks van, met je opmerking over in dienst van en blabla, want als je allround muziek speelt, en je wilt niet te veel sjouwen, dan koop je iets modelling. Qua sound wellicht niet het beste, maar als je dan ook nog eens consistentie wilt bieden naar de geluidsman, dan moet je dát hebben, dus ook niet jouw Engl, toch?

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    De engl heb ik op 1/4 tot max 1/3 deel open.
    Qua volume prima voor de band en nog steeds genoeg buizen feel vind ik. En aangezien we alles in 1 aanhanger laden is een 412 geen optie. Puur praktisch niet.
    En ja, ik zou modelling kunnen nemen maar mis zelfs op dat volume waar ik met de engl mee speel teveel dynamiek.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Ik vind het heerlijk om met in-ear spelen! Geen lawaai op podium, mijn gitaar klinkt te gek vooral als je stereo fx gebruikt ( circular delay, tri chorus en detune) en ik zing lekkerder.
    We hebben speciaal een dag vooruit getrokken om alleen maar je monitor mix voor elkaar te krijgen.
    Moet wel eerlijk bekennen dat ik het ook wel lekker vind om 1 oortje er uit te hebben en mijn speakerkast naast me te hebben

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik speel altijd met 1 oortje in. Heb het eerst zonder eindtrap geprobeerd, maar dat klonk bagger dus weer aan en over een 4 x 12. regelmatig commentaar van de band gehad, nooit van een geluidsman. Toen een pro drummer eens kwam luisteren bij de soundcheck vond hij het "raar om te zeggen, maar de gitaar moet echt een stuk harder." Zo hard kan een gitaar dus staan.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    En ja, ik zou modelling kunnen nemen maar mis zelfs op dat volume waar ik met de engl mee speel teveel dynamiek.
    Ik durf er bijna een kratje bier op te zetten dat je dit voor jezelf doet, en niet omdat de bandsound dat vraagt, dus in hoeverre dat jouw stelling dat je puur en alleen in dienst van de band speelt klopt, vraag ik me wel een beetje af.
    Nemen jullie zelf PA en licht mee, als band? Je had het erover dat 4x12 niet praktisch is ivm vervoer (aanhanger), maar wij nemen 2 of 3 4x12's, een 4x10 en een 1x15 mee, als het 't toelaat een uitgebreide drumkit (anders slaat ie mis ) etc, en dat past gemakkelijk in een aanhanger. Kan me voorstellen dat als je zelf PA e.d. meeneemt dat het wat proppen wordt.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.175

    Standaard

    Het ligt natuurlijk ook aan de grootte van de aanhanger.

    En zo'n Engl op 1/4 - 1/3 max zegt niet zo veel... ik kwam ook nooit boven een kwart uit met dat ding (meestal op 2 of net er boven) toen ik nog niet in-ear speelde en dan kom je gewoon mee in de band.

    Maar ben benieuwd wat jij op je oortjes overhoudt van die dynamiek. Ik iig niet veel. De grap ik dat door alle mogelijkheden die dat biedt de band mijn geluid veel beter vond. Zelf vind ik het minder, en dan kom je precies op het punt van showband; voor wie doe je het?

    Wil nog wel mijn Pod upgraden naar een Kemper btw, dat is toch wel weer een slag beter. Met name voor mezelf ja


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Wil nog wel mijn Pod upgraden naar een Kemper btw, dat is toch wel weer een slag beter. Met name voor mezelf ja
    Is ook niks mis mee om iets voor jezelf te doen.
    In dit topic wordt dat door sommige lui zo'n beetje als amateuristisch en not-done beschouwd, maar ze zijn zelf geen haar beter (wedden?)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top